Munster Fingerthrottle?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tjena,

Nån som testat Munster Fingerthrottle?

Frugan har ledproblem i gastummen, så hon klarar bara typ en halvtimme bakom styret innan det blir knas... Måste hitta en lösning på det. Rullgas? Är det livsfarligt på en skoter?
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Rullgas hade jag på en gammal Et340 i yngre år, var egentligen helt livsfarligt då också nu när man ser tillbaka. På dagens maskiner med den kraften de har bör det vara en med dödslängtan som monterar något sånt, i alla fall vid skogsåkning och annan aktiv körning.

Munster vet jag inget om, men det verkar ju käckt!
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Japp, jag använder mig en munster, den är grym! Tumgas känns förlegad efter man testat pekfingergas
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Är bara nyfiken, hur fungerar en pekfingergas bland sly & kvist, blir det automatisk fullgas så man snabt tar sig förbi eller? :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Har fingergas på vattenskotern och gillar det skarpt!

Skulle jag ha fingergas på skotern så skulle jag nog vilja ha gigantiska handskydd alt enbart köra led.

Känns lite svajigt braka genom ett snår med en fingergas
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Min fru brakar aldrig genom snår, så den idén kan vi släppa... Hehe...

Asker, hur många gånger har du flugit över styret för att en gren tröck in bromsen? (nån smiley här...) Hon har rejäla handtagsskydd, inte orolig för det med tanke på hennes körning.

Tack R800 för din input, kommer att beställa detta till henne snarast! Min enda tanke just nu är gashängsbrytaren... Antar att den går bort, eller?
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Asker, hur många gånger har du flugit över styret för att en gren tröck in bromsen?
Har aldrig hänt, finns ett väldigt enkelt knep på det och det är att kapa bort den sista biten på bromshantaget ca 2cm. Då slipper man ofrivilliga inbromsningar bland slyt. Visst kan det bli en lite lätt inbromsning ibland men inga grenar fastnar så man tar sig alltid förbi och slipper köra fast.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Då är det bara att se till att gashandtaget är lagom långt, så det inte fångar grenar i greppet.... Tack för input, asker!
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag använder munster fingergasen. Men jag kör med den som tungas då jag gillar slaglängden på den. Provade först den som fingergas å hade den lite lätt nervinklat. Det funkar men är ej optimalt. Problemet för mig var att jag förfrös om fingret.

Finns två nackdelar med munstern.
1. Svår att justera då den har kortare slag. De gör att man får mindre justermån för 100% tps.

2. Den äter gasvajrar. Detta pga blypinnen som monteras i handtaget sitter för tight. Samt är det gjutskägg på blyet som hackar fast. Då löper ej wiren fritt å sätter spänn på wiren vid blypinnen. Tillslut mattas den ner såpass att den går av. Helt utan förvarning
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tack David, lite mer detaljer att titta på! Utgår fortfarande från att gashängsbrytaren utgår?
 

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
2. Den äter gasvajrar. Detta pga blypinnen som monteras i handtaget sitter för tight. Samt är det gjutskägg på blyet som hackar fast. Då löper ej wiren fritt å sätter spänn på wiren vid blypinnen. Tillslut mattas den ner såpass att den går av. Helt utan förvarning
På min är det ingen blypinne i handtaget, utan det är en plastgrej där, så något slitage på vajern bör det inte bli. Jag köpte min i höstas (till en arctic) så de kanske har gjort om konstruktionen

edit: Jag använder även skyddet som Gbr länkar här ovan, känns tryggare när man är inne och brottas med granar