Motorhaveri 800R

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
800an maskinerna är rena lotteriet, ned bestyckning borde ju inte döda den nu då det är relativt varmt ute. Är väl packboxen som gått? Men 800an brukar ju inte hålla så länge 500mil plus minus lite...
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
ingen fler som haft problem? eller är alla brp ägare såpass insnöade att dom låtsas som ingenting?
BRP är väl förkortningen för Bring rings & pistons?

Otur kan väl alla ha, bättre att riva och felsöka orsak innan du är så krävande att få svar, kan ju vara vadsom helst.
 

ZL_600

Välkänd medlem
BRP är väl förkortningen för Bring rings & pistons?

Otur kan väl alla ha, bättre att riva och felsöka orsak innan du är så krävande att få svar, kan ju vara vadsom helst.
Vad jag mena med det där är att om 800r cylindrar och vevaxlar är slutsålda från fabriken (enligt motorhuset) så är det väl kanske inte bara jag som haft problem. Det borde va någon som har erfarenhet av dessa motorer. Enligt dom flesta mekaniker som kollat på kolven så är det mest troligt att den fått i sig snö.
 

danwed

Välkänd medlem
10 aug 2007
104
0
6
Norrbotten
Vad jag förstått så finns det gott om 800 maskiner som skurit. På senare tid har väl Powertekarna skurit pga. att ägaren ej lämnat in dem på service och fyllt på med lagerfett i lagrena vilket såsmåningom(+-500 mil) leder till haveri och dyrt rep.
Skall bli intressant att se hur 800 e-tec motorerna kommer att gå...
 
R

RevMan

Vad jag mena med det där är att om 800r cylindrar och vevaxlar är slutsålda från fabriken (enligt motorhuset) så är det väl kanske inte bara jag som haft problem.
Hänger nog ihop med att man inte tillverkat speciellt mycket av de äldre typerna för man kommer ersätta detta med grejjerna som sitter i e-tec.
Motorhuset säljer ju också utbytesdelar som komplement till orginal, betydligt snällare mot plånboken.

Cylindrar finns 35 på lager
vevaxel kommer in nästa torsdag
kolvar finns över 100 på lager
Detta är centrallagret för hela europa


Vad jag förstått så finns det gott om 800 maskiner som skurit. På senare tid har väl Powertekarna skurit pga. att ägaren ej lämnat in dem på service och fyllt på med lagerfett i lagrena vilket såsmåningom(+-500 mil) leder till haveri och dyrt rep.
Skall bli intressant att se hur 800 e-tec motorerna kommer att gå...
Detta är ingen serviceåtgärd, försvinner fettet så beror det på andra saker, tex skev vevaxel eller överbelastad stator som skadar packboxarna.

Tråkigt med ras
 
Last edited: