Mach1 -93 som rasslar rätt ordentligt vid gaspådrag!?

kahuna

Aktiv medlem
7 mar 2007
78
0
6
Skellefteå
Jag har en mach1 som började rassla för två år sen. Det låter som att det kommer från variatorsidan/motorn. Om jag pallar upp den och gasar på hörs det knappt alls och det går inte lokalisera vart det kommer ifrån. Men direkt jag kör iväg sittandes på skotern rasslar det ganska markant.

Om jag accar upp i t ex 40km/h och sen lägger mig på den farten så slutar det att låta illa. Men så fort jag gasar på det minsta låter det illa igen. Verkar följa motorvarvet och är ett ganska metalliskt oljud såpass högt att jag inte törs gasa fullt och se vad som händer.

Det här felet dök som sagt upp för flera år sen och jag har fortfarande inte lyckats lösa det utan skotern har mest stått.

Vad jag gjort för att hitta felet:

* Renoverat primärvariatorn med ALLA bussningar nya.
* Haft isär sekundären flera gånger för att se om det ändå skulle kunna vara nåt med den.
* Provat annan variatorrem
* Kollat alla lager i drivningen.
* Haft isär kedjehuset och kollat kedja och alla drev.
* Bytt ett trasigt motorfäste.

Blev inge bättre, ställde undan skotern tills för någon vecka sen.
Har nu gjort detta:

* Haft isär hela motorn och lämnat in bottendelen på motorverkstad. De bytta de yttersta ramlagren när den ändå var isär, men hittade inget fel. Veven var ovanligt rak och det syntes på övre "vevstakshålen" att den inte gått långt (kring 1000mil). Inget strul med slidmatninge, oljepumpen eller vattenpumpen.
* En ny kolv pga. mindre snöspår i den.
Lämnade även in primärvariatorn samtidigt så "proffsen" skulle kika på den. Men de såg att allt var nyrenoverat och hittade inget konstigt förutom dåliga splines. Men det orsakar inte oljuden jag har i skotern.
* Satte ihop skotern idag, men oljudet är kvar på precis samma vis som förut.

Så nu är jag helt rådlös. Vad är det som kan rassla ordentligt vid gaspådrag förutom allt jag redan kollat!?


Jo just det, kollade även rave-portarna nyss och de rörde sig smidigt också.

Tacksam för hjälp, nu har jag helt enkelt ingen ide kvar och jag tycker att jag gått igenom precis allt!!
 
B

Biosteel

bromsskivan brukar ju ha en tendens till att röra sig i takt med en känd lägre resonans
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Min rasslade rejält vid gaspådrag och bara när man satt på skotern
Sen så hoppade jag lite så gick bulten till mattspännaren av och DÅ rasslade uta HEL**** hela tiden.. Men bara när man satt på skotern och körde frammåt :) Man kunde backa utan att det rasslade.. Så jag backade i 5km in i garaget xD
 

kahuna

Aktiv medlem
7 mar 2007
78
0
6
Skellefteå
Jo, mattspänningen är kollad och jag kan inte se att det skulle vara något problem med den heller. Mitt rassel finnns även om jag tvär-accar bakåt också.
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Jo, mattspänningen är kollad och jag kan inte se att det skulle vara något problem med den heller. Mitt rassel finnns även om jag tvär-accar bakåt också.
Det låter ju som att den kuggar över, en polares ET raslar som en tok när han tvärgasar eller att det går för tungt. Den kuggar över.

Drivhjulen kan inte vara slut då?
Är värkligen ingen expert här, men man kan ju alltid gissa.
 

kahuna

Aktiv medlem
7 mar 2007
78
0
6
Skellefteå
Jag ska kolla upp kring mattan och drivhjulen igen för säkerhets skull.

Men det är inte riktigt "kugga-över-oljud" jag har, sen kommer ljuden även om jag accelererar måttligt och på plant underlag.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
vissa ljud får man lära sig leva med ... tråkigt att säga så men det blir billigare med öronproppar.
 

kahuna

Aktiv medlem
7 mar 2007
78
0
6
Skellefteå
Det här ljudet är inte av karaktären "går att leva med"... Kan som sagt inte förmå mig att dra fullt för det rasslar som det gör...
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Jo, mattspänningen är kollad och jag kan inte se att det skulle vara något problem med den heller. Mitt rassel finnns även om jag tvär-accar bakåt också.
Det var så på min med, men det rasslade inte då man körde lugnt baklänges.
Kan ju vara så att drivhjulen har gått varma och börjat smälta så den tillslut börjar kugga över.. Detta vet jag är ett problem på Nytro mtx :)
 

kahuna

Aktiv medlem
7 mar 2007
78
0
6
Skellefteå
Var just och spände mattan ganska rejält för att se om det blev nån skillnad. Men icke, oljudet är kvar precis som förr. Får försöka ordna en släp och lämna in den på firma. Tack för all hjälp hursomhelst!!
 

kahuna

Aktiv medlem
7 mar 2007
78
0
6
Skellefteå
Oljudet blev "värre" hela tiden jag har försökt hitta vad det är. Så i slutskedet gick det konstatera att det följer motorvarvet och förra veckan gick det få fram bara jag "ansatte" primärvariatorn (Alltså varvade just där den började jobba). Så nu gick det att konstatera att det var från primärvariatorn.

Eftersom allt är nybytt i den så var det bara ofräscha splines kvar som inte var normalt. Splinesen har varit dåliga i alla 7 år jag haft skotern, men aldrig orsakat några problem. När primärbulten rallade upp för en massa år sen rasslade den ordentligt, men bara på tomgång, den tystnade direkt jag varvade upp. Och blev även tyst när jag drog fast den ordentligt igen. Så därför hade jag uteslutit att det skulle vara det problemet som ändrade symtom helt plötsligt och istället började rassla när jag accelerade.

Så nu har jag bytt delar i primären så jag har fräscha splines och oljudet är borta.

Tänkte jag skulle skriva lösningen i min tråd ifall det kan hjälpa någon annan som råkar ut för samma sak nån gång.