Meddelande från fjällsäkerhetsrådet!

Vilket förtroende har du för fjällsäkerhetsrådet utifrån senaste pressmeddelandet?

  • Inget alls, allt är bara svammel och hörsägen som vanligt!

    Röster: 163 94,2%
  • Eftersom Snofed är med så är det nog vetenskapligt underbyggt!

    Röster: 6 3,5%
  • Det här är folk som vet vad de talar om!

    Röster: 4 2,3%

  • Totalt antal som röstat
    173

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Fick också en pdf-fil av deras pressinfo. Återger här texten:

SNOFED INSTÄMMER EJ I FJÄLLSÄKERHETSRÅDETS PRESSMEDDELANDE ANGÅENDE BEGRÄNSNINGAR I ANVÄNDNING SNÖSKOTRAR MED HÖGKAMSMATTOR OCH MOTORSTYRKA. DÄRMED EJ HELLER I INNEHÅLLET RÅDETS BREV TILL NÄRINGSMILJÖDEPARTEMENTET.

Denna skrivelse diskuterades vid rådets möte i Årrenjarka mars 2006 sedan har inget hänt från kansliets sida förrän Nu, 10 månader senare vilket är mycket märkligt. Vid mötet i Årrenjarka framförde undertecknad att dessa frågor borde diskuteras med Sveriges snöfordonsleverantörers organisation SNÖFO i avsikt att att försöka få fram fakta i frågan om högkamsmattor är en säkerhetsrisk inom snöskotertrafiken och om huruvida de förstör snöskoterleder och markvegetation.

När det gäller motorstyrkan på snöskotrar så diskuterades även där säkerhetsaspekter huruvida det var lämpligt att 16 åringar skulle få framföra de starkaste maskinerna eller få vänta till 18 års ålder. SNOFED skrev i augusti 2006 till dåvarande statsråd för Närings– och Miljödepartementet och bad dem organisera ett möte mellan SNÖFO och Fjällsäkerhetsrådet samt snöskoterorganisationerna. Detta brev borde fortfarande finnas på departementens ärendelistor.

SNOFED:s årsmöte den 19 november i Älvkarleby fattade mycket klara beslut i frågan om snöskotertrafiken. SNOFED:s verksamhetsplan för 2007 tydliggör SNOFED:s ställningstagande. SNOFED vill inte se några begränsningar av snöskotertrafiken förutom inom nationalparker som vi har i vårt land samt nu gällande regleringsområden. SNOFED skall även verka för förnyade samtal om huruvida nu gällande förbudsområden kan omförhandlas och öppnas för snöskotertrafik för säkrare och förarvänligare snöskoterleder.

Snofed kommer att öka kravet på att den FRIA ÅKNINGEN för snöskoterförare skall bestå, den är en rättighet i vårt land som skall även gälla framöver. SNOFED kommer även att konsekvent verka för att öka säkerheten i alla aspekter för förare, allmänhet samt för miljön för en hållbar utveckling.

Årsmötet är SNOFED:s högsta beslutande organ som fattar beslut i verksamhetsfrågor, ekonomi mm.
SNOFED försäkrar skoterklubbarna/skoterförarna att vi skall följa årsmötets beslut konsekvent och med större klarhet och beslutsamhet än vad som kan ha framkommit av tidigare agerande.
SNOFED:s verksamhetsplan för 2007 kan Ni hämta hem på vår hemsida.
Läs den så vet Ni vad som gäller.


Mycket bra! Hoppas nu bara regeringen och medierna uppmärksammar detta.
 
4

426H

Låter ju bra det där. Än finns det tydligen hopp när det gäller snofed i alla fall!
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
GLS bra initiativ att skriva ett svar på Hr Bingmans utspel. Jag tycker som Jocke 47; att det är förarens ansvar att sköta sig såpass att han/hon inte förstör leden. Der är ju inte som att det är den stora farliga skotern som är ute och åker med föraren utan tvärtom. Vi har en frihet under ansvar anser jag.
Ja, men något svar lär man nog inte få. Hoppas det har någon form av effekt på dem i.a.f.
Håller med dig helt och hållet. I pressmeddelandet framstår "racerskotern" som ett illasinnat väsen som efter ha saboterat en bit led åker till en brant fjällsluttning och utlöser en lavin. Det är ett fåtal procent som missköter sig och det ska inte alla behöva lida för.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Inte om man reserverar sig mot att ett pressmedelande av detta slag går ut. Eller att man själv kommer med ett eget pressmedelande att man tar avstånd från detta pressmedelande.
Stig Larsson
Ordf. ASSF
Att Snofed nu kommer med ett pressmeddelande om att man inte delar Hr. Bingmans uttalande var väl väntat.

Tycker dock det märkligt att en organisation som Fjällsäkerhetsrådet kan gå ut med ett officiellt pressmeddelande utan att det finns ett beslut taget bland dess medlemmar.

Är det så att Hr. Bingman och/eller Naturvårdsverket som själva har gett uttryck åt sina egna tankar utan stöd från dom övriga i organisationen, då kan väl knappast Hr. Bingman och/eller Naturvårdsverket sitta kvar i Fjällsäkerhetsrådet.

För annars så visar detta i såfall att det inte är en trovärdig organisation som ska sitta och utveckla fjällsäkerheten i framtiden.
 
Last edited:

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Jag vet precis hur det kommer att bli.

Regeringen kommer att kriminalisera en stor grupp genom förbut etc, precis som de gjorde med piratkopieringen.

Nu inte sagt att jag är för piratkopieringen men att kriminalisera är ju tvivelaktigt...
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Jag vet precis hur det kommer att bli.

Regeringen kommer att kriminalisera en stor grupp genom förbut etc, precis som de gjorde med piratkopieringen.

Nu inte sagt att jag är för piratkopieringen men att kriminalisera är ju tvivelaktigt...

Så skulle det med säkerhet kunna bli. Naturvårdsverket har ju chans till större publicitet iom miljöpartiet och större stöd från politiker än vad SNOFED och andra skoterorganisationer har. Därför tycker man ju att de borde förlöjliga detta genom att gå ut i TV eller något. Att liksom förtydliga att detta inte har någon egentlig grund för det som Hr. Bingman påstår/förslår.
 
4

426H

Bingman verkar inte vara med på att snofed dementerat sin medverkan till skrivelsen. Här är svaret på ett mail jag drog iväg till bingman:
Hej
Tack för brev. Först ett litet förtydligande. Det är inte Naturvårdsverket som, enskilt, ligger bakom skrivelsen till Regeringen. Skrivelsen är upprättad och beslutad av Fjällsäkerhetsrådet. Fjällsäkerhetsrådet består av 18 organisationer där representanterna har väl dokumenterad erfarenhet av alla former av fjällvistelse.
Betr vilka som ingår i Fjällsäkerhetsrådet samt brevet till Regeringen återfinns på Fjällsäkerhetsrådets hemsida www.fjallsaker.nu. De tekniska frågor du vill ha besvarade torde beaktas och besvaras i den, förhoppningsvis, kommande utredning som Fjällsäkerhetsrådet hemställer om.
Med vänlig hälsning
Ingvar Bingman
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Vad ska fjällsäkerhetsrådet säga när min gamla et 340 skär ihop uppe i fjällen och fryser ihjäl?
Klarar mig nog bättre med en ny muskelmaskin :p
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Bingman verkar inte vara med på att snofed dementerat sin medverkan till skrivelsen. Här är svaret på ett mail jag drog iväg till bingman:
Eftersom du (till skillnad från mig) har lyckats få kontakt med den där nissen, skulle du kanske kunna skicka ett mail till och fråga om han tycker att det är lämpligt av honom att skicka iväg förslag till regeringen när han uppenbarligen inte är sakkunnig inom området.
 

catmasterxxx

Medlem
30 jan 2007
8
0
1
Hur ska SNOFED ha det?
Först lägger dom grunden för skrivelsen, godtar fjällsäkerhetsrådets skrivelse, efter folkstorm tar dom avstånd och skyller på politikervis på glömska! Tillsist säger nu Björn Pettersson att han tycker att allt över 32mm kammar är onödigt.


Från op.se hemsida:

Snofeds ordförande ändrar åsikt om racerskotrar

ÖSTERSUND.



I somras godkände Snofeds ordförande Fjällsäkerhetsrådets kritik av racerskotrarna. Nu backar han.

- Jag står inte nu för det jag stod för då, säger Björn Pettersson i Luleå.
Sedan ÖP i tisdags berättade om Fjällsäkerhetsrådets kritik av så kallade racerskotrar, har debatten för och emot rasat på ÖP:s websida.
Den har handlat om skotrars motorstyrka och om deras högkamsmattor. Om slitage i fjällen och förarnas frihet. Men framför allt om Snofed, Snöskoterägarnas riksförbund.

Fjällsäkerhetsrådet är ett samlingsorgan för ett flertal intresseföreningar. Detta råd har vänt sig till regeringen med sin oro för en ny typ av skotrar. Dessa fordon behövs inte i fjällen, skrev rådet.
Snofed är en av de organisationer som har en representant i Fjällsäkerhetsrådet. Därför berättade ÖP att också Snofed ville förbjuda dessa skotrar.

Snofeds representant i rådet är Snofeds ordförande, Björn Pettersson.
Han skickade i onsdags ut ett pressmeddelande som visar att Snofed helt tar avstånd från Fjällsäkerhetsrådets krav på förbud.
- Vi vill ha fram fakta om högkamsmattorna. Vi begärde i augusti hos Närings- och miljödepartementet att de skulle kalla till ett möte med snöfordonsleverantörernas organisation. Vi ville diskutera högkamsmattor, motorstyrka och effektpipor, sa han i går på telefon.
- Och när vi vet mer kan vi ta en diskussion.

En timme senare ringer han upp för att förklara att han i somras godkände Fjällsäkerhetsrådets förslag till brev till regeringen.
- Jag har varit i kontakt med Fjällsäkerhetsrådet som har påmint mig om en sak jag hade glömt, säger han och tar tillbaka kritiken mot hur rådets kansli förankrar sina utspel.

I höstas hade Snofed årsmöte. Då antogs uppfattningen att organisationen i princip inte vill se några begränsningar. Björn Pettersson har därför ändrat sig. Snofed vill inte stoppa racerskotrar i fjällen.
- Det finns inget behov av skotermattor över 32 millimeter än för näringsidkare som exempelvis samerna, men det är som jag personligen ser det. Snofed vill ha fram saklig fakta baserat på tester. Vi vill se förändringar på ett faktabaserat sätt.
 
4

426H

Jaha, nu tycker helt plötsligt Björn P att allt över 32 mm kammar är onödigt. Frågan är om han är rätt person att leda SNOFED?
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Oj oj… nu har Björn Pettersson ställt till det. Han ska inte blanda in sina personliga åsikter när han representerar skoterfolket. Att han sedan glömmer att han har GODKÄNT(!?) Fjällsäkerhetsrådets skrivelse till regeringen är en ren skandal. Han borde avgå innan han förvärrar situationen än mer (om det nu går).
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
Först vill jag säga Bra skrivet GLS, sedan håller jag me er som tar upp te.x bilar, MC osv. Men brukar de inte va så att de e dom som hyr skotrar som förstör lederna mest??? Å de är väl till 70-80% Touring & dessutom strypta i vissa fall?? Hur går de ihop me de dom skriver? Trisst att de e alla som får sota för de!
 

TommyBrand

Välkänd medlem
19 feb 2006
118
0
6
Mora
synd att dom inte förstår att det inte spelar någon roll vad man har för skoter och matta, det är ju vad man har innanför hjälmen som spelar roll...
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Så.. utgår någon ersättning då man tvingas pensionera sin muskelmaskin eller?
Minst pengar till en ny matta ska jag ha :)

Beklämmande, det är vad det är...
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Låt den som vill köra med 60mm kammar eller mer om hon så vill! Renfötter är ett mycket större miljöproblem än skotermattorna!