modda termostat?

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Går det på nått vis att modda termostaten så skotern går lite kallare? Typ borra upp det lilla hålet till 3mm eller dylikt?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Blir ingen skillnad bara att det tar lite längre tid att varmköra. Det som ger marginellt bättre kylning är att plocka bort termostaten då det blir bättre flöde. Men då är problemet att den kan gå för kallt ibland.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Okej, ja jag såg i en annons på en skidoo turbo att det var moddad termostat för bättre kylning och tänkte att det skulle fan min må bra av åh. Motorn blir så jävla het så man inte kan ta på den om man har tuktat den lite extra i nån brant. Eller är det bara större kylare som gäller?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har du nån tempmätare så du kan se motortempen?

Är det så att den kryper upp vid hårdgasning så hjälper det inte med annan termostat.
Då står ju termostaten redan fullt öppen.
Då är det kylkapaciteten som inte räcker till.

En termostat som skulle låta motorn gå kallare skulle fördröja tempstegringen lite, eftersom man startar från lägre temperatur.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Nä jag har ingen tempmätare.. Min teori är att turbon matar varmluft isf kall. Troligen därför den blir så jävla het.. är ju typ så det fräser om man spottar på topplocket (när man plågat den en stund) vilket jag är mycket bra på. Frågan är hur man löser problemet.. i och med att den är förlängd så skulle jag få plats med en 30cm längre kylare bak. Får ju därmed större kylyta och mer volym i systemet..
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
De flesta vattenkylda skotrar har termostat som öppnar vid förvånansvärt låg temperatur - oftast mellan 35 och 50 °C.

Om motorn blir otrevligt varm, så kolla om slangen/röret för returvatten från kylaren blir lika varmt, i så fall är det kylkapaciteten som inte räcker till. Skulle det däremot komma kallvatten tillbaka från kylaren men motorn blir het ändå så kan det vara något cirkulationsproblem. En klassiker är att termostaten eller vattenpumpen har gått sönder någon gång och det har ramlat loss delar som ligger och blockerar en kanal någonstans i kylsystemet, de lösa delarna kanske finns kvar många år efter att det ursprungliga felet lagades.

En annan sak som är värd att se upp med är om termostaten fungerar som växelventil, dvs att när vattnet blir varmt och den öppnar för att släppa fram vatten till kylaren så ska den samtidigt stänga en shuntledning som är till för att hålla vattencirkulationen igång inom motorn medan den är kall. Om brickan som ska täppa för shuntledningen har lossnat eller saknas (kanske för att termostaten är av fel sort, egentligen avsedd för en annan liknande motortyp som saknar shuntledning) så kommer en stor del av vattnet att gå den vägen och alltså inte bli kylt, även då termostaten står fullt öppen.