Har en 09as lynx rex 800 som numera är komplös på vänstra cylindern, har dock inte hunnit riva isär och kolla nogrannare. min fråga till er är om det är någon annan här som fått liknande haveri på sin 800r eller om det bara är min vanliga otur?
Skulle det kännas bättre om det var fler som hade problem?ingen fler som haft problem? eller är alla brp ägare såpass insnöade att dom låtsas som ingenting?
370 ungefär... gjort motormässigt på den är lite nerbestyckad samt att mulle har gjort om cdi'n på den. men de är inget jag tror att de kan ha påverkat haveriet, den har gått ca 120 mil sen det blev gjort. borde ha hänt tidigare då tycker jag.
ingen fler som haft problem? eller är alla brp ägare såpass insnöade att dom låtsas som ingenting?
nix, söker endast erfarenhet.Skulle det kännas bättre om det var fler som hade problem?
Nalta: Tack för tipsen! hur upplever du motorn på din summit? jag tycker iaf att dom går som bara fan
BRP är väl förkortningen för Bring rings & pistons?ingen fler som haft problem? eller är alla brp ägare såpass insnöade att dom låtsas som ingenting?
Vad jag mena med det där är att om 800r cylindrar och vevaxlar är slutsålda från fabriken (enligt motorhuset) så är det väl kanske inte bara jag som haft problem. Det borde va någon som har erfarenhet av dessa motorer. Enligt dom flesta mekaniker som kollat på kolven så är det mest troligt att den fått i sig snö.BRP är väl förkortningen för Bring rings & pistons?
Otur kan väl alla ha, bättre att riva och felsöka orsak innan du är så krävande att få svar, kan ju vara vadsom helst.
Hänger nog ihop med att man inte tillverkat speciellt mycket av de äldre typerna för man kommer ersätta detta med grejjerna som sitter i e-tec.Vad jag mena med det där är att om 800r cylindrar och vevaxlar är slutsålda från fabriken (enligt motorhuset) så är det väl kanske inte bara jag som haft problem.
Detta är ingen serviceåtgärd, försvinner fettet så beror det på andra saker, tex skev vevaxel eller överbelastad stator som skadar packboxarna.Vad jag förstått så finns det gott om 800 maskiner som skurit. På senare tid har väl Powertekarna skurit pga. att ägaren ej lämnat in dem på service och fyllt på med lagerfett i lagrena vilket såsmåningom(+-500 mil) leder till haveri och dyrt rep.
Skall bli intressant att se hur 800 e-tec motorerna kommer att gå...