Mindre effekt med aluminium insug?

PzN_

Välkänd medlem
27 jun 2010
128
0
6
piteå
man ska nog inte tro på allt man får höra, men iaf för mig funkar dom super bra så jag kan varmt rekommendera dessa insug.och skulle det va så att den går dåligt så går det ju alltid att sälja. dom är ju inte värst dyra faktist. och är du lite kunnig kan man faktist borra hål och svetsa dit distans och sätta dit bb sarna från orginal. så ja ser inga problem faktist, har dock inte gjort detta men det ska inte vara nått problem
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Om Boostbottle inte gjorde sklilnad skulle inte 90% av tillverkarna stoppat dit dom
de finns väll förhoppningsvis en bättre orsak till att tillverkare slutade med dem iställe för att man satte dit dem?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
de finns väll förhoppningsvis en bättre orsak till att tillverkare slutade med dem iställe för att man satte dit dem?
Ja det finns bra förklaring tilla att dom försvunnit på nyare maskiner Insprutningen kom. Men jag tror även att man har liten fördel även på insprutare för det blir ju samma returpulls där och lite soppa stuttsar tillbaka även på dom (jag skulle prova). En anledning till att dom inte sitter på alla motorer är kostnadsskäl. Motorerna går ju bra ändå utan bb så dom är ju inget måste. Men det sitter inte heller v-forse reeds eller portade cylindrar /höjt komp/annat avgas mm från favbrik. Viissa motorer är det ett måste med BB på för att få till lågfarten bra ,ett bar exemel är den gammla phasern 480 ,, försök ställa in en sådan förgasare utan BB !!
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Dom som är lite nyare än min som har förgasare så har inte alla BB heller. Måste nog bestycka om min eftersom den surar ner sig när man ligger på låga varv.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sant, nyare motorer behöver inte bb,

Men det sitter inte heller v-forse reeds eller portade cylindrar /höjt komp/annat avgas mm från favbrik
Rotax 800HO är en portad 800, från fabrik
samma motorer använder dessutom W istället för V Reedventiler..

självklart går utvecklingen framåt, och detta handlar inte så mkt om rubriken på tråden.
Har man en gammal motor, visst hjälper bb, har man en nyare, 99-> så ska man klara sig utan.
..rättare sagt, så finns de andra saker att lägga pengar på,.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Okej, jo har ju som sagt tänkt att byta på min och vill inte ha gummin när dom spricker efter typ en säsong, och när jag såg dom där aluminium insugen från finlad billigt så vart man ju väldigt sugen på dessa så slipper man oroa sig att det går hål i gummi insugen så den drar tjuvluft.. Men vart osäker på hur det är då jag har BB original på min.

Så är fortfarande osäker på vad jag ska köpa.. Det går väl göra som PzN_ sa att man kan borra och fixa dit BB men det är inget för mig när jag inte är händig på det.
 

PzN_

Välkänd medlem
27 jun 2010
128
0
6
piteå
kan lova dig att du inte kommer märka någon skillnad om du kör med alu utan bb eller gummi. jag kör utan och märker då inte nått går bra och bra tomgång så de är bara handla:) kan tillägga att jag inte har någon bb på min maskin
 

PzN_

Välkänd medlem
27 jun 2010
128
0
6
piteå
om inte så är dom ju då billigare än boyzen och vforc får 2par alu för samma pris som nått annat
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Jo precis, original gummin kostar 800kr st tror jag, men det finns ju pirat.. Men dom där alu insugen är ju väldigt billig och då slipper man ju byta ut dom också :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Jo precis, original gummin kostar 800kr st tror jag, men det finns ju pirat.. Men dom där alu insugen är ju väldigt billig och då slipper man ju byta ut dom också :)
Ja köp hellre aluinsugen än dom pirata för dom är junk och spricker innan du monterat dom. Jag kan hålla med om att man har svårt att känna av 2-4hk mindre effekt i ett kort register vid gaspåslag för det är bara 1-3hk på mattan skillnad så det är bara köra utan BB. Jag är effektskadad och kan inte gå vetandes om en sådan missning he he
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Mejlade med dom på rinab och dom sa att dom pirat gummina var bättre än original gummina enligt deras leverantör.. Antar att det var ett fint försäljningsknep men :)

Jo det får nog bli dom där insugen, är nog mycket värt :).. Btw är det någon som vet vart man kan köpa fjädrar till primärvariatorn? :)
 
Last edited:

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Ja, jag köpte ett par, hade tänkt montera dom kanske ikväll och sen ut och pröva då jag hinner
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Eventuellt, rent teoretiskt, så skulle ett aluinsug kunna överföra mer vibrationer från motorn till förgasaren, vilket teoretiskt, för en förgasarmotor skulle kunna innebära varierande flotörhusnivåer.

Ett annat problem som skulle kunna uppstå, som är orsaken till fiberpackningarna mellan insugen och förgasaren på gammla bilar, är värmeöverföring, som om förgasaren går varm kan ge ånglås, så att motorn inte får bensin.

På gammbilar brukar det bara vara att låta den svalna och sedan fortsätta, sen undviker man att puttra på tomgång så länge så är det inget problem.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Hm okej, Jo men det är en silikonslang mellan insuget och förgasaren så den bör väl göra så att det inte blir så mycket vibrationer?
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Självklart, borde dessutom ta hand om problemen med värmeöverföring.