Matarled, norr till söder ? Låt oss brainstorma !!!! E.H

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
haha skåne... men dom syftar nog på att sverige ligger i norden, och inte vad som ligger i norr i sverige :) skitsamma, grymma leder som körs med pistmaskin till största del så det är en riktig motorväg
har dom skärpt sig nu då? åkte i östra nordic area i januari för 2 år sen och grymma skulle jag inte kalla dom. breda visst, men inte välsladdade.
har hört att pengarna tog slut men man har kanske hittat nya?

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Från Åre till treriksröset = halva sverige typ

Leden du pratar om kommer kosta MASSOR med pengar!

Inte omöjligt men vi måste först fixa finansiering.
Borde inte Kraftbolagen se fördelar av om det fanns fina leder i kraftledningsgatorna, skulle ju underlätta deras servicearbeten rätt mycket.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Vet inte hur kraftbolagen ställer sig till brukande av deras "gator"

Men har kört ett antal mil skoterleder som går i kaftledningsgator.

Oftast är det ju väldigt bra underlag redan ifrån grunden.
Den stora "nackdelen" är att tanken var att pista lederna med pistmaskin?
Där kommer problemet in med att köra kraftledningar då de (åtmindstone de jag kört) har gått rakt genom områden med _väldigt_ mycket berg i väldigt stora områden.
Vi pratar flera mils omväg för att komma fram med en pistmaskin.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Att kunna köra vissa sträckor med pistmaskin är optimalt, men kan hända att även de lokala skoterklubbarna kan hjälpas åt/ tilldelas ett visst område att sköta om (t ex där det är för oändligt för pistmaskin att ta sig fram) Givetvis inom rimliga gränser.
Det som är nackdelen i det fallet är transportkostnad för pistmaskin+förare och lastbil för att ta maskinen till nästa område som är lämpligt att framföra pistmaskinen på.

Men med lite tur kanske väldigt stora delar av denna "E4" kan skötas av lokala skoterklubbar?
Och som hela projektet lyckas få något bidrag för finansiering kanske även klubbarna kan tänkas få en liten ersättning för sitt arbete?

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
har dom skärpt sig nu då? åkte i östra nordic area i januari för 2 år sen och grymma skulle jag inte kalla dom. breda visst, men inte välsladdade.
har hört att pengarna tog slut men man har kanske hittat nya?
ja beror ju på vart man är förstås, olika skoterklubbar som sköter olika sträckor så det är ju varierande skötsel såklart, mellan älvdalen och lillhärdal är den helt ok, mellan líllhärdal och lövnäsvallen är den suverän, sen från lövnäsvallen till lofsdalen funäsdalen är den också riktigt bra. nu har jag inte åkt där sen vi flyttade därifrån för ca 3 år sen iofs så nu kanske dom är skitkassa... vet inte om dom har fått mer pengar

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
En fråga om jag skulle åka upp från södra Sverige till Jämtland skulle ja då inte ta skotern iaf. Få en jävulskt massa mil på den när man istället bara hade kunnat tagit bil + släp upp. Så frågan är ju hur mkt kommer folk använda den leden till vad den är till för.
Brukandet kommer ju vara korta transporter typ inom 10mil med skoter annars kommer folk ta släp för att förflytta sig.

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Och är det inte så att om man vill göra en långresa så är ju halva tjusningen att leta reda på alla små leder själv? Hur kul skulle det vara att köra skoter Malmö - Haparanda på en snöbelagd E4?

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Engström : transitleden var vad jag kan förstå inget ledprojekt utan ett sätt att betala en ledavgift för att passera genom flera klubbars områden o detta transitbolag delar sedan ut pengarna till berörda klubbar.

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
På Nordanstigs skoterklubbs hemsida med flera kan man läsa om Botnia leden som skulle gå från Sundsvall till Piteå, vad hände med den ?

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Gtx.se.1200: nja, lite både och vad jag förstod, intervjuade Jan-Erik ett tag innan han dog, det fanns planer på att få till ett slags stomnät.

Erikxson: visst, men det finns nog många som gillar att åka på långtouring även om inte just du eller dina polare gör det.

själv gillar jag allt:) ibland kort o intensivt ledsmisk, ibland långstyrningar, ibland friåkning itajt skogsterräng o ibland öppna fjällvidder.

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Gtx.se.1200: nja, lite både och vad jag förstod, intervjuade Jan-Erik ett tag innan han dog, det fanns planer på att få till ett slags stomnät.

Erikxson: visst, men det finns nog många som gillar att åka på långtouring även om inte just du eller dina polare gör det.

själv gillar jag allt:) ibland kort o intensivt ledsmisk, ibland långstyrningar, ibland friåkning itajt skogsterräng o ibland öppna fjällvidder.
Jo men frågan är ju om det är sådan efterfrågan på långtouring? Som jag skrev i mitt andra inlägg "är det inte hela tjusningen att leta sig fram på alla leder som finns?"

GTX.SE1200 - Vart på Nordanstigsskoterklubb kan man läsa om Botnia leden?

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Erikxxson : Tror det är en generationsfråga till viss del, nyss kommit hem från en 100mila tripp o vi stötte på ett antal gäng i 40års åldern som var ute på längre resor,60-120mil, men inga yngre, dom passera vi när dom lekte i nån ravin med periskop på huvudet ;-)

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Erikxxson : Tror det är en generationsfråga till viss del, nyss kommit hem från en 100mila tripp o vi stötte på ett antal gäng i 40års åldern som var ute på längre resor,60-120mil, men inga yngre, dom passera vi när dom lekte i nån ravin med periskop på huvudet ;-)
där har vi det :embarrest:
fast 40 plussarna är väl oftast dom som har pengar också, om man betänker finansiering med ledkort.

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Kollade lite på kartan jag har och kortaste vägen med befinliga leder mellan Mora och Funäsdalen är 25,9 mil. Från Mora till macken i Lofsdalen är det 18,2 mil vilket kanske är i längsta laget. Från Funäsdalen kortaste vägen till Åre är det 14 mil. Mackar finns i Ljungdalën efter 5 mil och i Ottsjön efter ytterliga 5,7 mil. Kollade nu bara kortaste vägen utan hänsyn till mackar och vet inte standarden på befintliga leder.

Attachments

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
12-13 mil känns som max mellan tankställena om det ska fungera utan dunkar o skit , jag har nyss åkt Sundsvall - Vemdalen - Funäs - Åre - Åkersjön - Åsarna -Sundsvall. O enda sträckan som då krångla med bränsle var ner mot Åsarna,jag hade 2liter kvar när jag kom till Svenstavik 1.5mil norr om Åsarna, o då hade vi rullat på i jämn fart o det gick lätt ! Sjukt bra led sista 5 milen före Svenstavik , bara myrkörning !!!!

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
tror också på max 15 mill mellan tankning, normalt kan man komma längre men har det snöat och är ospårat drar förbrukningen lätt iväg.
har själv råkat ut för detta och måsta lagt om rutten (tack garmin&kartman)

en västlig fjäll led och en mitt i landet borde man kunna få till, kusten kan va svårt med tanke på snötillgången.

ska ta o kika lite på kartan jag med nånting, fan! kom på att det är ett år sen jag hade igång mapsource, har nog lite uppdateringar att ta igen...