Matta till nytro xtx

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
I dag beställde jag en nytro xtx :)

Passade även på att byta matta direkt, och i butiken rekomenderade dom att man bytte från 32 till 38mm ripsaw. Jag är lite fundersam kring ripsaw mattan, har iof inte åkt på en sån tidigare...men endå! Så nu tänkte ja höra vad ni andra xtx ägare kör med för mattor?
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
I dag beställde jag en nytro xtx :)

Passade även på att byta matta direkt, och i butiken rekomenderade dom att man bytte från 32 till 38mm ripsaw. Jag är lite fundersam kring ripsaw mattan, har iof inte åkt på en sån tidigare...men endå! Så nu tänkte ja höra vad ni andra xtx ägare kör med för mattor?
I mitt fall gäller det inte just en Nytro, men så här är min erfarenhet.
XTX är en crossover, precis som min Renegade. Den gör sig bra både på led och i djupsnö. Min Renegade har en "paddel"-matta, kan vara Challenger... vet inte men det är inte Ripsaw. Går hur bra som helst på både led och i snö, trots "bara" 32mm. Har även kört en del Ripsaw, också med 32mm och den går uruselt i snön. Skall man ha Ripsaw skall man nog upp på 44mm för att den skall driva nåt vidare i snö.
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Kör ingen xtx, men jag kör ripsaw 32:a på min xtc, lovar dig de är de kassaste mattorna som finns att köpa alltså. Okey på leden funkar den gode bra. Men ute i puder snön totalt värdelös, spinner och absolut inget fäste nånstans.

Farsan min har en xtx, men han bytte till en 44 camoplast back country matta, fyfan vilken skillnad. Köp 44 ist för en 38, är sån liten skillnad i pris och mkt större skillnad :)
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Åh kul med snabba svar, tack!

Jag har bestämt mig för en 38 matta, och faktiskt kikat lite på back country, men blev som sagt lite kluven idag efter besöket hos handlaren när han lovordade xtx:en tillsammans med just ripsaw 38mm :hmmmm:
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
48
Uppsala
Jag har en Back Country 44mm på min XTX!
Skottar på bra i snön, lite vinglig efter led.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Ska du byta mattá så gör det ordentligt på en gång! Gå på en Backcountry eller Challenger 44! Om du prompt måste ha en 38 så ta en challenger/Intense, inte Ripsaw!
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Jag har en Back Country 44mm på min XTX!
Skottar på bra i snön, lite vinglig efter led.
Och mitt råd är, baserat på att jag är nöjd med min 32mm som sitter på Renegaden (Challenger?), att gå på 38mm. Då blir den fortfarande helt ok på leden tror jag.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Kolla på crossover mattan om du ska ha 38 den kan jag varmt rekommendera om du åker 50/50, åker du mer löst ska du definitivt slänga på en 44:a backconutry
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Så! Nu står de inte längre en polaris i garaget, utan en nytro xtx! :)

De blev en 38mm crossover matta.
 

Nitroglycerine

Välkänd medlem
20 sept 2008
190
0
6
Skellefteå
Om jag ska vara riktigt ärlig då det gäller det här med mattor till skotrar. Jag tror folk har fått en kamhöjds hysteri(däribland jag också). Det ska vara höga kammar så det paddlar på nå jävulskt. Körde med 44as back country på fjolårets nytro, och iår kör jag med brps hårdare 44a matta. Visst en 44a skottar kanske lite mer än ska vi säga en 38a. Men samtidigt gräver den fan så mycket mer också! Har du en motorstark skoter t.ex 800 eller 4takts tusing så spelar det inte så stor roll om du har en 38 challenger eller 44a i praktiken. Mestadels kör vi i pudersnö/kramsnö vi friåkare, åker du ut på en myr i kramsnö garanterar jag dig att du märker ingen större skillnad med en 38a eller 44a. Sen får du räkna med att en 44a slits mer och kammar flyger åt pipan. Skottar inte en fräsh 38a matta mer, än en sliten 44a? ;) Bara en tanke som jag tycker allt fler all-round åkare bör tänka på. Ägde jag en xtx hade jag deffentivt monterat en 38as matta, varför så hög kammar när du både har motorkapacitet samt lite längre matta? :)
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Om jag ska vara riktigt ärlig då det gäller det här med mattor till skotrar. Jag tror folk har fått en kamhöjds hysteri(däribland jag också). Det ska vara höga kammar så det paddlar på nå jävulskt. Körde med 44as back country på fjolårets nytro, och iår kör jag med brps hårdare 44a matta. Visst en 44a skottar kanske lite mer än ska vi säga en 38a. Men samtidigt gräver den fan så mycket mer också! Har du en motorstark skoter t.ex 800 eller 4takts tusing så spelar det inte så stor roll om du har en 38 challenger eller 44a i praktiken. Mestadels kör vi i pudersnö/kramsnö vi friåkare, åker du ut på en myr i kramsnö garanterar jag dig att du märker ingen större skillnad med en 38a eller 44a. Sen får du räkna med att en 44a slits mer och kammar flyger åt pipan. Skottar inte en fräsh 38a matta mer, än en sliten 44a? ;) Bara en tanke som jag tycker allt fler all-round åkare bör tänka på. Ägde jag en xtx hade jag deffentivt monterat en 38as matta, varför så hög kammar när du både har motorkapacitet samt lite längre matta? :)
Kan bara hålla med i det du skriver, har själv en 38:a crossover på min xtx och det är nog den optimala matan till just den modellen och kör jag fast är det förmodligen inte mattan som är felet:D
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Så! Nu står de inte längre en polaris i garaget, utan en nytro xtx! :)

De blev en 38mm crossover matta.
Vore kul om du kunde skriva lite erfarenheter vad du tycker om skoter + matta här sedan... vill ju hemskt gärna ha en Nytro XTX själv. Åker mycket utanför leden och är supernöjd med greppet i min Renegade.
 

Nitroglycerine

Välkänd medlem
20 sept 2008
190
0
6
Skellefteå
Kan bara hålla med i det du skriver, har själv en 38:a crossover på min xtx och det är nog den optimala matan till just den modellen och kör jag fast är det förmodligen inte mattan som är felet:D
Kulkul, ja man har ju blivit lite erfaren då man väl prövat på de flesta mattorna :) Tror många xtx ägare iår är grymt nöjda med dem verkar det som. Vilket är kul! :beer:
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Tror ditt val vart alldeles ypperligt. Själv har man sneglat åt XTX en del också och jag skulle inte heller montera mera än 38mm kammar på den.
Säga vad man vill om ripsaw, men en 38mm på en XTX tror jag skulle vara riktigt grymt om man är en crossoveråkare. Motorkraften och mattlängden skulle ändå få skotern att gå hyffsat i snön. Och på leden? Ja helt underbar skulle jag tro (bättre grepp i sidleds). Sen är ju ripsaw bland dom hållbarare mattorna av vad man hört.
En bekant kör en 38mm ripsaw på sin RTX SE Turbo, och han verkar då inte ha några problem att skotta ifrån sina kompisar med MTX med snöpaddlar höga som en hockeysarg. :) Fast där har nog motoreffekten ett finger med i spelet ;) :D
 

Nitroglycerine

Välkänd medlem
20 sept 2008
190
0
6
Skellefteå
Precis, vettigt sagt där snurre! :) En del gånger får man ju fråga sig vart gränsen går i kamhöjd? Kanske inte en 44as matta räcker? Man kanske borde byta till 51mm? eller 61mm? :) Men tror ändå det är i motornseffekt det hela sitter i egentligen! Har tyvärr inte hunnit pröva någon xtx iår. Men det lär väl säkert bli, verkar vara en kanon skoter. Ni som kör xtx.en, flip-funktionen på bakdelen av slidesskenorna säger dom ju är till för att det ska kännas som att köra en kort på led. Funkar det bra? :)