Montera BK system på en freeride???

summit800r

Medlem
17 feb 2010
48
2
1
rusksele
kan det finnas nån risk för motorskada av att använda sig av ett färlängt avgassystem för att leda bort oset från kärringen i pulkan? förmodar det blir fel motstånd i avgaserna

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Så länge du har ett rör som är större än utblåset på slutburken så blir det inga problem.

Viktigt att det är större hela vägen så det inte blir något motstånd.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
minst en halv tum större bör du sätta.. men att.. du har ju skoterbranschens renaste motor?.inte behövs väl något sådant?:)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.559
424
83
Malå/Adak
Jag tror du ska akta dej. Det spelar ingen roll hur grovt rör du monterar, det kommer strypa....

För ett antal år sedan i någon av våra skotertidningar hade dom en artikel "Hur du gör en 500:a av din 700:a", det handlade om montering av BK system och vad det har för inverkan på en maskin, och med tanke på artikelns titel så är det inte så svårt räkna ut hur det gick.

summit800r

Medlem
17 feb 2010
48
2
1
rusksele
ok....enklast ä väll å lämna tanten å ungen hemma då......gissar dörren är låst när man kommer hem nästa gång då =)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Har du bara en pojk och en tant som väntar sig en tjej så är ni inte klar-med mindre än att du går i celibat.
Jag har fem...varav fyra är killar.
Men nu är det banne mig nog! ;) (Jag väger mellan celibat eller klippa av ledningen för att vara på den säkra sidan-frun här hemma pratar om "skulle det inte vara kul med en till? Nej. Det skulle det inte.Om inte annat så blir bilen för liten med en till-och bilen är redan en buss...)
:)

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Har du bara en pojk och en tant som väntar sig en tjej så är ni inte klar-med mindre än att du går i celibat.
Jag har fem...varav fyra är killar.
Men nu är det banne mig nog! ;) (Jag väger mellan celibat eller klippa av ledningen för att vara på den säkra sidan-frun här hemma pratar om "skulle det inte vara kul med en till? Nej. Det skulle det inte.Om inte annat så blir bilen för liten med en till-och bilen är redan en buss...)
:)
Hehe de var bra jobbat! Du har ju material till ett five-a-side lag i fotboll :)
Hur gör ni på skoterturerna? Har du köpt skoter till alla eller en stor pulka?

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Hehe de var bra jobbat! Du har ju material till ett five-a-side lag i fotboll :)
Hur gör ni på skoterturerna? Har du köpt skoter till alla eller en stor pulka?
Två skotrar, pulka och kälke+ZR 120.
Fast i ärlighetens namn är jag mest ute själv fram till vårsäsongen.

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
Jag har en kort XP 600sdi-08, med ett bk-system från gtx 500ss som jag dragit pulka med. Kortade långa röret så det skulle passa mitt chassie. Diameter på bk-röret och slutburken är densamma.

Det jag upplever är sämre gasvar. Tappar säker några hp med. Men drar man pulka spelar det ingen roll, men när man vill köra själv suger det att inte ha full effekt.

Jag håller på att konstruera en lite lucka nedanför slutburken på bk-röret, som man lätt kan öppna. Då går avgaserna direkt ut utan motstånd å motorn ger full effekt, alla glada :)