Meddelande från fjällsäkerhetsrådet!

Vilket förtroende har du för fjällsäkerhetsrådet utifrån senaste pressmeddelandet?

  • Inget alls, allt är bara svammel och hörsägen som vanligt!

    Röster: 163 94,2%
  • Eftersom Snofed är med så är det nog vetenskapligt underbyggt!

    Röster: 6 3,5%
  • Det här är folk som vet vad de talar om!

    Röster: 4 2,3%

  • Totalt antal som röstat
    173

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Pressmeddelande
2007-01-29
Fjällsäkerhetsrådet:

Racerskotrar - farliga och onödiga i fjällen

Det finns inget behov av så kallade racerskotrar för allmän eller yrkesmässig snöskoterkörning i fjällen. De bör hänvisas till racerbanor eller särskilda områden, på samma sätt som tävlingsbilar är förbjudna på allmänna vägar. Det skriver Fjällsäkerhetsrådet till regeringen.

Fjällsäkerhetsrådet är en samarbetsorganisation för 18 myndigheter och orga*nisationer, däribland Rikspolisstyrelsen, Naturvårdsverket och Snöskoterägarnas Riksorganisation.

- Vi har alla med stigande oro följt den tekniska utvecklingen av snöskotrar som säljs och används för allmän skotertrafik i svensk terräng. Ansvariga myndig*heter måste nu agera och sätta regler för vilken motorstyrka och vilka drivmattor som kan tillåtas i gemensam terräng, säger Ingvar Bingman, ordförande i Fjällsäkerhetsrådet.


Racerskotrarna har starka motorer och drivs av så kallade högkamsmattor..
Därför kan de ta sig fram i områden som tidigare inte var möjliga att färdas i. Polis och naturbevakare har sett skoterspår i branta fjällsluttningar och högalpin terräng där det är uppenbara olycksrisker och risk för att utlösa laviner. Ett antal olyckor och incidenter har inträffat.

- Racerskotrarna lockar till hastigheter långt över det tillåtna och det är stor fara för såväl förarna som andra trafikanter, säger Ingvar Bingman.

Snöskoterleder körs sönder och farliga gupp bildas i spåren när racerskotern accelererar. Det ökar olycksrisken för vanliga skoteråkare. Det blir även markskador när drivmattan vid kraftig acceleration får kontakt med barmarkstäcket. De körs också över delvis öppet vatten.

Fjällsäkerhetsrådets slutsats är att racerskotrarna varken behövs för allmänhetens skoterkörning eller den vanliga yrkesmässiga trafiken. Om någon grupp behöver sådana skotrar i jobbet kan det lösas med dispenser, anser rådet.


Fakta: Fjällsäkerhetsrådet består av representanter för Försvarsmakten, Lantmäteriverket, Naturvårdsverket, Rikspolisstyrelsen, SMHI, länsstyrelserna i fjällänen, Civila Fjällräddarna, Friluftsfrämjandet, SLAO, Skidsäkerhetsrådet, SNOFED (Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation), Svenska Turistföreningen, Svenska Samernas Riksförbund, Svenska Bergsguideorganisationen och Svenska Klätterförbundet.

Fjällsäkerhetsrådets kansli finns vid Naturvårdsverket.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ingvar Bingman, ordförande i Fjällsäkerhetsrådet, 0708-29 64 50, ingvar.bingman@naturvardsverket.se
Jan Hultén, kanslichef, Fjällsäkerhetsrådet, 0708-39 97 88, jan.hulten@naturvardsverket.se
Suzanne Kolare, informatör, Naturvårdsverket, 08-698 16 97 0708-26 16 97, suzanne.kolare@naturvårdsverket.se
 
Last edited:

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Håller just på att skriva ett mail till Herr Bingman. Nu ser vi vilket genomslag Snofeds hjärndöda uttalanden har.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
"– Racerskotrarna lockar till hastigheter långt över det tillåtna och det är stor fara för såväl förarna som andra trafikanter, säger Ingvar Bingman."

Var då det dummaste jag hört på länge, då i princip alla skotrar sedan -90 (på ett ungefär) går långt över de tillåtna 70 km/h. Det är defenitivt inga "racerskotrar" det handlar om heller.

Det märks att det är någon kontorsnisse, vilken har slickat asfalt hela livet, som skriver det här, med tanke på allt joll som står där och i alla andra liknande brev.

En av tjusningarna att köra skoter är friheten det medhaver, låt inte det försvinna.
 
Senast redigerad av en moderator:

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Vilka ***** idioter de finns. Fattar inte vad vissa får allt ifrån?
Vill även minnas att när dåvarande miljöminister Lena Sommestad var här i stan och provkörde skoter så förklarade Snofeds ordförande Björn Pettersson att en högkammsmatta är bättre då de greppar mer och spinner sönder mindre än en tex 25mm matta...
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Det som är med höga kammar och framför allt smala mattor är att de skottar på bra mkt mer och river sönder lederna mkt mer än vad en bredbandad med 25mm gör när nu någon gasglad typ ska ut o köra. Blir högar, vallar och gropar överallt. De kan faktiskt vara ruskit jobbigt att spåra leden när dessa spår fryser på. (Brukar spåra leder)
Sen att man ska skylla allt på skotrarnas effekt är helt fel. Det sitter totalt i hjärnan. det enda är väl att dessa dårar knappast köper en liten maskin utan köper just en "racerskoter".
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Mailade mina synpunkter till Ingvar Bingman och Jan Hultén på Fjällsäkerhetsrådet/Naturvårdsverket:

Hej!

Jag har några synpunkter och frågor angående ert pressmeddelande 2007-01-29 (Racerskotrar – farliga och onödiga i fjällen) gällande följande stycken:

1.
"Det finns inget behov av så kallade racerskotrar för allmän eller yrkesmässig snöskoterkörning i fjällen. De bör hänvisas till racerbanor eller särskilda områden, på samma sätt som tävlingsbilar är förbjudna på allmänna vägar. Det skriver Fjällsäkerhetsrådet till regeringen."

-Racerskotrar/tävlingsskotrar återfinns redan på racerbanorna - precis som racerbilarna/tävlingsbilarna. Däremot finns det sportskotrar på samma sätt som det finns sportbilar. Eftersom det inte heller finns något behov av sportbilar så kan ni väl föreslå ett förbud på dem med... Ja, för tusan, förbjud allt som är onödigt i Sverige! Tänk vad folk kommer att trivas!
Allvarligt talat, hade det inte funnits något som helst behov av dem bland allmänheten så hade de inte heller sålts.

2.
"Racerskotrarna har starka motorer och drivs av så kallade högkamsmattor.. Därför kan de ta sig fram i områden som tidigare inte var möjliga att färdas i. Polis och naturbevakare har sett skoterspår i branta fjällsluttningar och högalpin terräng där det är uppenbara olycksrisker och risk för att utlösa laviner. Ett antal olyckor och incidenter har inträffat."

-Vad är egentligen er definition av en så kallad racerskoter? En sportskoter har inga större möjligheter ta sig fram i branta fjällsluttningar så därför antar jag att ni menar lössnöskotrar. Givetvis finns det en risk när dessa framförs i fjällsluttningarna, men det finns det även när man färdas med skidor där. Dessutom vet jag att det sker fler olyckor på det sistnämnda viset.

3.
"Racerskotrarna lockar till hastigheter långt över det tillåtna och det är stor fara för såväl förarna som andra trafikanter, säger Ingvar Bingman."

-De så kallade racerskotrarna lockar varken mer eller mindre till otillåtna hastigheter än andra fordon. Ni verkar inte ha några höga tankar om folks omdöme, så varför inte förbjuda alla fordon som går för fort? Det behövs ju bara motorcyklar som går 110km/h o.s.v.

4.
"Snöskoterleder körs sönder och farliga gupp bildas i spåren när racerskotern accelererar. Det ökar olycksrisken för vanliga skoteråkare. Det blir även markskador när drivmattan vid kraftig acceleration får kontakt med barmarkstäcket. De körs också över delvis öppet vatten."

-Jag och många med mig vet att även snöskotrar med låga kammar skapar dessa farliga gupp, speciellt de som drar tungt. Gupp efter lederna har funnits så länge det funnits leder. Ett drivband med högre kammar ger bättre fäste och därmed mindre "mattspinn" under färd, samt inte att förglömma - en betydligt kortare bromssträcka. Drivband med riktigt höga kammar som återfinns på tidigare nämnda lössnömaskiner, används just till största delen utanför lederna och orsakar därmed ingen nämnvärd skada på dem.
Att drivbandet skulle orsaka markskador måste ändå vara extremt ovanligt och försumbart i jämförelse med annat markslitage.

5.
”Fjällsäkerhetsrådets slutsats är att racerskotrarna varken behövs för allmänhetens skoterkörning eller den vanliga yrkesmässiga trafiken. Om någon grupp behöver sådana skotrar i jobbet kan det lösas med dispenser, anser rådet.”

-Exakt vilka skotrar är det som inte behövs? Är det alla skotrar som går över 70km/h och har höga kammar? Hur höga kammar har egentligen en högkamsmatta?
 
4

426H

Uppenbart att författaren till pressmeddelandet inte har en aning om vad dom skriver. Tydligen är det så att en grupp människor tror att dom har ensamrätt till fjällen och försöker få bort oss därifrån.
Det värsta är att SNOFED är med i fjällsäkerhetsrådet och alltså står bakom skrivelsen.

Fakta : Fjällsäkerhetsrådet består av representanter för Försvarsmakten, Lantmäteriverket, Naturvårdsverket, Rikspolisstyrelsen, SMHI, länsstyrelserna i fjällänen, Civila Fjällräddarna, Friluftsfrämjandet, SLAO, Skidsäkerhetsrådet, SNOFED (Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation), Svenska Turistföreningen, Svenska Samernas Riksförbund, Svenska Bergsguideorganisationen och Svenska Klätterförbundet.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
"Snöskoterleder körs sönder och farliga gupp bildas i spåren när racerskotern accelererar. Det ökar olycksrisken för vanliga skoteråkare."

Gillar det där, lät väldigt fånigt. Så dom som kör recerskotrar är inte vanliga skoteråkare? är det det dom menar lr vad? Verkar även som att det bara bildas gupp då recerskotern accelererar, de andra "vanliga" skotrarna då? Och om de bara bildas då den accelererar så borde varje racerskoterförare ha stannat åtskilliga gånger, för jag tror inte det går att accelerera i en oändlighet.
 
R

Robin

nu får dom ju ta å bete sig, orkade inte läsa mer än hälften inna jag blev nog förbanad av det svammlet
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Verkligen skitbra skrivet till Herr Bingman...

Hoppas att denne "insatta" man nu tar sig en funderare innan han svarar så det blir bättre än de han sist skrev..;)
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Undrar hur man ska få hejd på gropar o "tvättbrädor" på grusvägar. Även dåligt plogade vägar med för den delen...
Förbjuda bilar med för grovt däckmönster å för starka motorer eller.
 
E

ejwbegysv

Påtalade för herr bingman att man med "högkamms mattor" på 22 mm och 58hk förr i tiden också klättrade runt i fjällen... Så jag undrade vad han tyckte en högkamsmatta var för något... fick inget svar då iaf..

Sen kan man tycka att det är skrämmande att SNOFED som är på våran sida är med i denna organisation.. GÅ UR eller STYR UPP!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jättebra skrivet GLS.

Det värsta är att SNOFED är med i fjällsäkerhetsrådet och alltså står bakom skrivelsen.
Bara för att man är med i en organisation, så behöver man ju inte nödvändigtvis stå bakom allt som förs fram.

Sen kan man tycka att det är skrämmande att SNOFED som är på våran sida är med i denna organisation.. GÅ UR eller STYR UPP!
Är väl bra att man är med och försöker påverka (Om man nu försöker göra det) genom att vara med där diskusionerna förs, än att ställa sig helt utanför ? ? ?
För även om man kanske är i minoritet i detta sällskap så är det ännu viktigare att man hörs.

Tyvärr så verkar det ju dock inte som att man riktigt lyckats med att föra fram den enskilde snöskoteråkarens syn på saken, om man nu ens försökt.
Vore ju faktiskt bra med ett klarläggande från Snofed, vad dom anser om detta som Fjällsäkerhetsrådet fört fram.
 

Jocke47

Välkänd medlem
20 aug 2006
234
0
16
38
Falun
Det är Inget fel på skotrarna.. det är ju förihelvet förarna... man behöver inte göra startgropar varje gång man ska iväg och sen så sitter det inte hk matta på alla skotrar...

och sen dra en gjämnförelse med biltrafiken vad det löjligaste jag hört... varför får man då köra tex Ferarri, Maserati, Mercedes SLR, Viper, Koenigsegg mlf.. a ni fattar. ***** cirkus alltihop och dåligt genomtänkta utskick
 

catmasterxxx

Medlem
30 jan 2007
8
0
1
Tack GLS för ett otroligt fint inlägg, Sverige behöver fler som dig.
Kunde inte skrivit det bättre själv ;-)
 
E

ejwbegysv

Jättebra skrivet GLS.


Bara för att man är med i en organisation, så behöver man ju inte nödvändigtvis stå bakom allt som förs fram.


Är väl bra att man är med och försöker påverka (Om man nu försöker göra det) genom att vara med där diskusionerna förs, än att ställa sig helt utanför ? ? ?
För även om man kanske är i minoritet i detta sällskap så är det ännu viktigare att man hörs.

Tyvärr så verkar det ju dock inte som att man riktigt lyckats med att föra fram den enskilde snöskoteråkarens syn på saken, om man nu ens försökt.
Vore ju faktiskt bra med ett klarläggande från Snofed, vad dom anser om detta som Fjällsäkerhetsrådet fört fram.

Jo du har rätt i att man kan vara med utan att tycka som dom gör.. Men i detta exemplet så gäller det ju skoteråkning och eftersom "hela sveriges" skoterägare genom snofed står som medlemmar i rådet så skulle jag som politiker och skoterhatare ta detta som om att alla skoteråkare håller med...

Vi får hoppas på ett motspel från snofed med FAKTA i frågan.. Annars tar jag farsans Nordic 550 med högkamsmatta och fartresurser långt över 70 km i timmen och kör upp för ett fjäll direkt... farsgubben kör ju en racingskoter.

När herr bingman sa vad han tyckte på skoterriksdagen så vad jag minns höll alla från snofeds styrelse tyst och bara nickade...

Har mailat Snofed och frågat vad dom ställer sig i denna fråga men ej fått svar...