Mach z 800 144" - Något att ha i lössnön?

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
Hej, har alltid haft en mach-z 99 LT (144") som jag kört under några år nu.
Denna vinter tänkte jag ge mig in mer på lössnökörning, då jag haft en annan skoter för det tidigare.

De flesta säger att Mach-z är riktiga blysänken i snön, men jag vet inte riktigt om det stämmer?
Tror de flesta syftar på den korta modellen och då kan jag hålla med.

Visst, det är en trippel och framtung. Men totalvikten är inte särskilt hög och både mattlängd och motor räcker och blir över för en inte alltför avancerad lössnökörning.
Har även bra off-trail skidor till den och övrigt nödvändigt ska inköpas t.ex styrhöjare.

Jämför man med t.ex en äldre summit eller RMK med hyfsat likadana chassin så har ju Mach-zan lika lång matta och mer kraft. Men som sagt så är den ju tyngre.

Så vad tror ni? Kommer den gå helt OK när man ska ut å burka/klättra lite i lössnön?

Och med det menar jag hur bra den kommer ta sig fram. För att den är tungstyrd utav bara helvete vet jag redan men det är ju bara att ta i lite :blink1:
 

Everest340

Välkänd medlem
12 dec 2012
270
0
16
Luleå
38mm nu men ny matta ska på innan vintern tar sig på riktigt.

153" vore ju något, är ju ingen större operation att förlänga när jag ändå ska byta matta, tror du det hade gjort stor skillnad?

Meningen är ju inte att jag ska försöka på mig att göra den lika bra som en ny summit eller liknande i snön för det kommer aldrig hända, blir inga vertikala klättringar i 2m puder eller att skrova sig uppför en backe mellan träd utan mer en rolig lekskoter som går att köra i lössnö utan att köra fast, burka och köra lite uppförs :)



Någon annan som har nått tips som kan hjälpa mig , eller kritik vad som helst uppskattas!
Har förövrigt engans dämpare runt om