Mach 1 -93, maxeffekt vid vilket va

forsberg_80

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Jo, i min instruktionsbok står det olika varvtal på olika sidor. Så är det någon som vet vid vilket varvtal som maxeffekten finns?

Har nu ställt primären på det högsta läget. Kommer inte ihåg vilket varv den har? Men den varvar lite mer direkt man ger full gas och varvtalet sjunker med ungefär 300v/min efter ett par sekunder. Är det som det ska?
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
RE: Mach 1 -93, maxeffekt vid vilke

Det är inte bra att ställa ramperna i högsta läget vilket medför alltför högt varvtal. Du förlorar massor med effekt samtidigt som du magrar ut bränsleluftblandningen och riskerar därmed att få kolvskador. Rotax 670 skall varva max 7800 varv under acceleration. Därefter kan varvtalet sjunka något eftersom motorn ger full effekt från ca 7500 till 7750 v/min.

Bosse Strandberg
 

forsberg_80

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
RE: Mach 1 -93, maxeffekt vid vilke

Om inte minnet sviker allt för mycket så tror jag att den varvar upp till ungefär 7800 under ca. 2-3 sek för att sen sjunka till ungefär 7500-600. Så då är det alltså perfekt som det är nu, trots att den är inställd på högsta läget.
 

Rollan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
RE: Mach 1 -93, maxeffekt vid vilke

Då är d nåt som inte stämmer om du måste ha på högsta läget för att den ska varva riktigt! Max effekt ger den vid 7650 rpm å då ska justeringsbultarna vara på läge 3 om allt är i bra skick å lirar som det ska! Jag tycker d känns som att din primärfjäder är slut å behöver mer sluttryck så den orkar mata på mer!
 

forsberg_80

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
RE: Mach 1 -93, maxeffekt vid vilke

Aha, så skulle det kunna vara att fjädern är dålig. Tackar för det tipset, då vet jag vart jag ska börja när jag tar tag i det problemet!
 

MrXXX

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Ö-vik
RE: Mach 1 -93, maxeffekt vid vilke

Jag skulel vara nöjd med det. Finns ingen ide att byta fjäder. Däremot ska du givetvis kolla upp variatorn så att den är smord o rengjord o sånt. Mena att byta delar medans det funkar är väl ända att kasta pengarna i sjön