Motortemp rotax 850cc 2018

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
Hej, lite funderingar kring Motortemp på min 850rotax -18. Hade tidigare en äldre variant av 800 -12 rotax som värme nöp, inte sugen på liknande haveri igen. På min nya summit brukar tempen inte vara något problem men skulle vilja ha något riktvärde att gå efter vid pulka dragning eller hård packad led. Slår den av vid för hög temp de nya e-tec eller hur är tempen ”skyddad” någon som vet?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Den slår inte av vid för hög temp (bara på tomgång vad jag tror mig veta), men den kommer varna i displayen och leva om när den är HET ungefär 70-75c som är i min mening alldeles för högt.

är det isigt och hårda spår, ha tempmätaren framme och försök att hålla skotern under 60-65C.
vet att ecu´n spottar i extra bränsle runt 65c men jag åker ej över det.
vid 70c ställer den om tändningen
kan eventuellt hända att motorn slår av vid högre temperatur än det men det vill jag inte testa =)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Hur lyckades du få en E-tec att värmenypa, (din "tolva" alltså), kokade du den torr? Och hur bar du dig åt med det? Den hade ju överhettningsskyddsfunktioner även den vill jag påstå.

Jag tror 850n stänger av vid "farlig överhettning" även om du kör.

Ska du dra pulka på hård led och har någorlunda normalt åkrädda passagerare så misstänker jag du kommer att börja fundera på extrakylare rätt fort. För att ha just någon nytta av isrivare så är min erfarenhet att hastigheten passerat vad de flesta anser som för fort i en pulka på allt annat än salsgolvsslät sjöis.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
På min 850 -19 larmar första larmet vid 85 grader det vet jag för den har larmat 1 gång och enligt BRP ska den dra ner på effekten vid 95 grader och sen kommer ett till larm vid 100 grader men vet inte om den stänger av sig nån gång.
 
Reactions: Superwagon

Superwagon

Välkänd medlem
2 jan 2009
152
0
16
38
www.modohockey.se
På min 850 -19 larmar första larmet vid 85 grader det vet jag för den har larmat 1 gång och enligt BRP ska den dra ner på effekten vid 95 grader och sen kommer ett till larm vid 100 grader men vet inte om den stänger av sig nån gång.
ja precis, men då vet jag att något larm kommer. misstänkte det men är ju sällan upp i högmotor temp. Men vill mest veta vad de är för grader vi pratar om 😃 normalt ligger jag mellan 45-60grader skulle jag säga
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Kör man i lite lösare snö har jag för mig att den hamnar på runt 38 grader. Jag har extrakylare med fläkt på min så den fixar hårda leder eller överfart över nån is bra.