Meddelande från fjällsäkerhetsrådet!

Vilket förtroende har du för fjällsäkerhetsrådet utifrån senaste pressmeddelandet?

  • Inget alls, allt är bara svammel och hörsägen som vanligt!

    Röster: 163 94,2%
  • Eftersom Snofed är med så är det nog vetenskapligt underbyggt!

    Röster: 6 3,5%
  • Det här är folk som vet vad de talar om!

    Röster: 4 2,3%

  • Totalt antal som röstat
    173

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Det finns ju säkert gott om folk i andra styrelser som skulle vara villiga att ställa upp.. Saken är den att dom säkerligen inte duger fast än dom flesta säkerligen kan lika mkt/mer än vad många nuvarande medlemmar gör.

Tror föresten att jag hörde en kille nu ikväll på radion som uppmärksammade frågan.. Någon som vet säkert? Lyssnade bara me halva örat.
 

astrom

Medlem
2 feb 2007
21
0
1
Överkalix
Nu börjar debatten att hamna på rätt spår,en ordförande står aldrig ensam bakom sina uttalanden,om så är fallet då ligger man helt utanför demokratins regler. Men gottfolk försök att på skoterriksdag och årsmöte påverka rörelsen så önskar jag er lycka till.Man utser ett presidium med tunnelsende och där placerar man sina utvalda.Då kan vi vanliga dödliga sitta där och vinka i utkanten utan att bli uppmärksammade.Det är en av anledningarna ett flertal klubbar klivit av i norr.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Jag skrev att han borde avgå därför att han inte sköter sin uppgift, d.v.s främja skoteråkarna.
Mest ordbajs? Tycker inte jag. Skulle t.o.m. vara bra om styrelsen läste igenom den.
Ja, det är viktigt att folk engagerar sig, men bara för att folk inte kommer på snofed:s möten betyder det inte att dom är oengagerade.
Visst, snofed har problem att hitta folk, men det försvarar inte Björn Petterssons agerande i denna fråga.

Helt rätt av dig, tyvärr är det nog bara på dessa möten man kan påverka Snofeds framtid. En stark skoterorganisation behövs, inte fler svaga - de skapar bara förvirring och oenighet och det vinner vi skoteråkare inget på.

Själv tycker jag som de flesta här att det inte kommit mycket matnyttigt från Snofed men vad har jag själv gjort för att förändra detta - inget........förmodligen på grund av bristande intresse!!??
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det måste ju vara lättare att förändra snofed, än att bilda ett nytt förbund.
För snofed har ju idag ett eget kansli med anställd personal, till skillnad från det nystartade organisationen. Ett eget kansli är ju en stor resurs, och det är en sak som det tog nästan 20 år för snofed att få råd att starta upp.
Visst kommer man långt med eget idiellt arbete, men i det långa loppet, så behövs det även folk som kan jobba heltid med dom större skoterfrågorna som dyker upp.

Sedan känner då jag att det verkligen inte behöver ett till förbund som skall satsa på utbildning, för om det är något som det verkligen behövs, och inte kan bli för mycket av, så är det i så fall, att man istället till 100% lägger sitt krut på rätten att vi överhuvudtaget ska få köra snöskoter i framtiden.

Om man inte är nöjd med hur styrelsen i snofed arbetar, så går det faktiskt att rösta bort dom, vilket måste vara lätt, om bara några få % av alla dom som är missnöjda med dagens styrelse, orkade engagera sig.
För det är ju som Roger och Jimmy skriver här, att snofeds valberedning mer än gärna vill få in namnförslag eller att man på ett årsmöte kan föra fram egna namnförslag.

Jag pesonligen och inte min klubb heller, delar det synsätt som Fjällsäkerhetsrådet tillsammans med snofed beskrev i sitt pressmeddelande, vilket sedan snofed tog avstånd ifrån, efter den proteststorm som drogs igång. Så helt självklart så är det ju inget positivt att vår skoterorganisation gick i våra skotermotståndares ledband, även om man gjorde en kovändning.

Men det finns ju faktiskt saker som snofed däremot gör bra. Framförallt då på att vi skoteråkare äntligen fått våra politikska partier att lyssna på våra krav, tänker då på dom frågor som ställdes till våra partier inför valet, och som redovisades på skoterriksdagen och där även riksdagspolitiker fanns på plats för att svara på dom följdfrågor som ställdes av åhörarna.

Det känns därför faktiskt som att det finns hopp om att vi ska få köra snöskoter utanför skoterledsnätet även i framtiden och att även pengar kommer loss för att bland annat lösa skoterledsfinasieringen, så att vi ska slippa fler betalledområden.

Jag tror inte att vi skoteråkare fått våra riksdagspolitiker att lyssna om vi suttit i var sin "Sandlåda" och skrikit.
Då snofed idag är en organisation som lyckats med att öppna olika kanaler in till våra makthavare så känner jag att det är viktigare att försöka förändra och få snofed dit jag vill, än att vara med och starta upp ytterliggare en organisation.

Ett bevis på att det faktiskt går att förändra snofed, är ju att man inte struntat i dom protester som kom från stora delar av skotersverige efter höstens olika turer med högkammattor och racerskotrar. Därför tycker jag att det finns hopp för snofed, men bara om vi alla tillsammans hjälps åt med det.
 

jansun

Aktiv medlem
16 nov 2006
88
0
6
Östersund
www.kkam.se
Men det finns ju faktiskt saker som snofed däremot gör bra. Framförallt då på att vi skoteråkare äntligen fått våra politikska partier att lyssna på våra krav, tänker då på dom frågor som ställdes till våra partier inför valet, och som redovisades på skoterriksdagen och där även riksdagspolitiker fanns på plats för att svara på dom följdfrågor som ställdes av åhörarna.

Exakt vad har SNOFED gjort bra? :confused: Att man får politiker att lyssna ser inte jag som någon större bedrift. När man får politiker att se till att deras tjänstemän agerar, då kan jag hålla med på att man åstadkommit något. Hittills verkar det mest som att SNOFED står för plumpa uttalanden och "mycket snack, och lite verkstad".:rolleyes: :eek: ;)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Exakt vad har SNOFED gjort bra? :confused: Att man får politiker att lyssna ser inte jag som någon större bedrift. När man får politiker att se till att deras tjänstemän agerar, då kan jag hålla med på att man åstadkommit något.
Men man måste ju börja med politikerna, som sedan ger tjänstemännen direktiv. Och det verkar ju som att det är först nu som politikerna lyssnar i alla fall.

Hittills verkar det mest som att SNOFED står för plumpa uttalanden och "mycket snack, och lite verkstad".:rolleyes: :eek: ;)
Om man vänder på ovanstående påstående, vad har Svemo Touring och avknoppningen av detta SSCO gjort som är så bra, är det inte minst lika mycket snack och lite verkstad därifrån också. Vore betydligt bättre för Skoteråkarna om man kunde göra en gemensam kraftsamling för vår rätt att köra snöskoter. Det är därför som jag tycker att EN STOR är bättre än TVÅ SMÅ Intresseorganisationer.
 

jansun

Aktiv medlem
16 nov 2006
88
0
6
Östersund
www.kkam.se
Det är därför som jag tycker att EN STOR är bättre än TVÅ SMÅ Intresseorganisationer.
Sant Stig. Jag håller med dig men, då måste den organisationen ha ett bättre stöd och förtroende ute bland medlemmarna.

Nu har vi bildat SSCO av den enkla anledningen att, de klubbar som tidigare tydde sig till SVEMO, totalt saknar förtroende för SNOFED. Jag tycker att den här tråden tydligt visar på vad jag menar. Förtroendet för SNOFED, och framförallt styrelsen, finns ju inte.

Vad som egentligen skulle gjorts i höstas var att, lägga ned SNOFED samtidigt som SVEMO snöskoter, och bilda ett helt ny organisation med det bästa från båda. Då tror jag att det skulle funnits ett bättre möjlighet att ena de bägge grupperingarna. Men, nu är det så här, och åtminstone från våran sida, (SSCO), finns inga motsättningar gentemot SNOFED som företeelse. Om bägge måste finnas för att alla ska finna sin plats, så måste det vara på det viset.

Att fortsätta det tjafs och skitprat som varit mellan SNOFED och SVEMO snöskoter, är inte i vårat intresse. Det "friska" just nu är att, vi som bildat SSCO, vet egentligen inte vad detta tjafs och skitprat egentligen bestått i, och vi har inget intresse att ta reda på det heller. Vi vill i stället koncentrera oss på att lyssna på, och företräda landets snöskoterägare. Inte hitta på egna funderingar, och föra fram dessa som organisationens vilja. Man måste komma ihåg föreningens grundprincip. De förtroendevalda, styrelsen, sitter där för att företräda sina medlemmar, och inte sig själva.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sant Stig. Jag håller med dig men, då måste den organisationen ha ett bättre stöd och förtroende ute bland medlemmarna.
Ja det känns ju ingen från alla klubbar och organisationer som vill få något uträttat, även från snofed.

Nu har vi bildat SSCO av den enkla anledningen att, de klubbar som tidigare tydde sig till SVEMO, totalt saknar förtroende för SNOFED. Jag tycker att den här tråden tydligt visar på vad jag menar. Förtroendet för SNOFED, och framförallt styrelsen, finns ju inte.
Jag känner att det ju känns som att det hade varit lättare att i så fall byta ut snofeds styrelsen på ett årsmöte. För om nu SSCO blir den större av de två organisationerna och med vanliga demokratiska val på årsmötena och att snofed skulle läggas ner, vad är det då som säger att SSCO inte då blir en avbild av snofed, då säkert samma folk som i så fall skulle leta sig till SSCO ?

Vad som egentligen skulle gjorts i höstas var att, lägga ned SNOFED samtidigt som SVEMO snöskoter, och bilda ett helt ny organisation med det bästa från båda. Då tror jag att det skulle funnits ett bättre möjlighet att ena de bägge grupperingarna.
Då hade ju den nya organisationen bland annat varit tvungen att starta upp ett nytt kansli, med allt det hade inneburit. Bland annat så hade ju ekonomiska resurser måsta offrats på detta, vilket verkar i mina ögon lite onödigt. Sedan så hade det ju behövts byggas upp ett nytt kontaktnät gentemot alla myndigheter.
Men, nu är det så här, och åtminstone från våran sida, (SSCO), finns inga motsättningar gentemot SNOFED som företeelse. Om bägge måste finnas för att alla ska finna sin plats, så måste det vara på det viset.
Jag upplever som att det i en del fall dock verkar finnas personliga motsättningar i dom bägge grupperingarna, vilket jag tycker är synd , då man inte verkar kunna skilja på sak och person.

Att fortsätta det tjafs och skitprat som varit mellan SNOFED och SVEMO snöskoter, är inte i vårat intresse. Det "friska" just nu är att, vi som bildat SSCO, vet egentligen inte vad detta tjafs och skitprat egentligen bestått i, och vi har inget intresse att ta reda på det heller.
Jag tycker nog att det hade varit enklare och bättre för vi skoteråkare att ni som bildat SSCO istället försökt att att reda på vad dessa, vad jag tror, personliga motsättningar egentligen grundar sig på. För nog är det bättre med EN STOR skoterorganisation som fört den enskilde skoteråkarens talan mot myndigheterna.

Vi vill i stället koncentrera oss på att lyssna på, och företräda landets snöskoterägare. Inte hitta på egna funderingar, och föra fram dessa som organisationens vilja. Man måste komma ihåg föreningens grundprincip. De förtroendevalda, styrelsen, sitter där för att företräda sina medlemmar, och inte sig själva.
Så är det väl i alla intresseorganisationer. Och följs inte denna princip, så blir man bortvald vid ett årsmöte, men bara om det finns engagerade människor bland fotfolket i rörelsen, som vill ta på sig ett förtroende uppdrag.
 

emil_

Välkänd medlem
14 mar 2006
300
0
16
34
Bollnäs
asså det här är ju sjukt!!!
det är väll några kontors nissar i sthlm som kommit på det här...
är ganska säker att dom inte än har testat skoter..
skulle det nu motfömodan gå igenom så tror jag att man kommer att bygga om arbetsskotrar till egna "sportskotrar" men med tex en bredare matta och trimma motorerna mm...
själv så tycker jag att det är LÖJLIGT!!!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
asså det här är ju sjukt!!!
det är väll några kontors nissar i sthlm som kommit på det här...
är ganska säker att dom inte än har testat skoter..
skulle det nu motfömodan gå igenom så tror jag att man kommer att bygga om arbetsskotrar till egna "sportskotrar" men med tex en bredare matta och trimma motorerna mm...
själv så tycker jag att det är LÖJLIGT!!!
Helt rätt, det skulle öppnas en helt enorm marknad för tillbehörsförsäljarna. Mattor, motorer mm. skulle ha en strykande åtgång. Många skulle antagligen då även passa på att trimma upp sin "Arbetsskoter" med effektpipor, vilket ljudmässigt skulle bli till det sämre.
Då är det betydligt bättre för dom flesta konsumenter som det nu är, att man kan välja att köpa en ny skoter som effektmässigt och i övrigt passar just mig, utan att behöva börja bygga om den.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
i vilket fall som helst så ska inte björn pettersson utala sig som han gjort.
man kan kalla mäniskors åsikter "ordbajs" osv men faktum kvarstår och jag tycker att folk har sin fulla rätt att i frågasätta snofeds agerande och med rätta vara förbannade,jag tror nästan att peter eriksson (mp)är en bättre man på björns plats (hemska tanke):eek:
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
i vilket fall som helst så ska inte björn pettersson utala jag tror nästan att peter eriksson (mp)är en bättre man på björns plats (hemska tanke):eek:
Haha.. ja vart är sverige på väg va? :p Nä men det verkar som om alla är ense om att an klar förändring i snofed's ageranden behöver göras. och om det innbär nya medlemmar så vad är problemet? Jag kan inte säga att jag kommer att sakna någon av de jag vet sitter med.
 
Last edited:

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Jag kan inte säga att jag kommer att sakna någon av de jag vet sitter med.
Vilka i snofedsstyrelse har du då något imot Fallan.
jag sitter själv i styrelsen o vad jag vet så har du aldrig kritiserat mej o eftersom du inte vågar framträda med ditt namn här så tycker jag det är d...gt svagt o sitta här o kritisera andra utan att själv tillföra något.

Om jag räknar dom som har skrivit inlägg här så är ni ca 10 st till antalet (tack stig) o defenetivt inga som är i majoritet av skoteråkarna.
Jag pratar dagligen med skoteråkare både på jobbet o på fritiden o det har inte kommit upp en enda gång det här ämnet med björns brev så nog känns det som en storm i ett vattenglas.

Ni kan gå in o läsa svemos klargörande i kontakten mellan svemo o ssco på snofeds hemsida www.snofed.org där klargörs i tydliga ordalag att ssco inte kommer o komma in under svemo eller RF så skoterklubbar i sverige tänk till o ta reda på vad som gäller innan ni lämnar svemo o att klubbar lämnar snofed är inget konstigt det tillkommer hela tiden nya.

Tack för ordet Hansolov.Lönn Järbo
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Vilka i snofedsstyrelse har du då något imot Fallan.
jag sitter själv i styrelsen o vad jag vet så har du aldrig kritiserat mej o eftersom du inte vågar framträda med ditt namn här så tycker jag det är d...gt svagt o sitta här o kritisera andra utan att själv tillföra något.

Om jag räknar dom som har skrivit inlägg här så är ni ca 10 st till antalet (tack stig) o defenetivt inga som är i majoritet av skoteråkarna.
Jag pratar dagligen med skoteråkare både på jobbet o på fritiden o det har inte kommit upp en enda gång det här ämnet med björns brev så nog känns det som en storm i ett vattenglas.

Ni kan gå in o läsa svemos klargörande i kontakten mellan svemo o ssco på snofeds hemsida www.snofed.org där klargörs i tydliga ordalag att ssco inte kommer o komma in under svemo eller RF så skoterklubbar i sverige tänk till o ta reda på vad som gäller innan ni lämnar svemo o att klubbar lämnar snofed är inget konstigt det tillkommer hela tiden nya.

Tack för ordet Hansolov.Lönn Järbo

Märk väl att jag sa "dom som JAG vet sitter med".. Jag har bara uppfattning om de som denna diskussion rört sig om.. dessutom är jag inte mer lämpad att sitta med eftersom jag inte har något intressa av att vara delaktig i beslut utan håller mig gärna på avstånd från sånt.
Men eftersom det nu finns dom som tydligen sitter med utan att bidra med något alls och då skulle dom, lika gärna som jag kunna de fan i det.. Rätta mig om jag har fel..
 

jansun

Aktiv medlem
16 nov 2006
88
0
6
Östersund
www.kkam.se
Citerar Skoterhasse: Ni kan gå in o läsa svemos klargörande i kontakten mellan svemo o ssco på snofeds hemsida www.snofed.org där klargörs i tydliga ordalag att ssco inte kommer o komma in under svemo eller RF så skoterklubbar i sverige tänk till o ta reda på vad som gäller innan ni lämnar svemo o att klubbar lämnar snofed är inget konstigt det tillkommer hela tiden nya.
Hansolov Lönn; Jag tycker nog inte att du ska ha så bråttom att uttala dig. De "tydliga ordalag" som du pratar om är Pelle Westlings ordalag, inte SVEMOs. Men, detta är återigen typiskt SNOFED. Att ge sig ut i uttalanden innan man tagit reda på fakta. Kom ihåg att bildandet av SSCO var en protest mot SVEMOs agerande, och inte något konkurrerande med SNOFED. Vad vinner då SNOFEDs styrelsemdlemmar på att, motarbeta SSCO?? :confused:

Huruvida SSCO ligger under SVEMO eller inte kommer att bli en definitionsfråga. Att klubbar har lämnat SVEMO, har helt andra orsaker, som kommer att klarna så småningom.;)

Självklart tillkommer nya klubbar även i SNOFED. Konstigt vore det annars men, jag tror inte att tillströmmningen från tidigare, SVEMO snöskoter, är speciellt stor. Man kan aldring tvinga på sig medlemmar. Inte i en demokrati. I de gamla kommuniststaterna, var det ett vanligt tillvägagångssätt.:rolleyes: :cool:
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Om jag räknar dom som har skrivit inlägg här så är ni ca 10 st till antalet (tack stig) o defenetivt inga som är i majoritet av skoteråkarna.
Jag pratar dagligen med skoteråkare både på jobbet o på fritiden o det har inte kommit upp en enda gång det här ämnet med björns brev så nog känns det som en storm i ett vattenglas.
Jag antar att du med Björns brev menar Snofed:s skrivelse till Närings- och Miljödepartementet där Björn skriver en del vettiga saker, men även några stycken som är mindre bra och som Fjällsäkerhetsrådet förmodligen plockat det gottaste av. Ett par exempel från skrivelsen:

"Högkamsmattor är ett problem på grund av följande skäl, dessa mattor river sönder de preparerade snöskoterlederna vilket innebär ökade kostnader och ökad arbetsbelastning för de som gör jobbet med att preparera och säkra snöskoterlederna.
Merparten av de tusental kilometer snöskoterleder som finns i Snöskotersverige underhålls och prepareras av lokala snöskoterklubbar och föreningar, med frivilliginsatser, oftast utan några som helst ekonomiska bidrag.
Högkamsmattorna stimulerar även till ”buskörning” i fjällområden upp efter fjällsidorna vilket har förorsakat många olyckor och även dödsfall, genom bland annat utlösande laviner."


"Problem nummer tre är den kraftigt ökade motorstyrkan hos nutida snöskotermotorer. Problemet bör ses mot bakgrunden av att oavsett motorstyrka så har de som tar förarbevis vid 16 års ålder rätt att framföra dessa fartpaket.
Det handlar även om en motorstyrka som knappast är behövlig för framförande i våra snöskoterområden där som bekant hastighetsgränsen är 70 km/h.
Motorstyrkan i hästkrafter räknat har nästan fördubblats under en tjugoårsperiod."


Jag förstår inte vars ni i Snofed vill komma med detta, är det verkligen så stora problem att det måste tas upp med departementen?
Att samla ihop dessa förhållandevis små problem och skicka in det till Närings- och Miljödepartementet, är inte det en storm i ett vattenglas om något? Inte någonstans i texten framkommer heller de positiva sidorna med snöskotern.

Varken vi 10 eller du 1, är i majoritet i skotersverige. Majoriteten av landets skoteråkare känner nog inte ens till SVEMO:s brev, kanske är det därför ingen tagit upp ämnet med dig. Men om ovanstående stycken har stöd bland majoriteten av Sveriges snöskoteråkare (de ni företräder) så skulle jag bli j**ligt förvånad.



 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag måste nog hålla med GLS att majoriteten av Sveriges snöskoteråkare nog inte skulle hålla med snofed (för det är nog dom du menar GLS?) i det brev som skickades in till Närings- och Miljödepartementet, om alla skulle känna till brevets exakta innehåll. Och framförallt av vi som skriver och läser i detta forum.

Men jag vet också att det finns, framförallt många äldre skoteråkare (=skoteråkande fiskare !), som faktiskt håller med snofed om innehållet i det dom skrev i brevet, även om dom nog inte känner till att detta brev skrivits. Och dom flesta av dessa har inte ens en dator, så dom känner nog inte heller till denna diskussion, som ju i huvudsak förs på internet, bland annat här.

Många av dessa äldre har även tid och möjlighet att engagera sig i skoterklubbsarbetet, då barnen flyttat ut, kanske uppnått pensionsåldern, och frugan tycker det är skönt att gubben inte är hemma och är i vägen.
Detta kan kanske vara en bidragande orsak till att brevet kommit till, då snofed trodde sig ha majoriteten av Sveriges skoteråkare som stöd när brevet skrevs, efter att ha lyssnat på dessa människor.

Men om det är vi eller dom som har rätt i sak, vill dock inte jag egentligen döma. Men vad jag vet är att det behövs att även yngre människor engagerar sig, men samtidigt så vet jag också att det kan vara svårt som småbarnsförälder, som många ur denna åldersgrupp är, att ha tid för detta.
Detta tror jag är det största problemet vare sig organisationen heter Snofed eller SSCO.
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Javisst var det dom jag menade, men nu är det rättat :)

Troligen är det så. Jag har själv inte möjligheten att jobba ideellt åt Snofed, dock är jag sedan några månader medlem i en Snofed-ansluten skoterförening som jag vet har mycket vettiga åsikter, bl.a vill de värna om friåkningen.

Jag har inget emot att det är äldre gubbar som sitter i Snofed:s styrelse, det som stör mig är trångsyntheten (eller vad man nu ska kalla det). Det som den innersta kretsen är rörande överens om kanske inte gäller för skoteråkare i allmänhet. Långt ifrån alla kör (eller vill köra) en 60-hästars touringskoter med 22mm kammar efter nypreparerade leder - det tycker inte jag ska vara så svårt för Snofed att förstå.
 
Last edited:

jansun

Aktiv medlem
16 nov 2006
88
0
6
Östersund
www.kkam.se
Totalt off-topic.

Men vad jag vet är att det behövs att även yngre människor engagerar sig, men samtidigt så vet jag också att det kan vara svårt som småbarnsförälder, som många ur denna åldersgrupp är, att ha tid för detta.
.....JAG HAR INTE TID.

Min farfars farfar arbetade tolv timmar varje dag, även lördagar. Det var en arbetsvecka på 72 timmar. Dessutom skötte han en trädgård med ett litet hus, var kassör i skyttelaget, brandman vid den lokala brandkåren, tenor och notskrivare i sångföreningen.
Han klippte själv sina sex barn, halvsulade familjens skor, högg åtta kubikmeter ved till vintern samt gjorde det mesta husgerådet själv.
Min farfarsfar hade kommit ned till en arbetstid på 54 timmar. Han övertog trädgården och var också brandman. Likaledes var han medlem i skyttelaget och i sångföreningen var han baryton. Men han hade varken tid att vara kassör eller notskrivare. Han klippte inte heller sina fyra barn och hans vedhuggning inskränkte sig till en kubikmeter, eftersom han hade börjat elda med kol. Husgeråd var något han köpte.
Min farfar arbetade 48 timmar i veckan. Också han var trädgårdsmästare och medlem i skyttelaget. Men han hade varken tid med sång eller frivillig tjänst i brandkåren. Hans två barn gick till frisören. Vedhuggning till vintern? Nej, men han gjorde lite slöjd då och då.
Min far är traditionsbunden och därför medlem i skyttelaget, men han går aldrig dit. Han har slutat med familjeträdgården, det lönar sig inte längre och han har inga barn hemma. Bränsle och kol till vintern? Nej, han har fått elvärme. Hur ska han annars få tid till någonting i vår jäktade tid. Han arbetar ju trots allt 45 timmar i veckan.
Och jag själv då? Jag har över huvud taget inte tid till någonting. Inte till att sjunga och absolut inte till frivillig tjänst.
Hur skulle jag kunna det med en så slitsam och lång arbetstid som tar 40 timmar i veckan? Eller mindre….
…och mina barn…ja, det ska man nog inte ens tala om.
Dom har ju inte ens tid att prata med mig.
;) :rolleyes: :cool: ;)