Mountain Max 700 -97 ingen gnista

Arrviidsson

Medlem
17 dec 2018
17
1
3
22
Bureå
Tja,
Våran Mountain Max får ingen gnista, vi har bytt tändplatta som yamaha center rekommenderade oss att göra men det gav ingen skillnad och vi har även provat koppla bort dödarknappen men fortfarande inget, vi har även en hyffsat ny CDI-box.
Hjälp sökes
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.581
788
113
Kramfors
Är alla tre stift utan gnista?
Provade ni bygla dödaren och även dra isär?
När ni bytte stator följde en annan triggergivare med den? Eller byttes inte triggern? Mät upp triggern om den inte byttes vid statorbytet!
Om bara någon cylinder är utan gnista brukar de hjälpa klippa bort org tändhatt och ersätta med ny gängad vers.
Tändspolarna tror jag inte på om alla stift är släckt men annars har jag alla tre spolarna till srx sxr viper Mm de kan ev va samma på alla modeller?
 

Arrviidsson

Medlem
17 dec 2018
17
1
3
22
Bureå
Alla tre stift är utan gnista, vi provade även koppla ur handtagsvärmare. Triggergivare följde med så även den är bytt, vi provade även koppla ur den funktion som dödar maskinen om det blir gashäng
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.581
788
113
Kramfors
Alla tre stift är utan gnista, vi provade även koppla ur handtagsvärmare. Triggergivare följde med så även den är bytt, vi provade även koppla ur den funktion som dödar maskinen om det blir gashäng
Va den andra statorn ny tänker att den också är väck? De går att ohm mäta den om den va beg.
Ni kopplade ur både dödare och gashängare men provade ni bygling av dessa samt isärdraget? De är nämligen vanligt med både slutande och öppen dödarfunktion. Jag har ingen aning vad yamaha har men artic cat som ex bytte öppen till slutande dödning från 96-98 någ gång så de kan va lurigt ber på årg.
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
131
4
18
Ludvika
Alla TORS som jag sett, har man satt ur spel genom att koppla ihop de två kablarna vid förgasaren med varandra.

Isärdragna blir det ingen gnista.

Om en av brytarna är kass så blir det ingen gnista heller, så därför ska dom kopplas ihop.
 
Reactions: Boost III

Arrviidsson

Medlem
17 dec 2018
17
1
3
22
Bureå
Vet nån var eventuell jordkabel sitter? Vi har nu en annan CDI men fortfarande inget, vi testade bygla dödaren också
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Isärdragna blir det ingen gnista.

Om en av brytarna är kass så blir det ingen gnista heller, så därför ska dom kopplas ihop.
Struntprat.

Blir det fel på T.O.R.S så stryper CDIn varvtalet till max 3000 rpm.
Gnista har man iallafall.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Vet nån var eventuell jordkabel sitter? Vi har nu en annan CDI men fortfarande inget, vi testade bygla dödaren också
Finns inga direkta jordkablar om du tänker dig något liknande som i en bil.
Däremot har du två voltregulatorer ovanför höger fotholk som ska vara ordentligt jordade.

Men steg ett tycker jag är att kolla tändningslåset.

Sen är det enkelt att kolla om statorn brunnit, en multimeter är vad du behöver.
Verkstadsmanualen finns på forumet.
CDIn får heller inte vara från något annat än en exakt likadan maskin. Dom är inte lika bara för att dom ser likadana ut.
 

Arrviidsson

Medlem
17 dec 2018
17
1
3
22
Bureå
Statorn är ny så den kan det inte vara, hade tänkt kolla tändningslåset idag eftersom jag har hört att man kan ta loss en sockerbit från tändningslåset så skulle den kunna få gnista
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
131
4
18
Ludvika
Struntprat.

Blir det fel på T.O.R.S så stryper CDIn varvtalet till max 3000 rpm.
Gnista har man iallafall.
Nope, fel!
Inte på min Venture XL 2002.
Stannar även på tomgång.
Det står tom i instruktionsboken att man kan testa TORS med att hålla tillbaka gasens fjäderbelastade brytare i "gångjärnet" och gasa. Då ska den stanna.(Om man inte släpper gasen så förgasarbrytaren slår ihop igen givetvis)
Säkert lika på TS Mountain Max 1997, men inte nödvändigtvis.

Nyare kan säkert vara annorlunda och givetvis andra modeller än min. Jag har inte grejat med alla skotermodeller.
 

Arrviidsson

Medlem
17 dec 2018
17
1
3
22
Bureå
Tändningslåset verkar okej, sockerbitens hane har nästan alla piggar ström över 20k ohm medans honan från tändningslåset har ström på 3st med trovärdig ström.
Kan det vara kabelhärvan som går under motorn som har smält ihop eller att dom får kontakt med varandra?
 
Reactions: trixa

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.581
788
113
Kramfors
Ja de kan vara kabelhäva som nöts någonstans. På arctic cat maskiner från dessa årg kan man rycka isär första kopplingsplint ut från stator och tjuvkoppla bygla där och på vissa årg före 97 dög de att bara dra isär. Fördelen med det är att man utesluter övriga kabelstam och dödare. Jag har ingen koll på yamman om de är möjligt men sök på stator problem eller ignition problem tjuvkoppling på youtube så kan de finnas tjuvkopplingstips liknande som till arctic cat. De finns såklart tips på usa forum också......Du kan även chansa dra isär fösta kopplingsplit ut ur motor som har med cdi att göra om du har tur är de öppen krets som ger gnista.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Nope, fel!
Inte på min Venture XL 2002.
Stannar även på tomgång.
Det står tom i instruktionsboken att man kan testa TORS med att hålla tillbaka gasens fjäderbelastade brytare i "gångjärnet" och gasa. Då ska den stanna.(Om man inte släpper gasen så förgasarbrytaren slår ihop igen givetvis)
Säkert lika på TS Mountain Max 1997, men inte nödvändigtvis.

Nyare kan säkert vara annorlunda och givetvis andra modeller än min. Jag har inte grejat med alla skotermodeller.
711FF5F0-A917-466B-8F87-183841AC52FB.png
Jahap.

Om det nu hade varit så att T.O.R.S inte hade fungerat då hade skotern betett sig som det står i urklippet vilket är saxat ur Yamahas verkstadshandbok vilken gäller just MM700 med flera.

Alltså hade skotern startat även med defekta T.O.R.S-brytare, som nämnt i urklippet, alltså har skotern gnista även med trasiga T.O.R.S-brytare.

Säg gärna att jag har fel men gör det isåfall när jag inte har rätt.
 
Reactions: Boost III

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
131
4
18
Ludvika
Så det skiljer mellan en 500xl och en Mountain Max då tydligen.
Inte häpnadsväckande, men lustigt att man har olika beteende. Borde vara enklare att ha en standard inom Yamaha kan man tycka.
1996-yamaha-venture-vt480-snowmobile-service-repair-manual-15-638.jpg
 
Last edited:

Arrviidsson

Medlem
17 dec 2018
17
1
3
22
Bureå
Fick nu höra av en kompis att han fått exakt samma fel som mig, han körde och sen börja den bluddra å small sen dog den å ingen gnista efter det, han har en Vmax 700 med likadan motor
 

N_Andesson

Medlem
28 jan 2019
10
1
3
43
Bengtsfors
Jag har ochså samma fel på min yamaha mm 700 - 00. Har oxå bytt stator på min. Kollat dödarknappen och gått igenom alla kablar Utan resultat. Inväntar en cdi box som jag beställt nu.
Är väldigt intresserad om du hittar felet på din.
Mvh Niklas
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jag tycker definitivt att ni ska mäta era statorlindningar och pickupen.
Spelar ingen roll hur nya dom är, har ni kört dom och har kabelskador någonstans så är dom sannolikt stekta.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.581
788
113
Kramfors
Som Markus skriver kan man steka en stator på många underliga sätt som ex på Arctic att samma årgång så steker man statorn om plus ljusspole ström går ut i jord. De brukar hända under sadeln på ac.. Sadeln gnuggar sönder plusskabeln till baklyset och då flyger statorn på ac IVF. Jag skulle ta lös sadeln och checka kablarna till baklyset!
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Tändningslåset verkar okej, sockerbitens hane har nästan alla piggar ström över 20k ohm medans honan från tändningslåset har ström på 3st med trovärdig ström.
Kan det vara kabelhärvan som går under motorn som har smält ihop eller att dom får kontakt med varandra?
Ja kolla härvan under motorn mm. Mkt. vanligt att det skaver hål och blir kortis där. På srx kan man rycka ur det vita reläet under panelen till vänster under styret som då kopplar ur härvan under motorn upp till lyset och man har gnista igen om härvan är felande. Vet dock ej om det är lika på din maskin, men värt att kolla..
 

N_Andesson

Medlem
28 jan 2019
10
1
3
43
Bengtsfors
Tagit loss sadeln och kablarna såg bra ut. Testade även med att koppla loss kablarna som går till bakljuset. Och med den nya cdi boxen men fortfarande ingen gnista