matta till lynx sp 800 -03

ZnAkE

Välkänd medlem
25 okt 2005
136
0
16
Borlänge
hej jag undrar vad man ska satsa på för matta jag har en 32 idag och tycker den är lite feg.. Har fundrat lite på en 38 eller 44 matta men det sitter orginal kjedja och den böt jag föra året så jag har ej lust att dreva ner den.. Men jag tycker det är rätt så bra klipp i maskinen en då tackar för svar / Johan
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Det är så pass bra klipp i din skoter så du kommer inte behöva dreva ner den även för en 44 matta, men den kommer bli bra mycker roligare med 44 och nerdrevat men som sagt du behöver inte göra det. men ett vkitt gör susen på din maskin...
 

ZnAkE

Välkänd medlem
25 okt 2005
136
0
16
Borlänge
Jag kör mäst led skulle jag tro men även o körda på hittade leder och sjöar om det varit nå kallt. Jag åker mäst i Borlänge och några gånger till sälen älvdalen m.m under en vinter så det blir inte så mycket snö..
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Köp en cross-country 38mm istället. Jag tycker den funkar bättre, den håller bättre och den är billigare. 4795:- tror jag stenmarks tar för dom och det är ju frifrakt på alla ordrar över 3000:-
 

ZnAkE

Välkänd medlem
25 okt 2005
136
0
16
Borlänge
Det är så pass bra klipp i din skoter så du kommer inte behöva dreva ner den även för en 44 matta, men den kommer bli bra mycker roligare med 44 och nerdrevat men som sagt du behöver inte göra det. men ett vkitt gör susen på din maskin...

Ja jag tror nästan det är vkitt på den då det är lite drygt i trånga utrymen då man måste smyga då smäller det bra till så åker man rakt fram fast man svänger..
 

ZnAkE

Välkänd medlem
25 okt 2005
136
0
16
Borlänge
Köp en cross-country 38mm istället. Jag tycker den funkar bättre, den håller bättre och den är billigare. 4795:- tror jag stenmarks tar för dom och det är ju frifrakt på alla ordrar över 3000:-

ok så ripsaw är alltså inte så bra.. Jag har läst flera inlägg då dom sågar ripsawen för den inte är gjord för våra klimat utan för håda leder i typ canada m.m
 

ZnAkE

Välkänd medlem
25 okt 2005
136
0
16
Borlänge
Ripsaw är en bra matta om du ska köra mestadels led. håller mkt bra och har ett grymt grepp. Har kört ca. 300 mil med min 32mm ripsaw och den är knappt skadad/sliten alls.
Ok tackar för det.. Då vet jag att det inte bara är skit.. Nu har jag lite att fundera på men det lutar åt en cross-country som Yamaha.Srx.700 sa det värkar vara en matta som går bra både i lös och led... (nån som har invändningar om det?)
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Ok låter bra de hur tyckte du din 02 gick och vad tycker du jag ska tänka på vad det gäller servic och reparationer tacksam om du har några tips på vad man ska vara noga med..
Som sagt så gick den riktigt fint, både på led och i snön.

Hur långt har den gått? börjar den närma sig ca. 600 mil så tycker jag att du ska göra en översyn och ev. då byta kolvar, isoflex (fett i vevlagrena), packboxar och kanske om du vill vara riktigt noggrann kolla att veven är rak och fin:)
Sen om du inte redan har förstärkta boggieskenor så bör du förstärka dom, köp 440 förstärkningskenor hos din ÅF, kostar 260 kr styck om jag minns rätt.

Glöm inte bort att fetta lagret till drivaxeln, på variatorsidan!

Sedan så kan dämparna även behöva en renovering.
 

ZnAkE

Välkänd medlem
25 okt 2005
136
0
16
Borlänge
Som sagt så gick den riktigt fint, både på led och i snön.

Hur långt har den gått? börjar den närma sig ca. 600 mil så tycker jag att du ska göra en översyn och ev. då byta kolvar, isoflex (fett i vevlagrena), packboxar och kanske om du vill vara riktigt noggrann kolla att veven är rak och fin:)
Sen om du inte redan har förstärkta boggieskenor så bör du förstärka dom, köp 440 förstärkningskenor hos din ÅF, kostar 260 kr styck om jag minns rätt.

Glöm inte bort att fetta lagret till drivaxeln, på variatorsidan!

Sedan så kan dämparna även behöva en renovering.


oj då den har gått lite över 1000 mil när den gått 800 nånting då var underdelen till m-performance i mora så dom kunna fixa på nya lager på veven vet ej om dom tittade på den men det antar jag sen böts det kolvar i borlänge på åf (av föra ägaren) jag böt kedja och olja samt skvätte lite fet här och där föra året.... i år tänkte jag pilla isär variatorerna och titta samt skicka dämparna på om shims och renovering..tack för tipset lagret vid variatorn hade jag glömmt