Mera axx

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Hejsan, första gången jag använder detta forum men hoppas det kan vara till hjälp

frågan är nu jag har en polaris switchback assault 800 2014, och skulle vilja leka lite mer med den tex lite rulle osv problemet är att det känns som dragläget ligger vid ca 5000 varv och drar alltså för sent, som jag uppfatta har jag bara två alternativ dreva ner och variator kit? Har iprinsip ingen erfarenhet av att meka skoter så vad blir bäst? Vill inte ha en helt renodlad rulle maskin utan bara mer drag så att man kan köra rulle, kom med alla tips, vad är lättast? Mest prisvärt? Vill helst att det ska gå så billigt som möjligt //Mvh
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Stoppa i följande i variatorn:

165/344 silver

160/260 svart/vit

Sen ang vikterna variatorn så föredrar jag orginalvikterna fast 10-68 slipade till rätt vikt så den håller varven rätt, brukar hamna på ca 67.2gram :), men man bör shimsa variatorkorset rätt (inget man gör jättesmidigt utan rätt special verktyg). Så man kan istället köra med slp mtx vikterna så hamnar de rätt. Man kan skita i att shimsa korset med orginalvikterna också men då blir inslaget ryckigare.

Sen har du en maskin som funkar till allt...
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Stoppa i följande i variatorn:

165/344 silver

160/260 svart/vit

Sen ang vikterna variatorn så föredrar jag orginalvikterna fast 10-68 slipade till rätt vikt så den håller varven rätt, brukar hamna på ca 67.2gram :), men man bör shimsa variatorkorset rätt (inget man gör jättesmidigt utan rätt special verktyg). Så man kan istället köra med slp mtx vikterna så hamnar de rätt. Man kan skita i att shimsa korset med orginalvikterna också men då blir inslaget ryckigare.

Sen har du en maskin som funkar till allt...
Tack för det utförligt svaret, är lite borta i vikterna och kan igentligen inget om variatorer. Har inga speciella verktyg är det något man bör ha? Eller klarar man sig på det vanligaste? Det verkar väldigt prisvärt så det är bra kollat på ett variatorkit och dom kostade flera tusen och var inte riktigt det jag tänkt, så det räker med att byta fjäder och vikter så borde maskinen gå bra men lite rappare?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Det enda man behöver specialverktyg för är att få loss korset på primärvariatorn om man ska shimsa om korset.

För att byta fjäder räcker det med att skruva bort locket, samma med vikterna.

På sekundären är det lite krångligare men man klarar sig med en ca 25-30cm lång gängstång och ett plattjärn med ett hål i och lite hylsor så kan man byta sekundärfjädern. Finns ett smidigt specialverktyg också, då är det smidigt. Man kan använda en press också.

Rullarna i primärvariatorn bör man hålla ett öga på för är dom slitna och inte rullar som dom ska så kommer maskinen gå skit.

Med dessa grejor så kommer du att få bättre axx, kunna köra på rullen hur långt du vill bara du har fäste eller tillräckligt med snö. Ska du köra dragrace mot någon polare så kommer du vinna :)
Toppfarten törs jag inte svara riktigt på för din maskins variatorer är väldigt mycket kalibrerad för led original.
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Det enda man behöver specialverktyg för är att få loss korset på primärvariatorn om man ska shimsa om korset.

För att byta fjäder räcker det med att skruva bort locket, samma med vikterna.

På sekundären är det lite krångligare men man klarar sig med en ca 25-30cm lång gängstång och ett plattjärn med ett hål i och lite hylsor så kan man byta sekundärfjädern. Finns ett smidigt specialverktyg också, då är det smidigt. Man kan använda en press också.

Rullarna i primärvariatorn bör man hålla ett öga på för är dom slitna och inte rullar som dom ska så kommer maskinen gå skit.

Med dessa grejor så kommer du att få bättre axx, kunna köra på rullen hur långt du vill bara du har fäste eller tillräckligt med snö. Ska du köra dragrace mot någon polare så kommer du vinna :)
Toppfarten törs jag inte svara riktigt på för din maskins variatorer är väldigt mycket kalibrerad för led original.
Så är det lättast att byta bara fjädrar och vikter? Och maskinen går ända bra? Om jag köpte dom två fjädrarna vad ska jag köpe för vikter? Eller funkade orginal? Såg även några begagnade vkit är de något att kolla på? Tack så mycket för allt hjälp
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Extrafråga orginal framvagnen är ju 42,5 eller nå sånt har jag för mig och hitta en kille på Facebook som sålde en 38 för 1500 så blev lite ivrig men vist ska den passa?
 
Last edited:

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Stoppa i följande i variatorn:

165/344 silver

160/260 svart/vit

Sen ang vikterna variatorn så föredrar jag orginalvikterna fast 10-68 slipade till rätt vikt så den håller varven rätt, brukar hamna på ca 67.2gram :), men man bör shimsa variatorkorset rätt (inget man gör jättesmidigt utan rätt special verktyg). Så man kan istället köra med slp mtx vikterna så hamnar de rätt. Man kan skita i att shimsa korset med orginalvikterna också men då blir inslaget ryckigare.

Sen har du en maskin som funkar till allt...
Kollat runt en del och det jag försöker uppnå är ett senare dragläge genom hårdare primärfjäder? Så jag kan byta fjäder i primären och sekundären utan att byta vikter och helix? Och den kommer ändå gå Bra kanske inte optimalt men fungera bra? Och det är relativt lätt och kräver inte specialverktyg? /tack så otroligt mycket för svar väldigt hjälpsamt:)
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Kollat runt en del och det jag försöker uppnå är ett senare dragläge genom hårdare primärfjäder? Så jag kan byta fjäder i primären och sekundären utan att byta vikter och helix? Och den kommer ändå gå Bra kanske inte optimalt men fungera bra? Och det är relativt lätt och kräver inte specialverktyg? /tack så otroligt mycket för svar väldigt hjälpsamt:)
Eller det krävdes specialverktyg för sekundären?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Kollat runt en del och det jag försöker uppnå är ett senare dragläge genom hårdare primärfjäder? Så jag kan byta fjäder i primären och sekundären utan att byta vikter och helix? Och den kommer ändå gå Bra kanske inte optimalt men fungera bra? Och det är relativt lätt och kräver inte specialverktyg? /tack så otroligt mycket för svar väldigt hjälpsamt:)
De är lätt att byta fjäder i primären utan specialverktyg. Sekundären kräver endast lite special. Som Asker skrev en 10mm gängstång och plattjärn eller liknande. Kolla nedan länk så fattar du .
 
Reactions: Max Li

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Extrafråga orginal framvagnen är ju 42,5 eller nå sånt har jag för mig och hitta en kille på Facebook som sålde en 38 för 1500 så blev lite ivrig men vist ska den passa?
Den passar, men inte säkert att dämparna har rätt längd.
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Kollat runt en del och det jag försöker uppnå är ett senare dragläge genom hårdare primärfjäder? Så jag kan byta fjäder i primären och sekundären utan att byta vikter och helix? Och den kommer ändå gå Bra kanske inte optimalt men fungera bra? Och det är relativt lätt och kräver inte specialverktyg? /tack så otroligt mycket för svar väldigt hjälpsamt:)
Eller det krävdes specialverktyg för sekundären
De är lätt att byta fjäder i primären utan specialverktyg. Sekundären kräver endast lite special. Som Asker skrev en 10mm gängstång och plattjärn eller liknande. Kolla nedan länk så fattar du .
tackar
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
De är lätt att byta fjäder i primären utan specialverktyg. Sekundären kräver endast lite special. Som Asker skrev en 10mm gängstång och plattjärn eller liknande. Kolla nedan länk så fattar du .
Men så det borde funka bra att bara byta fjädrar utan att byta vikter?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Men så det borde funka bra att bara byta fjädrar utan att byta vikter?
Det beror på vad dina 10-66 vikter väger. Väger de närmare 67gram så kan det funka, annars kommer den att övervarva något.
Originalvikterna har inte jättebra tollerans på vikten så en del kan väga nästan exakt vad det står på vikten men vissa kan väga upp till 1gram för mycket. Dock mycket sällan 3st vikter från samma maskin skiljer mer än 0.1-0.2gram.
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Det beror på vad dina 10-66 vikter väger. Väger de närmare 67gram så kan det funka, annars kommer den att övervarva något.
Originalvikterna har inte jättebra tollerans på vikten så en del kan väga nästan exakt vad det står på vikten men vissa kan väga upp till 1gram för mycket. Dock mycket sällan 3st vikter från samma maskin skiljer mer än 0.1-0.2gram.
Hur tar jag reda på hur mycket dem väger? Trode dom vägde 66g, som sagt kan hända att det jag säger är idiotsaker men är helt nybörjare på iprinsip allt med variatorer
 

Max Li

Aktiv medlem
28 jul 2021
84
4
8
19
Luleå
Det beror på vad dina 10-66 vikter väger. Väger de närmare 67gram så kan det funka, annars kommer den att övervarva något.
Originalvikterna har inte jättebra tollerans på vikten så en del kan väga nästan exakt vad det står på vikten men vissa kan väga upp till 1gram för mycket. Dock mycket sällan 3st vikter från samma maskin skiljer mer än 0.1-0.2gram.
Eller är det Bätre att köpa nå fjädrar jag inte behöver byta nå vikter eller nå med? Isf vad bör jag kolla efter?