Moppe-tråden

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
Det måste väl finnas någon som kör moppe här inne?
Tänkte att här kan du snacka om allt som hör till moppe d.v.s problem,styling,stunt,trimning mm.
Lägg gärna upp bilder på moppen din med!
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Denna skönhet köptes för att frakta arslet på sommartid. Rolig att leka med också:eyebrows:



Uploaded with ImageShack.us

En Crescent copact.
Årsmodell gammal :bigsmile:
 
E

eMe181

Har ingen bild men, en Fs1:a med 65cc 16,5 förgasare samt 17,5 insugsplatta. 3 kanaligt membran. Drevad så att den går runt 70 med ett förjäkla skönt acc :)
 

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
härlig bild;)
Har själv en h@k 30-moppe. Motor: Moddat effektrör,boost bottle,sportluft,12-46 drevning kommer ev. införskaffa 70 bakdrev.
vad tror ni jag skulle få för den om jag säljer den?
Har allt så att man kan göra den helt original igen, det medföljer: org.lykta + två andra framlyktor (manga 769kr) (universal 329kr)
original rör, luftburk. och lite annat smått o gott.

Det jag lagt ut på den är:
Nytt bakdäck (359kr)
Nya bromsbelägg(300kr)
fatbarstyre med fäste(500kr)
nya handtag(59kr)
sportluftfilter(349kr)
Nya ekrar (19st=475kr)
effektrör(300kr)
bakdämp(200kr)
munstycken(42kr)
Framlyse(329kr)
baklyse(279kr)
Blackbox (369kr)
så sammanlagt runt 4000 kr har jag lagt ut på den.
 
Last edited:

Splux

Välkänd medlem
22 maj 2010
122
0
6
Orsa
Så nu lägger jag alla pengarna till skoter istället, mycket smartare val ;)
Men det är ju kul att köra fort på sommaren också... ;)
------------------------------
En rosa DT50!

Bara förgasare som är bytt till modell lite större och inga strypningar, köptes i det skicket och har inga planer på att trimma på något annat sätt heller, även fast det är kul att köra fort så tycker jag att poliserna faktiskt är här i Orsa lite för ofta under sommarhalvåret... :(
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Funderar stark på en Ktm Sx85. Har kört cross sen jag var 5 år så bytet från cross till moppe i år var inte så roligt.

Men klart att det är roligt att köra trimmat, men om man åker fast( i alla fall här i Skellefteå så blir straffen så höga , när min kompis blev fast så hade dom en stor "moppe rassia" , dom tog över 90 trimmade moppar.

Sen är cross/moppe/fyrhjuling inte ens i närheten så roligt som skoter! =)
 

Sebbemagnusson

Välkänd medlem
2 dec 2008
348
0
16
Östersund
Förra säsongen hade jag en hyper aerox. Trimmet till den gick på ca 16500kr. Sen är allt utom tanklock och bakdämpare bytt.
Kan nog fixa bild om så önskas.
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Hej.
Jag har tidigare fått mycket hjälp på detta forum när det gäller min gamla snöskoter, så jag testar igen när det gäller min sons gamla DT50MX.

Problemet är att när vi fick den så fungerade ingen el alls, noll nada och inget..
Efter ett dygns felsökning så fick vi igång laddningen, men inget annat.
Efter ytterligare ett dygn och utbyte av likriktaren så fick vi igång all belysning, i ett par minuter för sen gick framlampan sönder.
Vi kontrollmäter allt och upptäcker att vi har 13 volt på tomgång, vilket är lite mycket för ett 6-volts-system.
River allt på nytt och kontrollmäter allt på nytt, hittar inget fel så vi köper en ny likriktare och en ny voltregulator för 6 volt, samt en uppsättning nya glödlampor.
Monterar allt och provstartar, allt fungerar, en kort stund och sen är varenda lampa trasig på nytt, och nu har vi plötsligt 14 volt på tomgång och 20 volt när vi varvar upp den lite.
Motor går hur bra som helst och batteriet ligger stadigt på 6,2 volt när motorn är igång.

Är det någon som har en aning om vad som kan orsaka detta??
Grabben får sitt förarbevis på torsdag så vi börjar få lite panik att få detta att fungera.

Tacksam för alla tips!!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Moppar brukar ha dåliga 6 volts regulatorer men så dåliga brukar de inte vara.

Sitter det ett 6v batteri och en 6v regulator?

Vet att många konverterade till 12v!

Räcker med att byta batteri och regulator till 12v sen stoppa in 12v lampor och köra
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Tackar..
Batteriet är på 6 volt och är i väldigt bra skick,likriktaren och voltregulator är nya och på 6 volt.
Det lustiga är att det bara är fram och baklampan som brinner upp när motorn är igång.
Neutrallampan, instrumentbelysningen, blinkers och tuta fungerar som det ska.. även fast blinkersen har en hyfsat hög hastighet, hinner knappt slockna.

Bygga om till 12 volt kanske är det lättaste eftersom motorn fungerar utmärkt trots fel spänning, då ska man bara hitta ett tillräckligt litet batteri som passar och byta ut lampsocklarna och blinkersrelät.

Inga andra tips på vart man kan hitta orsaken??
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Problemet löst, jag skiftade från ohm-mätning till diod-mätning av alla kablar och då visade det sig att ca 20% av spänningen från generatorn försvann på vägen till voltregulatorn, vilket ledde till att regulatorn inte fungerade som den skulle.
Felet låg i ljusomkopplaren i handtaget!!
Nu är regulatorn inkopplad före handtaget och allt fungerar perfekt.
Förutom att han nu inte har möjligehten att stänga av fram och baklampa när motorn är igång, vilket han ändå inte har något behov av att göra så.....

Men tack ändå. :)
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se



jag pendlar med denna puch maxi mellan hemet o jobbet går rätt bra gör 50 blås med dragen plugg o 15mm gasare o öppet luftfilder plus jamarcol effektpipa