M8 turbo kolvar

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Hallå
Jag ska åka turbo i min arctic cat m8 2009 och undrar vilket kolvfabrikat som är att föredra?
Har läst att original är bra men hur är tex kvaliten på wiseco? hört så mycket olika där. Man får som sagt nästa 2 uppsättningar wiseco för samma pris som original.
Något annat märke som är hållbart?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
När allt lirar som det ska med turbon så spelar det ingen roll vilka kolvar du kör. Jag kör själv med spi kolvar i min polaris, men nu finns prox också så jag skulle ha satt i sånna om jag vore du.
Men är det ett egenbygge så kan det vara en ide att köra med smidda kolvar i början, utifall du får problem med spikningar så håller dessa ihop lite bättre.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
okej. det är ett boondokker kit men eventuellt ska jag ändra på lite saker. blir nog att köpa wiseco då jag inte tycker de är alltför stor prisskillnad på de å prox
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
När allt lirar som det ska med turbon så spelar det ingen roll vilka kolvar du kör. Jag kör själv med spi kolvar i min polaris, men nu finns prox också så jag skulle ha satt i sånna om jag vore du.
Men är det ett egenbygge så kan det vara en ide att köra med smidda kolvar i början, utifall du får problem med spikningar så håller dessa ihop lite bättre.
Jag röstar på gjutena kolvar och Prox är stenbra de har skitbra kolvringar och köp absolut deras kolvbultslager för de är silverpläterad korg viket är de bästa som finns. Smidda kolvar tål mindre fel i mappningen de skär lättare om den råkar gå snålt eller för het.
Spi ska va bra också enligt USA forum.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Jag röstar på gjutena kolvar och Prox är stenbra de har skitbra kolvringar och köp absolut deras kolvbultslager för de är silverpläterad korg viket är de bästa som finns. Smidda kolvar tål mindre fel i mappningen de skär lättare om den råkar gå snålt eller för het.
Spi ska va bra också enligt USA forum.
okej det låter bra. varför vill man använda smidda om gjutna är så bra?
eller är det när man börjar närma sig 300+ man ska tex använda smidda?
sno-x kolvarna är de skit?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Smidd kolv har fördelen att inte spricka lika lätt som en gjuten och de tål mer kraft innan de spricker. Men en tumregel är att sålänge man håller sig under dubbla effekten typ under 1 bar är smidda onödiga och ger bara nackdelar i form av lättskuren i tvåtakt. På fyrtaktssidan är de en annan 5a där skär inte motorer lika lätt och då kan man droppa i smidda även vid låg trimgrad. Nackdel smidd kolv är som sagt lättskuren och kräver överdriven varmkörning även efter korta stopp och ringstoppar lossnar lätt. Därför sitter inte smidda kolvar org i tvåtaktare och ytterst ovanligt på fyrtaktare också.
Sno-x kan vara lika bra som spi och Prox men problemet är att vi inte kan lista ut det för de finns inget att läsa om dem eller tillräckligt många års erfarenhet av dem. De finns dessutom flera vers på Sno-x typ Snox och sno-x för att förvirra oss. Jag har sopat i den dyraste vers Sno-x och vist funkade dem men motorn kördes bara i watercross och då är de svårt att bilda sig en uppfattning av dem för få timmar helt enkelt.
Prox är rel nya till skoter men de har funnits till mc i mer än 20 år och de har varit grymt bra till tvåtaktare ja även fyrtakt. Ringarna är garanterat lika bra som org och kolven i sig har de aldrig varit problem med och nållagren är bäst av alla.
Spi är ev lika bra men de går inte läsa sig till vika kolvringar de har så jag sätter dem som nr 2 efter Prox.
 
Reactions: goliat8

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Smidd kolv har fördelen att inte spricka lika lätt som en gjuten och de tål mer kraft innan de spricker. Men en tumregel är att sålänge man håller sig under dubbla effekten typ under 1 bar är smidda onödiga och ger bara nackdelar i form av lättskuren i tvåtakt. På fyrtaktssidan är de en annan 5a där skär inte motorer lika lätt och då kan man droppa i smidda även vid låg trimgrad. Nackdel smidd kolv är som sagt lättskuren och kräver överdriven varmkörning även efter korta stopp och ringstoppar lossnar lätt. Därför sitter inte smidda kolvar org i tvåtaktare och ytterst ovanligt på fyrtaktare också.
Sno-x kan vara lika bra som spi och Prox men problemet är att vi inte kan lista ut det för de finns inget att läsa om dem eller tillräckligt många års erfarenhet av dem. De finns dessutom flera vers på Sno-x typ Snox och sno-x för att förvirra oss. Jag har sopat i den dyraste vers Sno-x och vist funkade dem men motorn kördes bara i watercross och då är de svårt att bilda sig en uppfattning av dem för få timmar helt enkelt.
Prox är rel nya till skoter men de har funnits till mc i mer än 20 år och de har varit grymt bra till tvåtaktare ja även fyrtakt. Ringarna är garanterat lika bra som org och kolven i sig har de aldrig varit problem med och nållagren är bäst av alla.
Spi är ev lika bra men de går inte läsa sig till vika kolvringar de har så jag sätter dem som nr 2 efter Prox.
utomordentligt bra svar. tack för det :)
vart köper du prox nållager? hittar inte dessa
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Jag har köpt lika kolvkit till min summit och det ingår nållager.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Cylinderdoktorn påstår att han har prisgaranti i Sverge så jag skulle nog köpa av honom om jag skulle best i Sverige. Kolla Ebay om du kan vänta på lev.
Gå in på Prox sida och kolla best nr på kolvarna samt nållagret de har även packningssats såg jag. Ta sedan kontakt med Cylinderdoktorn och be han ta hem enligt Dina beställnings nr de är säkrast att de blir rätt då.


 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Fan vad bra jag kollade detta för jag ser att borret är 85mm och de är exakt de borr jag tänkte borra min Thundercat så dessa kolva kan passa min motor. Kan någon av er mäta däckhöjden på en av era kolvar från kolvbult till kolvtaket? Även måttet mellan ringstopparna vore kanon om jag fick veta dvs bredden mellan de två stopparna.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Okej då ska jag höra med cylinderdoktorn. inte helt säker på att jag kommer riva motorn denna vecka annars blir det om 2 veckor. återkommer när jag gjort det