Min lynx rave 800 special 2001 går bara på 1 cyl

Antepro

Medlem
23 jan 2020
11
0
1
32
Arvidsjaur
Tjenare
Jag har nämligen en lynx rave 800 2001 special som bara går på 1 cylinder, den cylindern mot magnapullen höger alltså. Jag har gjort rent förgasarna, bytt packboxen vid vevaxeln på variator sidan. Men jag hittar inte felet någon som vet eller har haft samma problem?
Mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Har du komptryck i cylindern?
Ta kompprov med andra ord.
Har du gnista på den cylindern? Har du provat annat stift även om de va gnista på första stiftet? Tändstift kan va luriga de kan ge gnista ute i de fria men inte när de utsätts för bränsle och tryck flöde inne i cylindern.
Om den nu har komptryck och gnista prova då ge den cylindern en sup soppa. Ta lös tändstiftet och häll i 2-3 matskedar soppa och prova starta. Den ska då sura lite först men sedan komma igång så du hinner gasa upp motorn i lite varvtal. Håll lite gas när du försöker starta den.
Den kan även sura på den cylindern som inte går så gnistan släcks eller knäcker stiftet omedelbart. De kan bero på läckage från bränslepump in i vevhuset via vacumdrivningens slang mellan vevhus och bränslepump. Ryck lös slangen från vevhuset eller sätt dit en lös slang fastsatt i bränslepumpen och sug /blås i slangen. De ska va tvärstumt du ska inte kunna suga in soppa från pumpen för då är de hål i pumpmembranet.
 
Reactions: Antepro

Antepro

Medlem
23 jan 2020
11
0
1
32
Arvidsjaur
Har du komptryck i cylindern?
Ta kompprov med andra ord.
Har du gnista på den cylindern? Har du provat annat stift även om de va gnista på första stiftet? Tändstift kan va luriga de kan ge gnista ute i de fria men inte när de utsätts för bränsle och tryck flöde inne i cylindern.
Om den nu har komptryck och gnista prova då ge den cylindern en sup soppa. Ta lös tändstiftet och häll i 2-3 matskedar soppa och prova starta. Den ska då sura lite först men sedan komma igång så du hinner gasa upp motorn i lite varvtal. Håll lite gas när du försöker starta den.
Den kan även sura på den cylindern som inte går så gnistan släcks eller knäcker stiftet omedelbart. De kan bero på läckage från bränslepump in i vevhuset via vacumdrivningens slang mellan vevhus och bränslepump. Ryck lös slangen från vevhuset eller sätt dit en lös slang fastsatt i bränslepumpen och sug /blås i slangen. De ska va tvärstumt du ska inte kunna suga in soppa från pumpen för då är de hål i pumpmembranet.
Jag har har komptrycket, och det finns gnista på båda, men jag har inte kollar soppa pumpen
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Är du säker på att den vridit sig för de kräver våldsam vridning innan en cylinder slocknar då ska hela skoter vibrera så plomberna ramlar ur. Många misstar sig att veven vridit sig när krysskilen gått väck på svänghjulet för då vrider sig svänghjulet och då tappar den tändpulserna totalt och kan gå på en cylle.
 

Antepro

Medlem
23 jan 2020
11
0
1
32
Arvidsjaur
Är du säker på att den vridit sig för de kräver våldsam vridning innan en cylinder slocknar då ska hela skoter vibrera så plomberna ramlar ur. Många misstar sig att veven vridit sig när krysskilen gått väck på svänghjulet för då vrider sig svänghjulet och då tappar den tändpulserna totalt och kan gå på en cylle.
Hur menar du har tagit ur veven och kollat den var ju litte krokigt 0.07 millimeter som mest
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Den är för lite vridet . För att motorn ska tappa en cylinder eller gå oroligt för att veven är sned måste den va så vriden att hela motorns tokskakar som en bilmaskin och jag tror inte ens då att den tappar en cylinder helt. Man kan köra vevaxlar som är 0,10-0,20 mm sne utan att ens känna vibrationer eller tappa effekt.
 

Antepro

Medlem
23 jan 2020
11
0
1
32
Arvidsjaur
Den är för lite vridet . För att motorn ska tappa en cylinder eller gå oroligt för att veven är sned måste den va så vriden att hela motorns tokskakar som en bilmaskin och jag tror inte ens då att den tappar en cylinder helt. Man kan köra vevaxlar som är 0,10-0,20 mm sne utan att ens känna vibrationer eller tappa effekt.
Ja men antagligen så påverkar det ju motor gången eftersom allt annat funkar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Ja men antagligen så påverkar det ju motor gången eftersom allt annat funkar
Nej de har ingen betytdelse de är för lite snett de är ett ok mått på en vev den behöver inte riktas.Hur vet du att allt annat funkar på motorn?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
De spelar ingen roll vart den vridit sig för de är så lite att de gör inget. Om du menar att vevtappen som variatorn sitter på kastar 0,07mm längst ut så är de bra om man försöker få den lite rakare typ under 0,05mm men de kommer inte göra att den går bättre. Va krysskilen hel på magsidan den som håller fast svänghjulet?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Ja den är hel, det är klart att den går fåligt om veven har vridit sig
Nej de går inte dåligt med så fin rak vev du har de måste va flera mm sne för att gå lite sämre men de går även då bra fat vibrerar extremt mycket. Jag har kör vevar som varit 0,16mm sne utan problem i flera år.
 

Antepro

Medlem
23 jan 2020
11
0
1
32
Arvidsjaur
Nej de går inte dåligt med så fin rak vev du har de måste va flera mm sne för att gå lite sämre men de går även då bra fat vibrerar extremt mycket. Jag har kör vevar som varit 0,16mm sne utan problem i flera år.
Allt är ju typ dåligt på veven
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Allt är ju typ dåligt på veven
Ok om lagren glappar extremt mycket så hela veven hoppar i lagerlägena kan den ev gå dåligt men de borde höras och vibrera kraftigt. Hursom så försök rikta den så rak som möjligt en del snubbar får dem under 2 hundradelar rak och de är såklart bra för livslängden.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
En vev kan vrida sig på mitten också och då behöver den nödvändigtvis inte slå mer än normalt, men det blir inte 180 grader mellan vevbultarna och man tappar effekt. Men den ska vrida sig rejält om den inte änns ska gå på båda cylindrarna minst 10 grader. Men det är enkelt att mäta upp, bara hitta exakt tdc och mäta med en gradskiva till nästa cylinderns tdc.
En kompis hade en maskin som veven vridit sig på mitten och den gick aldrig helt hundra. Men den var nog så sen ny så när veven byttes på garanti så gick den som den skulle, har för mig att det skiljde ca 2 grader.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Om de är någon vev som kan vrida mer än 10 grader på mitten så lär de va just Rotax vev för de är sämsta vevarna av alla märken av 800cc. Jag har aldrig råkat ut för det inte ens skruvat i någons motor där veven vrede sig på mitten men de händer helt klart då o då.
För att överförtydliga vad Asker skriver så duger de inte med att rikta veven så den inte kastar de 0,07mm längst ut på vevtapp den måste först kollas upp att vevstaksbultarna är 180grader från varandra först.