metall ljud från växellådan

0920

Medlem
29 nov 2008
42
0
1
hej har en lynx 59 -04 och det kommer ett metall ljud som vi TROR kommer från växellådan, har läst att man ska byta ut ett drev då det var osäkert att köra me de. Men jag tror att de redan är gjort då man byter ut en plugg mot en mässingplugg och det sitter en mässingplugg nu. Det är så att bromsskivan glappar skit mycket (upp och ner) så kan det vara drevet som den sitter på som är felet eller är de någon annan som har en annan uppfattning? har även märkt vid vissa omständigeheter att de blir vibrationer i fotholkarna om skotern måste arbeta i snön eller vad man ska säga.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Prova byta rem.

Brukar faktiskt ge ifrån sig ett metalliskt ljud om den är slut. smacka på reserven och uteslut det om inte annat

0920

Medlem
29 nov 2008
42
0
1
det är en helt ny rem, men vår sekundär variator sprack på ett mycket konstigt sätt som vår ÅF aldrig sett tidigare, så vi köpte en ny orginal variator då men den såg inte exkat lika dan ut kan det ha blivit ett fel så?

detblevzaida

Aktiv medlem
5 jan 2009
56
0
1
Östersund
bromsskivorna ska vara lösa, det är så på mc's också såkallat "flytande skivor" om jag inte missminner mig helt fel.
jag har samma "metallljud" och de kommer från skivan, prova att hålla jätte lätt på bromsen när du kör. Om det blir tyst då vet du ju felet, och det är inget att göra åt om inte er ÅF säger att det är allt för mkt.
har hört dom som gjort nya hål i skivan för att minska det hela, men måste nog kolla upp sånt innan så det håller.

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Bromsskivan ska väl inte glappa upp och ner? Att den är flytande menas väl att den kan röra sig i sidled?

grop

Välkänd medlem
Bromskivor glappar för att de är som tidigare nämnt flytande. Glappet upp och ner ska inte vara lika mycket som i sidled. Ett litet glapp är ok men börjar det vara mycket är det något som är galet. Glappet är till för att de inte ska nypa fast även då det blivit heta och materialet expanderar. Kan inte säga några mått men lite lagomt ska det vara ;)

0920

Medlem
29 nov 2008
42
0
1
jag menade i sidled sorry mitt ordval, men ni tror inte att det har med att något lager är slut i växellådan?

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Tror inte riktigt variatorn på 04:ans Yeti är dimensionerad för motoreffekten. Jag fick byta min variator också men det gick på garanti.

0920

Medlem
29 nov 2008
42
0
1
Tack så mycket för svaren ljudet försvann när jag bytte till den gamla remmen.:biggrin1: