Magnapull på rotax 800

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
W

Wettainen

På 1000sdi sitter de alu klack, kostar ca170kr hos åf och passar både 600 och 800
Ska till Kalix maskiner imorgon då och köpa! Då kanske man slipper värme skyddet i alla fall :)
Du är helt 100 på att dom passar? Eller ja, det är säkert likadana magnapuller på 600an 800an och 1000?
 

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
En kompis köpte en till sin 800 på kalixmaskiner för 2-3veckor sen så dom har säkert ingen hemma=P
 

Nissepisse666

Välkänd medlem
5 jul 2011
239
1
18
-
Tjena.

Ny komplett magnapull kostade 1645:- (Motorbolaget umeå) idag men några dagars lev.tid så jag chansade och beställde pirat klacksats från www.skoterdelen.com.
Dom har även komplett pirat magnapull för drygt 1100:- oxå men jag provar klacksatsen först, funkar inte det så får det bli original komplett magnapull

Dom skickade direkt så har jag tur får jag klacksatsen redan imorrn.

du har juh en "låsbricka" närmast mot kameran, ta bort den så får du lös grejerna, håll bara kvar den stora vita som snöret är upprullat på för om den åker upp så har du att göra för att få tillbaka fjädern.

Sen byter du bara alla grejer du fått med i satsen.

Ny låsbricka följer med i klacksatsen eller byt den till en annan låsring, kommer bara inte på namnet på dom. som en hästsko... :wondering:
Fick hem "klacksatsen" idag! Monterade dit det och det funkar ju klockrent
(än så länge) Ska prova isolera den senare så man förhoppningsvis slipper problem vid start när den är varm! Tack för hjälpen!

//Nisse
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
monterad min klacksats igårkväll och satte dit ca 2 mm brickor innanför korgen så den kom ut lite, grym skillnad i känslan när man drar. känns som allt bara passar perfekt nu... :bigsmile:

Men ringde även Motorbolaget Umeå för att beställa alu.klacken men dom ser inte i sina listor om den verkligen är alu.

ngn som har art.nr. på alu.klacken till 1000 SDI ?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Art nr. 420 852 610 är i alu.

På min mxz 800 så greppar magnapullen ibland inte alls när den är varm, den kuggar alltså inte över utan den greppar absolut inget alls, ibland funkar den dock perfekt även efter lång/hård körning.

Jag funderar på om detta fenomen samt överkuggningsfenoment kan beror på att plastkåpan helt enkelt deformerar utåt av värmen och därmed minskar eller helt eliminerar greppet mellan klacken och korgen(på svänghjulet)?
Men om det skulle vara så så skulle väl problemet försvinna helt genom att shimsa ut korgen några mm från svänghjulet?

Eller är det funktionen som skickar ut klacken (mot korgen) som blir mycket sämre vid värme?
 
W

Wettainen

Jag behövde tydligen inte en aluminium klack till magnapullen, IamFredrik här på forumet har stoppat nån slags hylsa in i magnapullen så nu kommer den aldrig att kugga över eller sånt :)
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Var monteras denna distans?
Är det tricket att lägga brickor mellan svänghjulet och "korgen" som ni menar?
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Var monteras denna distans?
Är det tricket att lägga brickor mellan svänghjulet och "korgen" som ni menar?
ja precis, lossa korgens tre skruvar och lägg brickor mellan korg och svänghjul.

jag har lagt ca 2 mm och samtidigt monterat ny klacksats, den känns riktigt bra nu.

Tack för art.numret oxå
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag funderar dock fortfarande på vad som är grundproblemet att den ofta funkar sämre/inte alls när den blir riktigt varm.
Vad är det som gör att klacken inte går ut och greppar lika bra då som när den är kall?
 

ee01mlm

Välkänd medlem
22 aug 2005
233
2
18
luleå
Har ni problem med att låsbrickan släpper, montera en genomgående bult i plastaxeln, sätt en bricka över klacksatsen sätt en locking mutter samt loctite. Skottsäker modd, inge mer rackel med att låsbrickan släpper.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Japp, detta är en välkänd modifikation för att avhjälpa problemet med låsringen som vill lossna.
Men jag undrar fortfarande vad det är som gör att dom ofta funkar sämre när de är varma.

Vore oxå kul att veta vad det är för distand/hylsa som det pratas om här och vilken symtom den modifikationen hjälper mot.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Ska fixa fram en bild när jag river en magnapull tills nästa gång.. den ska bara "vila" emot klacksatsen, så om tex magnapullen säras eller så, så trillar den ner :p