Matta till nytro xtx

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Precis, vettigt sagt där snurre! :) En del gånger får man ju fråga sig vart gränsen går i kamhöjd? Kanske inte en 44as matta räcker? Man kanske borde byta till 51mm? eller 61mm? :) Men tror ändå det är i motornseffekt det hela sitter i egentligen! Har tyvärr inte hunnit pröva någon xtx iår. Men det lär väl säkert bli, verkar vara en kanon skoter. Ni som kör xtx.en, flip-funktionen på bakdelen av slidesskenorna säger dom ju är till för att det ska kännas som att köra en kort på led. Funkar det bra? :)
Ja så länge det är någorlunda hårt måste jag säga att man inte märker att den är 365 lång utan känns väldigt smidig efter leden men jag vill inte påstå att den känns exakt som en kort men när jag provade xtx och se:n våren 2008 måste jag säga att det inte var någon större skillnad mellan dem efter leden men ta det med en nypa salt det är snart ett år sedan så minnet kanske sviker mig en smula:)
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Var ute igår och körde ca 3 mil och de ska bli riktigt kul att bekanta sig mer med denna maskin.
Men när ja kör över tex. plogvallar eller liknande(ojämn led) så låter de som om kammarna på mattan tar i någonstans fram i tunneln? Trodde först de var pga för slapp matta, men de försvann inte trots att jag spände mattan... Är de någon som varit med om samma fenomen på era nytro?


//Vaen
 
Last edited:

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Har åkt 40 mil denna vecka i Jämtland med XTX:n och originalmattan 32 ripsaw. När det gäller ledåkning är den helt underbar, och finns det bara något tidigare spår längre ner i djupsnön går det riktigt bra där också. I lössnön som var runt 1,20 cm djup hade det inte skadat med lite mer kamhöjd, fast jag körde faktiskt inte fast någon gång och provade att åka över en del myrar och lite friåkning. Jag skulle nog kunna tänka mig en 38:a backcountry eller 38:a ripsaw kan passa mig bra.
 

matte.s

Välkänd medlem
29 aug 2008
134
0
6
Östersund
Var ute igår och körde ca 3 mil och de ska bli riktigt kul att bekanta sig mer med denna maskin.
Men när ja kör över tex. plogvallar eller liknande(ojämn led) så låter de som om kammarna på mattan tar i någonstans fram i tunneln? Trodde först de var pga för slapp matta, men de försvann inte trots att jag spände mattan... Är de någon som varit med om samma fenomen på era nytro?


//Vaen
Låter det typ "krrr" när boggin fjädrar ihop?? Är det nonslip på XTXen original? Kan vare nonslippen som tar i boggieskenorna. Var tvungen att kapa plastklackarna 2cm och skenorna 2cm på min phazer med 8kuggs nonslip för annars lät det "KRRRR" när jagkörde över nåt litet gupp.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
På xtx måste man kapa boggie skenorna om man slänger på nonslip annars tar de i precis som du beskriver det,har för mig att det räcker men en cm men det borde alla yamahahandlare ha koll på. Man måste även ta bort dubbskydden som sitter i tunneln.
 

srx700lt

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
östersund sverige
Var i Duved i helgen och kan konstatera att en XTX är inte en bergsklättrare, man tar sig fram men inte mer när det är rejält uppför. Däremot fukar den riktigt bra på mer platta partier. Har en 38 crossover på min och efter led så funkar det utmärkt.
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Ja de kan nog stämma"(krrr)". Snackade med yamaha butiken där ja köpte den och dom sa att de kommer slitas in efter några mil så de var bara att tuta å köra... så så får de bli, skönt med garanti!

De känns lagom iaf att ja valde 38mm matta, man åker riktigt skönt efter led och ja har även provat den i lössnön där den skottar på helt okej! Iof så har de mestadels varit ganska plant hitills och inga riktiga backar. Men i mina trakter så finns de ju ingen botten utan de är ju bara "socker" ute i skog och mark, Men som sagt man tar sig fram fin fint!
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Ja de kan nog stämma"(krrr)". Snackade med yamaha butiken där ja köpte den och dom sa att de kommer slitas in efter några mil så de var bara att tuta å köra... så så får de bli, skönt med garanti!

De känns lagom iaf att ja valde 38mm matta, man åker riktigt skönt efter led och ja har även provat den i lössnön där den skottar på helt okej! Iof så har de mestadels varit ganska plant hitills och inga riktiga backar. Men i mina trakter så finns de ju ingen botten utan de är ju bara "socker" ute i skog och mark, Men som sagt man tar sig fram fin fint!
Om det är kugghjulen vi pratar om så kommer drivaxeln att ta stryk om du inte kapar skenorna , slita in sig???:rolleyes:
 

dvane

Välkänd medlem
6 jan 2009
186
0
6
Falun
Tror ditt val vart alldeles ypperligt. Själv har man sneglat åt XTX en del också och jag skulle inte heller montera mera än 38mm kammar på den.
Säga vad man vill om ripsaw, men en 38mm på en XTX tror jag skulle vara riktigt grymt om man är en crossoveråkare. Motorkraften och mattlängden skulle ändå få skotern att gå hyffsat i snön. Och på leden? Ja helt underbar skulle jag tro (bättre grepp i sidleds). Sen är ju ripsaw bland dom hållbarare mattorna av vad man hört.
En bekant kör en 38mm ripsaw på sin RTX SE Turbo, och han verkar då inte ha några problem att skotta ifrån sina kompisar med MTX med snöpaddlar höga som en hockeysarg. :) Fast där har nog motoreffekten ett finger med i spelet ;) :D
Skottar inte Camoplast Intense på bättre än båda Ripsaw och Crossover mattan?
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Om det är kugghjulen vi pratar om så kommer drivaxeln att ta stryk om du inte kapar skenorna , slita in sig???:rolleyes:
Nu är problemet löst! Det var plasten längst fram på boogieskenorna som tog i non slip hjulen. Så efter att vi slipat ner dem är de tyst!:)
 

thebear

Medlem
13 dec 2008
40
0
1
Mitt i naturen
För att slippa skapa en ny tråd, så lyfter jag en gammal med bra rubrik;

Hur höga kammar kan man ha på en Nytro xtx av 2010 års modell? Jag har 44mm idag och tack vare turbon så känner jag att jag vill ha mer grepp i pudret när jag leker.

Är det många modifieringar som krävs för att få på en MTX boggie?

Mvh // Björn
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Lånar en gammal tråd.
Har precis köpt en XTX med ripsaw 32 originalmattan. Nu ska jag upp till fjällen för riktiga premiärturen och det kommer börja med att jag göra upp spår från stugan till leden. Enligt de flesta då verkar ju mattan vara en smärre katastrof i lössnön, så ska jag räkna med att fastna varannan meter nu när jag ska köra lössnö det första jag gör eller är det en smula överdrivet?

Om jag nu blir tvungen att byta matta, vad kostar det på ett ungefär inkl montering? 10?
Är inte jättesugen på att slänga ut tiotusen till när man precis köpt ny skoter...
 

KalleH

Aktiv medlem
19 dec 2007
84
0
6
Gällivare
Nja nog är det en smula överdrivet, den är ju inte helt borttappad i lössnön med originalmattan. Men ska du byta matta så får du nog tyvärr räkna med dom pengarna om du ska lämna in den, för du lär montera non-slip drivhjul oxå och dubbskydden måste även kapas bort.

Sent from my LT22i using Tapatalk
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Jag ska byta bort min 44mm backcountry matta från min XTX till en 51mm challenger matta, då ja känner att jag mest åker lössnö och att mina 270 ponnys vill ha mer grepp där. Så om du vill köpa min matta så kan du skicka PM, den är näst intill i nyskick, inga kammar är av eller skadade. http://www.modshop.se/mattor/drivmatta-backcountry-3653844-252 exakt en sånn är det. runt 4k?
 

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Ok! Ska testa å se hur det går innan jag köper matta, men du får gärna vänta en vecka eller två med att lägga ut den på blocket om du vill!