Motorn täck i fett

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Jag klöv en 800r för nåt år sen. Skulle vara duktig och montera dit packboxen innan jag monterade ihop blockhalvorna men gav upp. Knackade in den det sista jag gjorde och det blev hur bra som helst.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Jag klöv en 800r för nåt år sen. Skulle vara duktig och montera dit packboxen innan jag monterade ihop blockhalvorna men gav upp. Knackade in den det sista jag gjorde och det blev hur bra som helst.
Struligt att få dit den alltså?
Får se hur jag gör, kan inte bestämma mig :)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
På mag-sidan så gick den enkelt men på pto sidan kändes det omöjligt. Som att den var designad för att monteras dit sist av allt..

Jag skulle ploppat lös packboxen, fyllt fett och satt dit en ny. Täckbrickan gör att den inte ploppar ut

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
På mag-sidan så gick den enkelt men på pto sidan kändes det omöjligt. Som att den var designad för att monteras dit sist av allt..

Jag skulle ploppat lös packboxen, fyllt fett och satt dit en ny. Täckbrickan gör att den inte ploppar ut
Så länge det fungerar så är det ju lugnt :)
Om man inte delar motorn så är ju frågan som boost har förklarat det hur mycket fett man ska trycka in.
Fast man kommer väl inte åt något annat fast veven är borta?

Kommer man inte bara åt framifrån lagret ändå?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
Du kan behålla cylindrarna på och bara skruva lös undre blockhalvan då kan man rengöra lagren och fylla nytt fett. Man fyller mellan lagren och delvist in i lagren.

Påsåvis har man bara halvrivit motorn det sparar packningar och tid.

Fylla bara utifrån funkar ju också men då får man trycka i på ren gissning men de funkar förmodligen hyfsat bra.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Du kan behålla cylindrarna på och bara skruva lös undre blockhalvan då kan man rengöra lagren och fylla nytt fett. Man fyller mellan lagren och delvist in i lagren.

Påsåvis har man bara halvrivit motorn det sparar packningar och tid.

Fylla bara utifrån funkar ju också men då får man trycka i på ren gissning men de funkar förmodligen hyfsat bra.
Nu jag rivit isär motorn och tack och lov så ser lagren bra ut!
Bestämde mig för att riva motorn helt och hållet så jag kan tvätta upp den när jag engång håller på.

På bilderna har jag torkat rent runt lagren. I lagret på pto var Det inte mycket fett kvar.

Jag ska även fetta om mag lagret när Jag engång håller på.

Har torkat runt det lagret också så det har försvunnit en del fett.

Borde jag tvätta veven i Diesel innan jag börjar fetta om? Ifall det har rasat ner nå skit.

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Vet att det ska finnas serviceinstruktioner just om infettningen av lagren.
Har någon av er denna?
Hittar inte igen något :/