Misstänker att T.O.R.S krånglar på Yamaha SRX 700 år 2000

Mickesrx

Välkänd medlem
18 apr 2006
117
1
16
Övik (Utanför stan i en by)
Tjena!

Nån som kan med T.O.R.S systemet på en Yamaha SRX 700 årsmodell 2000?
Skotern har länge bluddrat lite på låga varv men går fint på högre varv, och när jag idag skulle testa om T.O.R.S fungerar som den gör på Viking 3:an årsmodell 1999 så gjorde den inte det, när man sätter tummen bakom gasen så stannar motorn på Viking 3:an direkt men när jag gör samma sak på srx 700 så börjar den att bluddra och gå ojämnt, från att jag tagit bort tummen så tar det cirka 10 sekunder innan det börjar gå jämnare.
Den går lite småsur på tomgången men den stannar inte och tomgången pendlar inte upp och ner heller, ska inte motorn stanna direkt på srx 700 som den gör på viking 3.an?
Hur kopplar man ur T.O.R.S systemet för att säkerställa att det är det som strular?
Har tagit loss skyddet på styret och där var det två st kablar som var tejpade ihop med eltejp och när jag tog loss eltejpen så var de inte trasigt och så, de var bara ihop tejpade och inte skalade heller, den ena kabeln är svart/grå och den andra är helsvart.
Jag har hört att det ska vara dessa som man ska koppla ihop för att koppla ur T.O.R.S, stämmer detta?

Sen så tycker jag att den verkar dra lite mer bränsle än vanligt för det är lite blött inne i luftburken, eller ska det vara så?

Tack

Mvh Mikael
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tors gör att tändningen bryter vid ca 3000 varv, dvs under variatortillslaget. Det blir som ett varvtalsstopp men motorn fortsätter att gå.

Går motorn illa på vissa varvtal bör du snarare kolla tändstiften och förgasarna, bestyckningsproblem eller läckande slangar kan ställa till med stora problem.
Du bör INTE koppla ur TORS eftersom det är den säkerhet du har mot gashängning, som i sin tur kan orsaka mycket allvarliga olyckor. Att koppla ur säkerhetssystem är så dumt att jag inte finner ord. TORS går inte sönder, däremot brukar man få justera det i takt med att gasvajrarna slits.

Du har något annat problem och kolla alla inställningar, avgasportar osv.
 

Mickesrx

Välkänd medlem
18 apr 2006
117
1
16
Övik (Utanför stan i en by)
Jo jag vet att motorn gör detta, men det konstiga är ju att motorn inte bryts helt utan bara bluddrar, det gör inte vikingen, vikingen stannar helt och bluddrar inte.
Förgasarna är rengjorda, dock är inte nålventilerna borttagna eftersom sprintarna är svåra att få bort.
Tändstiften är inte nya, men fräscha, inköpta i fjol vinter.
Jag bytte förgasarna i fjol, dessa var helt och håller rengjorda då, samma problem var det då, jag har inga läckande slangar, det har jag kollat.
Jag sa inte att skulle koppla bort TORS helt och hållet, bara tillfälligt för att utesluta att det är den som är problemet.
 

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
kolla tändhattarna dom kan börja strula efter ett tag, bytte tändhattar på min v-max sx och det blev en helt ny skoter
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Vikingen är alltså en fyrtaktare? Du kan inte jämföra nödstoppssystemen...

Om TORS går i så kan du inte köra, den kommer inte över 3000 varv nånting. Bluddrar den på låga men går bra på höga låter det mer som att choken eller flottören har hängt sig på en förgasare eller något liknande. Kolla hur stiften ser ut.

Det är inte vanligt att det blir fel på TORS, men många verkar ju tro att allt som är elektronik är krångligt och då måste man koppla ur det, ungefär som när många "förgasarkonverterar" sin EFI, när det var en kabel som lossnat/batteriet var dåligt.

Gå på grunderna - finns gnista är det bränsleförsörjningen som racklar.
 

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
som Hjulboggie rules säger, om går TORS igång tar du dig ingenstans skotern står bara och tacktar när du gasar.
 

Mickesrx

Välkänd medlem
18 apr 2006
117
1
16
Övik (Utanför stan i en by)
Nej Vikingen är en tvåtaktare, Okej jag tar det igen då.
Vikingen en 1999: Om jag sätter tummen bakom gasen och håller fast där så stannar motorn eftersom gasen inte kan röra sig som den ska göra när man inte håller fast gasen.

SRX Årsmodell 2000: Om jag gör på samma sätt på SRX så stannar den inte när jag håller fast med tummen bakom gasen, men andra ord så bluddrar srx:en medan motorn på vikingen stannar, ska den verkligen bluddra så där om T.O.R.S är felfri?

När jag tar bort tummen så tar cirka 10 sekunder innan motorn går renare igen, den går nästan helt rent på tomgången, när jag gasar upp motorn så går den rent när den kommer i cirka 3000 varv, han låter slö på tomgången, när jag startat motorn så smäller den till två gånger för att sedan sluta smälla.

Då måste det ju vara något vajsing med TORS, eller att något orsakar att den går sämre, jag har ställt in gasvajern precis som den var innan jag tog bort den, mätte med skjutmåttet.
Eller är det olika TORS system mellan viking och srx?
Tändstiften ser bra ut, kanske inte optimalt, lite blöt kanske men när man inte törs ge sig på att ta bort nålventilerna, skulle ta bort dom ifjol och det slutade med att jag fick skaffa en beg förgasarbrygga eftersom infästningen gick sönder.
Har ni nåt tips på hur man kan få bort pinnen utan att förstöra infästningen till nålventilerna?
Skulle vara bra att kunna rengöra förgasarna ordentligt men...
 
Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det låter som att det är olika system. Om TORS krånglar kommer du inte över 3000 rpm ca och motorn låter som den motorbromsar...

Smällandet kan vara oförbränt bränsle från en cylinder som antänds i expansionskammaren. Jag skulle byta tändhattar. SRX kan tydligen också vara kinkig med fel sorts tändstift.
 

Mickesrx

Välkänd medlem
18 apr 2006
117
1
16
Övik (Utanför stan i en by)
Jag har kollat och det är likadana färger på kablarna som går från förgasaren på vikingen och på förgasarna på srx, då kanske jag ska köpa nya tändhattar, jag kör på NGK BR9ECS, jag frågade på Yamaha om detta med tändsift och de sa att jag skulle köra på NGK BR9ECS och inte BR10ECS, antar att 10:eek:rna är för hårda.
Vet du av något bra tips på hur man får bort sprinten som där nålventilen sitter?, är lite feg på att ta loss den för de verkar sitta ordentligt.
 

Mickesrx

Välkänd medlem
18 apr 2006
117
1
16
Övik (Utanför stan i en by)
Hej!

Tack för ditt svar, vet du att jag kollade i boken till srxen, det fanns gratis att ladda ner från nån sida.
Det verkar som att srxen ska bluddra när man sätter tummen bakom gasen, enligt vad jag läsa mig till så ser det ut att vara så, konstigt att det kan skilja sig så mycket mellan 1999 och år 2000.
I boken till viking 3 så ska stanna motorn stanna när man sätter tummen bakom gasen.
Så ni har rätt att det är nog inget fel på T.O.R.S.
Men en sak som skulle vara bra att ha på skotern, det är en sån här nödstopp som satt på gammskotra, vet du om det går att sätta dit en sådan?
Så det är nog på sin plats med en förgasarrengörning trots allt, ska även kolla upp tändhattarna för säkerhets skull.

Tack

Mvh Mikael
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag har en 1998 och det funkar likadant som på din (och som på övriga tripplar...), dvs bludder.

Så länge det fungerar ersätter det ju en nödstoppskontakt, som är en billigare och sämre lösning då den inte hindrar gashäng samt förutsätter att den kopplas samt att föraren vid gashäng antingen ramlar av eller släpper ena handen och drar loss kontakten. Vilket knappast lär hända när en +140hk maskin fastnar på full gas...
 

Bengan75

Aktiv medlem
12 dec 2011
72
0
6
Sollefteå
Fast nödstoppen 5 cm från gashandtaget funkar ju fast torsen är urkopplad..likaså nyckeln :)

Men visst, det är ju självklart bra om grejjerna funkar som de ska. Har själv kört utan TORS inkopplad sista månaden då den helt plötsligt vägrade varva över 3000 varv och jag blev stående.

Men om man ska ha nödstopp ska den ju användas som tänkt oxå annars ganska värdelöst.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Fast nödstoppen 5 cm från gashandtaget funkar ju fast torsen är urkopplad..likaså nyckeln :)

Men visst, det är ju självklart bra om grejjerna funkar som de ska. Har själv kört utan TORS inkopplad sista månaden då den helt plötsligt vägrade varva över 3000 varv och jag blev stående.

Men om man ska ha nödstopp ska den ju användas som tänkt oxå annars ganska värdelöst.
Inget av dessa hjälper vid gashäng.

Anledningen till att du blev stående är sannolikt att TORS behöver justeras, inte kopplas ur. Oftast så är grundorsaken slitna eller kärvande gasvajrar, och då lever du NÄRMARE ett gashäng än innan. Byt gasvajrar istället för att koppla ur TORS.

För helvete.
 

Cthulhu

Välkänd medlem
1 feb 2013
122
0
6
Sävast
www.nhservice.se
en till sak att tänka på gällande TORS är att lilla brytaren vid gasen kan må rätt purket efter nåra år åkandes på släp i saltsörja i tid och otid, så det blir glapp i den, microavbrott. haft det på iaf 2st apexar.. då båda med turbo så är de trevligt när de glappar å härja i 100km/h på rullen å maskin dör.. kopplat bort de helt, ja tar hellre risken med gashäng än flyga över styret vid varje körtillfälle minst en gång.. :)
man kan byta brytaren också...
 

Bengan75

Aktiv medlem
12 dec 2011
72
0
6
Sollefteå
Varför skulle inte stoppknappen/nyckeln funka vid gashäng? Om man nu är någorlunda med när det händer har det då alltid funkat de gånger jag testat trycka på knappen.

Menar du att de inte funkar vid en hängning men det funkar bra när jag själv väljer hålla fullgas och trycka?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Varför tror du att det finns nödstoppslina? Man hinner inte eller klarar inte att släppa styret och famla efter nyckeln när gasen hänger sig... och linan gör att motorn stannar när du ramlar av, föga tröst om det sker i 100 knyck men det räddar kanske någon annan.
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Hej!

Tack för ditt svar, vet du att jag kollade i boken till srxen, det fanns gratis att ladda ner från nån sida.
Det verkar som att srxen ska bluddra när man sätter tummen bakom gasen, enligt vad jag läsa mig till så ser det ut att vara så, konstigt att det kan skilja sig så mycket mellan 1999 och år 2000.
I boken till viking 3 så ska stanna motorn stanna när man sätter tummen bakom gasen.
Så ni har rätt att det är nog inget fel på T.O.R.S.
Men en sak som skulle vara bra att ha på skotern, det är en sån här nödstopp som satt på gammskotra, vet du om det går att sätta dit en sådan?
Så det är nog på sin plats med en förgasarrengörning trots allt, ska även kolla upp tändhattarna för säkerhets skull.

Tack

Mvh Mikael
Jag förstår inte riktigt vad du menar. TORS ersätter den traditionella "telefonsladden". Om kontakterna bryts/sluts i inkorrekt ordning så klipps tändningen till under inslagsvarvet för variatorn. När du följer handboken och drar ut gashandtaget samtidigt som du gasar simulerar du ett gashäng för att testa att systemet fungerar korrekt.