Matarled, norr till söder ? Låt oss brainstorma !!!! E.H

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Efter att nyss avslutat en 100mila tripp som vi kommer att skriva mer om i snöskoter tidningen har en idé rotat sig i min hjärna, måste därför kolla vad ni andra tycker ? Bättre o driftsäkrare skotrar,Gps mm gör att många vill åka skoter på samma sätt som man åker mc, men då måste man binda ihop landet med matarleder, modell USA,en bred o fin matarled (skoterled) modell USA, tänker mig en 4 M bred led (pistad av traktorer med bandsats ( modell rejäl o heltidsanställd personal).
Från Mora förbi Funäs, Åre o vidare mot treriksröset, en led som tillåter snabb förflyttning o med tankställen o husrum.

Projektering o byggnation borde till viss del kunna finansieras av Eu-bidrag o några större sponsorer,ex Vattenfall som gör stora vinster på våra gemensamma tillgångar o Lkab , mm. Med tanke på alla miljoner som staten får in på bränsleskatten på skotrarna borde staten kunna betala tillbaka en del låt oss som kunde gå till underhåll.
Även turistnäringen borde vara mkt intresserad av en sån här idé ?!

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Nja, varför från Mora? Varför inte längre söderut? Redan från Avesta, för då kan man ansluta Hedemora, Säter, Borlänge, Falun, Rättvik, Mora. "Matarleder" sedan från västerdalarna, Ludvika, Hofors/Gävle osv. som klubbarna på resp. ort planerar och bygger tillsammans.

Ett digert projekt, javisst, men tänk om det kunde bli verklighet. :thumbup:

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Orterna var bara ett förslag o för att man ska ha något att diskutera utifrån :)
Men att sträckningen ska gå inland o fjällnära tror jag på.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Hur skulle rennäringen ställa sig till ett sådan förslag/projekt?

Samtidigt som man gärna vill köra i fjällen så kommer avsaknaden av tank/matställlen bli ett problem skulle jag tro.

För som du säger "GTX.SE.1200" så är inland/fjällvärld den givna sträckningen, kusten "suger". :p

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Hur skulle rennäringen ställa sig till ett sådan förslag/projekt?

Samtidigt som man gärna vill köra i fjällen så kommer avsaknaden av tank/matställlen bli ett problem skulle jag tro.

För som du säger "GTX.SE.1200" så är inland/fjällvärld den givna sträckningen, kusten "suger". :p
Rennäringen är väl redan idag inblandade i hög grad. Det finns ju ett stort nät av leder från Härjedalen och norrut. Och att använda befintliga leder, till denna nya tänkta "E4", i så hög grad som möjligt ser jag som en förutsättning. Naturligtvis breddad.

Att planera in möjligheter till bensin, mat och husrum bör inte vara helt omöjligt. Kanske det också kan vara säsongsvis affärside för boende efter leden.

Självklart är det inland som gäller.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Kritikerna får man övertyga om fördelen med att samla trafiken i ett stråk, på sikt tror jag tyvär att friåkningen kommer att bli mer begränsad osså, med speciella " freeride" områden ?!
Samerna är inte så stora motståndare som många tror, har träffat en del Samer o det dom kräver är Respekt o samtal alltså dom vill vara med o peka ut riktningen vilket jag tycker är naturligt.
Vad det gäller bränsle mm så löser det sig till en del om man låter leden passera en del orter, ex Funäs,Ottsjö,Åre,Åkersjön osv .............., men till en viss del skulle det behövas nyetablering !

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Av egen erfarenhet så kommer jag runt 15 mil på en tank vid lugn ledkörning.

Den erfarenhet jag har ifrån fjällåkning sträcker sig inte längre än vemdalen, bydalsfjällen och åre.

Hur ser det ut med avstånd mellan de olika fjällområdena?
Och hur är det med "tätorter" längs inlandet där leden kan tänkas gå?

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Jag har kikat lite på den här kartan: http://skoterleder.org/

Lämpligast från Mora ser jag sträckning efter E45-Sveg-Strömsund, sedan ansluta till lederna söder om Blå vägen/E 12 upp mot Tärnabyfjällen, därefter ser det ut att finnas befintligt lednät ända längst i norr.

Den som vill åka mot Ottsjö och Åre har ju möjlighet att svänga av. Men man måste betänka att bensintillgång är bland det viktigaste, störst möjlighet är ju då efter E45 där det är tätare mellan orter

Jag minns att killen som drev byn Noppikoski, norr om Orsa, var engagerad i att ordna med led från Orsa-trakten, (eller från Noppikoski). Jag vet inte om allt detta föll i träda? Det var iaf ca 10 år sedan det här var aktuellt. Finns det leder nu?

Det kommer iaf att bli ett omfattande "ihoplappande" av leder, främst söder om Sveg som jag ser det.
Hur är det mellan Rättvik och Mora då? Finns det leder?
Ett omfattande samarbete mellan klubbar är också ett måste.
Det gäller att någon/några tar tag i detta och orkar driva det. Men hur?

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Den där kartan ska man nog inte fästa så stor vikt vid eftersom så mycket saknas och vad jag direkt såg gick en led väster om Sånfjället och där finns ingen. Bara landsvägen och där bor ett elakt par som skällde ut oss så länge att det höll på att bli slagsmål. Lite till vänster på kartan syns en blå triangel en en liten sjö i vänstra hörnet. Det är Skärsjövålen och det nedersta benet på triangeln är en slalombacke med lift som inte just nu är i drift. Mackar efter leder i Härjedalsfjällen borde räcka till och jag gissar att de flesta skoterklubbarna har övernattningsstugor efter sina leder med britsar, kamin, torrdass och ved. Hede har det iaf men man förväntas såklart lägga en slant innan man åker därifrån.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Jag tog den kartan endast som exempel, jag är medveten om att den kan ses som bristfällig i vissa stycken. Det är många inofficiella leder som är utmärkta och förmodligen saknas det även officiella leder som skoterklubbar inte lagt in. Det där är ju en karta som alla och envar själva kan lägga in genom att logga rutter med GPS.
-Ett mycket hedervärt initiativ av rosangen från Ånge. Se f.ö. hans tråd här: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=55245 Så där tycker jag att fler kan bidra. Viktigt är väl att märka "privata" spår/leder väl så att det framgår att dom inte är officiella.

Tyvärr täcker ju inte vare sig Kartman.se eller skoterkarta.se ännu någonting söder om jämtlandsfjällen, så dom är värdelösa för oss söder om dom områdena. Finns det ens en rikstäckande officiell karta?

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Nu behöver vi inte hänga upp oss på befintliga leder i detta läge visst det är bra om det går att bredda befintliga men det viktigast tycker jag är att det blir en sträckning som blir bra o funkar oavsett väder !
Vilka klubbar skulle beröras av en sån här led ?

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
På Friluftskartan finns allt och tyvärr lite till med(fd led har jag sett). Nackdelen är att man måste ha en Garmin avsedd för den samt att man inte kan välja snabbaste färdväg med ankomsttid till ett mål likt en bilnavigator eller Kartmans karta. Kartmans sträcker sig ner till en ort mellan Gävle och Uppsala. Ii Dalarna ner till Borlänge om jag inte minns fel.

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Nu behöver vi inte hänga upp oss på befintliga leder i detta läge visst det är bra om det går att bredda befintliga men det viktigast tycker jag är att det blir en sträckning som blir bra o funkar oavsett väder !
Vilka klubbar skulle beröras av en sån här led ?
Hur det är i Dalarna vet jag inte men säg att du kommer till Idre så går det en led till Lofsdalen. Därifrån är det 2,3 mil tills du är inne på Hedes leder. Hede sträcker sig till Lillfjället och Messlingen. Därefter kommer Funäsfjällen. Hede gränsar också mot Storsjö vilket även Funäsdalen gör. Länk
http://harjedalenssf.se/?page_id=5

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Från Mora förbi Funäs, Åre o vidare mot treriksröset, en led som tillåter snabb förflyttning o med tankställen o husrum.

!
Från Åre till treriksröset = halva sverige typ

Leden du pratar om kommer kosta MASSOR med pengar!

Inte omöjligt men vi måste först fixa finansiering.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
det hittills seriösaste försöket att lösa detta problem är ju transitledsprojektet.
http://www.snoskoterradet.se/2010-lulea-referat/transitleder-–-ett-ledsamarbete-mellan-flera-omraden/
tyvär så avled projektledaren (jan-Erik) och allt för mycket var upphängt på honom själv, så det har legat i träda ett par år nu, dock ska man tydligen vara på g igen.

även jag har gjort långstyrningar och uppfattat problemet, visst hittar man med gps+ kartman men lägger man närmsta rutt kan det bli ju lite som omsom skogsväg ömsom motorväg.

har surrat med Micke(kartman) om detta problem, det är inte något tekniskt problem att kunna definera olika leder som motorväg typ men däremot ett problem vem som ska bestämma vilka leder som har "rätt" standard.
ett annat problem är att många leder varierar i skick från år till år.

kör du kartman så ser du att vissa leder är namngivna, typ malmens väg m.m.
kan vi spåna fram en lämplig sträckning kan vi döpa den till t.ex S1, men då måste man också ha med alla berörda klubbar om att hålla skicket uppe.

Micke: om du läser detta kan du väl ge lite input?

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Tror inte det är några större problem att snirkla sig fram på små lokala leder om du har Gps o tid, men om man bara ska förflytta sig då duger det inte, för att komma nånstans utan att ta ihjäl sig bör det vara led modell väg där man ligger o snittar 70km/h. Min åsikt är att man ska kunna förflytta sig 30-40 mil på en dag utan vara helt slut.
Tänk er att åka stigar bara med motorcykeln o man ska 20-40 mil !!!!! Ingen skulle välja det, vad det gäller pengar tror jag det borde gå att fixa genom Eu-bidrag,sponsorer,staten,klubbarna,kanske en typ av trängselavgift ;-D

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Engström : S1 är redan upptaget, det är led mellan Sundsvall o Vemdalen men med varierande standard tyvärr , bitvis i toppskick, ex så har klubben i Naggen gjort ett kanonjobb med att rusta upp sin del o sladda, tror de har lönebidragare som på heltid sysslar med lederna, röjer,sladdar,mm.
S1 är även inlagd som S1 hos Kartman.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
vad säg om Riks 1 kanske?
namnet går alltid att hitta på någe bra.

nu när det kanske blir leder i Norge kan man även ha kust till kust leder, K1, K2 osv.

i Snowmobile Nr6 ifjol skrev jag om en långresa: Gästrikland-Jämtland, då gjorde vi 46 mil på en dag, dock hade jag åkt från andra hållet några dagar innan och lärt mig vilka leder som vi skulle undvika.
på nerresan -som jag inte skrev om- var det just precis så, ibland rena motorvägen och ibland skogsstigar