De flesta vattenkylda skotrar har termostat som öppnar vid förvånansvärt låg temperatur - oftast mellan 35 och 50 °C.
Om motorn blir otrevligt varm, så kolla om slangen/röret för returvatten från kylaren blir lika varmt, i så fall är det kylkapaciteten som inte räcker till. Skulle det däremot komma kallvatten tillbaka från kylaren men motorn blir het ändå så kan det vara något cirkulationsproblem. En klassiker är att termostaten eller vattenpumpen har gått sönder någon gång och det har ramlat loss delar som ligger och blockerar en kanal någonstans i kylsystemet, de lösa delarna kanske finns kvar många år efter att det ursprungliga felet lagades.
En annan sak som är värd att se upp med är om termostaten fungerar som växelventil, dvs att när vattnet blir varmt och den öppnar för att släppa fram vatten till kylaren så ska den samtidigt stänga en shuntledning som är till för att hålla vattencirkulationen igång inom motorn medan den är kall. Om brickan som ska täppa för shuntledningen har lossnat eller saknas (kanske för att termostaten är av fel sort, egentligen avsedd för en annan liknande motortyp som saknar shuntledning) så kommer en stor del av vattnet att gå den vägen och alltså inte bli kylt, även då termostaten står fullt öppen.