Min Rotax fryser! :o(

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Tja!

Min rotax 600 -99 fryser ju alltid. Åtminstone gjorde den det typ 3-4 gånger förra vintern. Jag misstänker att det var samma sak nu i helgen (kunde inte hålla mig från att starta den). Först fick jag inte igång den hur mycket jag än drog. Senare på dagen, typ 1 timme senare då det hade blivit lite varmare (ca 3) provade jag igen. Andra draget och den gick igång som bara den. När den snurrat en halv minut och kommit ner i varv så gick den som smort. Om detta nu var att den frusit, vad skall jag göra? Ska man drenera förgasarna eller? Finns det nån som har/haft en Rotax med såna här tendenser?
 

Juke

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Jo, jag har haft

Men inte med 99:n utan med den andra MXZ 600:n som jag äger, 00-modellen. Det beror på att pudersnö kommer in i luftintagningen och när du slutar köra och försöker få den igång igen nästa dag, har vattnet frysit i förgasarna, på min MXZ hade vattnet frysit till is i choken. Man tyckte att choken gick på, men egentligen var de fylla av is. Ta in förgasarna för en natt, och öppna dem och rengör. Det borde räcka. Kom ihåg också att öppna choken, för att mina hade börjat rosta inuti, för att vattnet stått där hela sommaren. Man skall ändå alltid på hösten rengöra förgasarna, det lönar sig verkligen.
 

lynx700

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
tips!

använd "frysskydd" men OBS blanda inte för mycket!! frysskydd innehåller tensider, som kan "tvätta bort oljan"
blanda typ 0,5%-1,0% olja i tanken om du anväder rikligt med frysskydd.

killa ja känner hällde i EN HEL FLASKA i sin summit 600 -99.....den skar ganska fort!

inte så smart!...
hår med insidan!
 

Edge

Semi PRO sledder
1 jan 2000
34
0
0
du kann

ha is i tanken jag hade samma proplem ha ne lite
te-sprit i tanken (ca1 1/2dl )
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Jo...

..jag ska ta mej --- köpa en pall med k-sprit!


Jag känner även till ryktet om att det ska vara dåligt med k-sprit i 2-taktaren, men vid det här laget tar jag chansen. Jag har hört efter med Ski-doo-Tord (www.tordsmotorservice.bd.se) och han säger att det inte är nått problem att använda k-sprit om man använder en bra olja (bombardiers är en sådan enligt honom). Vad som är sant och inte sant det kan jag inte säga, men en sak är säker...det finns många teorier.

 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
RE: Jo...

Detta problem är oftast relaterat till luftfuktigheten och det är därför som man har förvärmning på de senare modellerna. En bra åtgärd som inte tvättar bort oljefilmen (som för mycket k-sprit gör) är att använda en tillsats som heter TLI protection. Den både smörjer, tillför oktan och minimerar risken för frysning.

Bosse Strandberg
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Frysningar.....

[Uppdaterat: Senast editerat den 01-Nov-03 kl 05:51 PM (CET)]Hej !!

Använd inte mer än 0,5% K-skydd i tanken
på 2-taktare !!

( Testa själva att hälla i hop lite 2- taktsolja med K-skydd i en flaska och skaka om, så ser ni att de två olika vätskorna endast mycket svårligen blandar sig !! )

"T-Röd" skall inte användas som preventivt frysskydd !

Två produkter som fungerar hyfsat är :
* Yksi
* TLI