Mindre effekt med aluminium insug?

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Hört att skotern går sämre med aluminium insug än gummi, någon som vet om detta stämmer?:hmmmm2:

Hoppas nån har svar på detta! :ciao:
 
Last edited:

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Någon borde veta detta? Kan den tappa lite effekt med aluminium insug? blir det någon skillnad med eller utan boostbottle?, hjälp mig nu! :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Sålänge dom har samma fysiska mått så blir det ingen skillnad i effekt. Men saknar alu insugen utttag för boostbottel så går den sämmre då man losar boostbotteln.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Okej, dessa aluminium insug har tyvärr ingen anslutning till boostbottle, är det säkert att det inte märks någon skillnad med eller utan boostbottle? vissa säger att det inte märks och vissa säger att det märks.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Om Boostbottle inte gjorde sklilnad skulle inte 90% av tillverkarna stoppat dit dom . Dom tester jag gjort med och utan bottlar har varit väldigt stor skilnad. Men det är dom helt separata jag bygger själv. Dom ger lika stor skillnad i rapphet som att byta från org reedventiler till w-force eller boyesen. Och en motor utan BB är 10ggr svårare att bestycka in fint på tomg och lägre varv. Bränsleförbrukningen kan bli betydligt bättre med BB då dom gör o9m felakig soppablandning till effekt istället för surstupning (bogging).

Man kan säga som så att ju sämmre bestycka motor man har dessto mer skillnad gör en BB. BB förvandlar felaktig bränsleblndning till effekt istället för stupning (finns såklart gränser vad den klarar av släta ut så på vissa motore kan det rör sig om väldigt stora effektfördelar just vid gaspådrag i vissa vartal.

Så för att vara säker på att inte gå miste om någon effekt eller ha en motor som drar onödigt med soppa monterar man helt klart BB
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Tackar, bra svar!
Jo man kanske märker ännu mer skillnad med separata BB? och jag är inte så kunnig så det kanske är bäst att fortsätta med BB, har inte lust att köpa boyesen när dom kostar nästan 4000:-? eller vad det är.

Finns det inget sätt man kan förstärka dom vanliga gummina? har hört att t.ex stövel lim, gummi lim, linda eltejp runt, att detta ska fungera?
 

Kawaingo

Välkänd medlem
3 nov 2004
235
0
16
Sandviken
Lickvisole Vet inte hur det stavas men. Ska funka bra. Se även till att gummiremmen som går ifrån cylindern till förg sitter där och avlastar gummina.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Okej tackar :) hm inte sett någon gummirem som går från cylinder till förgasare:hmmmm2: får ta och kolla upp det.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Slipa insugesgummina noga med ca 150 korns sandpapper och pensla på flera lager liquisol som du hittar på macken eller färghandel eller mekonomen för 80kr. (stövellim) Det är väldigt rinnande så man får lägga på flera lager 2-4 lager så blir det svinstarkt men flexar forfarande.

Om du vill få tag på separata bottlar som är cc anpassade för din motor så kan jag bygga dig ett par. Uppge bara anslutnimngsmåttet på insuget och vilken motor du har.

Då får du dessa och kan vara säker på att ha dom bästa on the planet då det är äkta Boost III Boost Bottels :bigsmile: (No need 4 ombestyckning)
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Det får bli ett par gummi insug då som man får hä på sån där liquisol då :)
Ja det lät väldigt intressant om du kan bygga ett par :D är det stor skillnad med separata boostbottlar? :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Det får bli ett par gummi insug då som man får hä på sån där liquisol då :)
Ja det lät väldigt intressant om du kan bygga ett par :D är det stor skillnad med separata boostbottlar? :)
Jag kan inte riktigt svara på hur stor skillnad det är mellan separta burkar och gemensamma BB. Jag kör bara separata BB sedan så lång tid tillbaka och har inte på flera år tillbaka gjort någon riktig seriös test mellan dom. Men det borde göras nu när jag äntligen har koll på volymer och anslutningsgrovlekar och vet vad dom hittar på beroende på volymer och anslusgrovlekar. Jag kör separata pga att jag inte tror på gemensamma helt enkelt och har lämnat dom för länge sendan då dom måste störa varandras insug då och då i arbetstakten lika mycket som dom hjälper . Separata burkar kan inte störa andra insuget alls och det är lättare att anpassa storleken på burken för hur högt upp i varv man vill den ska vara med till = lättare att Bygga/tuna in helt enkelt för mig.

Gemensam BB funkar ju också annars skulle dom inte tillverkas, men som sagt jag tror dom har vissa nackdeler jämfört med separata.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Aha okej :) ja det skulle vara roligt att ha ett par separata också :) skulle jag mäta den öppningen som man trycker fast på förgasaren? :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Aha okej :) ja det skulle vara roligt att ha ett par separata också :) skulle jag mäta den öppningen som man trycker fast på förgasaren? :)
Ja du mäter bara innermåttet på BB anslutnings rören som sticker upp.

Billigaste BB som finns har Pesab eller skoterdelen tror det är märket SLP och är en gemensam BB . Evnt passar även den din motors cubik. Frågan är bara om breddmåttet stämmer på dessa men det står säkert på beskrivningen hoppas jag.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Vad tar du för ett par bottlar då? :)

Vet inte hur jag ska göra, vissa säger att det inte gör någon skillnad med eller utan original BB....

J.Eriksson, har du köpt alu insug eller blev det aldrig av?
 

PzN_

Välkänd medlem
27 jun 2010
128
0
6
piteå
kör med alu från finland och de funkar fin fint=)/kan dock inte svara på om det är någon skillnad för har inte provat med orginal på denna maskin
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.636
798
113
Kramfors
Vad tar du för ett par bottlar då? :)

Vet inte hur jag ska göra, vissa säger att det inte gör någon skillnad med eller utan original BB....

J.Eriksson, har du köpt alu insug eller blev det aldrig av?

Man ska alltid kör BB på tvåtaktare . ORG BB eller sep huvudsak är att man sätter dit BB

PM för pris