Mitt liv om skotrar, och hur jag fick en skoter idag!

E

eMe181

Jadu, har tänkt berätta mitt liv om snöskoter och hur jag drömt om att ha en, och nu sitter jag med en som bara väntas att bli körd.

Allt började med att jag för första gången började följa med min morfar ut på skoterturer, runt 2002. Och då så körde han en Yamaha Venture 500 T/F -99 som han kör än idag, just då tyckte man att det var en frän skoter eftersom den var så nya. Minns att jag tjatade på han hela tiden om att få köra, svaret blev dock nej. För han velade inte släppa en 6-åring på en nästan ny skoter.

Som sagt, skoteråkandet började avta. Först våren 2008 var jag tillbaka igen. Det var släktträff hos min mormor och morfar, alla var där. Kusiner, tremeningar, morbröder, farbröder. Och alla hade med sina skotrar. Så under närmare 2 veckor så åkte jag. Och jag var ju 12 år, så först då så fick man köra lite skoter. Men man kände sig ju ändå lite ute eftersom alla andra ungar hade en egen skoter och brassade omkring med. Efter att släkt träffen var slut så beslutade jag mig att försöka få ihop pengar till en skoter. Som sagt, då registrerade jag mig här på Snowmobile.se och har nästan varit in och kikat en gång per dag.

Som sagt, 12 år pank och ett bristande intresse att få ihop pengar till en skoter. Då började man leta omkring på blocket att byta sin fyrhjuling mot någon, då hittade jag en Polaris Indy 340, allt var 90% klart. Men tyvärr fick han ett högt bud och sålde den. Det kändes som att allt jag hade gjort hade försvunnit. Då försvann intresset.

Tills det kom tillbaka igen vid julen 2009. Då hade man sparat runt 1500:- + att man skulle få massa pengar i julklapp. Allt var klart, satt med 6000:- i fickan att pröjsa en skoter med. Men tyvärr så gick min dator sönder just ett par dagar efter så skoter pengarna försvann direkt. Så då sket sig allting, allt vart '' jag kommer aldrig få pengar till en snöskoter'' så jag sökte efter jobb på internet utan lycka.

Så då sket jag nästan i allt. Bara 10% utav allt skoterintresse var kvar tills min polare frågade om jag velade köpa hans SRV 540 -83 för 500. Så då frågade jag han senare på ''Skype'' om han var seriös, han ba '' 750:-'' så är den din. Jag tänkte vafan, 750:- får alla fram. Så nu har jag pengarna, bara att vänta tills 21:a då ett släp var ledigt och hämta den. Så ja, nästan 10 år efter att jag drömt om en skoter så sitter jag nu här med en. Känslan är obeskrivlig...

Nu, folk kommer säkert skriva 750:-? vilket skrot, kommer säkert skära inom ett par timmar. Nej det kommer den inte, utan den är väldigt fin. Motorn går ganska bra förutom ett dåligt avgasrör som låter som den. Han säljer den billigt för att han ska antingen satsa på lätt mc eller mc kortet. Eller så skulle han satsa på en Enduro -01 eller -02 nästa år.

Så ja, vad kan man säga? Jag är nog världens mest lyckligaste person.

Berätta gärna lite om er själva ;):eyebrows:

E

eMe181

Hehe japp ;)

Bara synd att snön försvinner. Dock så är detta den bästa dag i mitt liv, och det belönas med beställd pizza ;)

j.fredriksson

Aktiv medlem
18 nov 2009
60
0
6
gäddedde
Gratulerar!
Har själv många roliga minnen av denna modell då en vän till mig hade en sån innan jag själv fick köra!
Första köpet är alltid det mest spännande och oavsett maskin är glädjen i åkningen densamma :)

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
45
Umeå/Boden
Stort grattis

Och se det på den ljusa sidan, säsongen må vara slut snart men då har du hela sommaren och hösten på dig att finjustera skotern som du själv vill ha den

E

eMe181

tackar så mycket :p

Japp ;) Ska justera in den som jag vill ha den :D

Har funderat på att starta en projekt tråd, vad tycker ni? :=)

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Stort grattis till köpet och det är du värd efter alla år av försök:) Lycka till med allt nu och kör med insidan;)

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
en SRV var bland det coolaste man kunde ha i mitten på 80 talet så det är en kult skoter!
Grattis.
ta och gå igenom den när du får hem den, skapa en projekt tråd och fråga om råd om du stöter på problem.
Lycka till!

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Grattis!

Du kanske har sett min tråd om min Lynx GLS i projektdelen.

Det finns ju en anledning att det blev just en sådan, för då jag var i 14 års-åldern, så köpte min polares farsa en GLS 3300 till honom. Jag var passagerare på den i minst 2 år, innan jag köpte en egen gammal Arctic. Jag drömde varje dag och varje natt om att ha en sån Lynx som han hade...

Har för övrigt drömt om en -68 Corvette på samma sätt, men har för litet garage för det. Men det kommer. :)

En man och hans leksaker. Jag säger bara det. Finns inget som slår det... Känslan att öppna garagedörren, och det du VILL HA faktiskt står där.

Åter igen, gratulerar till ditt lyckade köp!

E

eMe181

Jo precis ;)

Ska köra med vård och omsorg tills jag börjar få hela mitt studiebidrag så jag kan byta avgasrör, den låter hyffsat mycket.

Ganska roligt att alla tycker att det är bra :D

Så tack, om jag inte hade varit medlem på detta forum så hade jag nog inte ens haft lusten/orken att göra det :p

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Jag var 16år 1987, och kommer i håg kultmaskinen Srv som min kusin hade då.
Är själv sugen på att hitta en i bra skick.
Bara för att den är kult.
Grattis till ett bra köp!

E

eMe181

Tackar :) Ska försöka slänga in en bild vad som hände när jag skulle över vägen haha :)

E

eMe181

http://img836.imageshack.us/i/foto0006n.jpg/

Vad tycks? Den ser ju bra ut :D

Den har bara ett problem, att när den ska iväg så måste man som choka den sedan så stänger man av den. Får den för lite soppa då eller? För annars så går den kanon, bara att den låter lite extra pga hål i avgasröret :p

Man vart oxå ganska så blöt, hade bara gympaskor haha :p

norrlands_pöjk

Välkänd medlem
7 nov 2008
140
0
6
Haparanda
Gratulerar! Har haft liknande öde angående skoter om du:) började vi tidigare ålder att bara åka på kompisar och dröma om en egen.
Drömmen började svalna med åren men fick jobb för 2 år sen som extra anställd på frasse i haparanda, sen kom chansen föra vinter, mitt i sesongen ringde farsan och sa att han hittat en skoter och om jag är villig att betala halva kostnaden (8000) så skulle jag äntligen få min första egna skoter! så jag slog till på min nuvarande yamaha vmax 500-98 otroligt nöjd efter nästan 1,5 sesonger med den:)

keep it up bara att börja fixa den som du vill ha den:) (Ps en srv eller en phazer var mina första alternativ men det blev en vmax)

_spawned_

Aktiv medlem
22 mar 2011
76
0
6
Boden
Härligt att du fick dig en skoter tillslut :) Har själv en srv i familjen, och tycker det är en rätt trevlig skoter om man räknar på hur gammal den är :D

E

eMe181

Hehe jo :) dom är rätt så trevliga. Och är inte så våldsamt slöa :)