Måste man ha baklyse

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
Jag ska till fjällen nästa vecka och varken mitt baklyse eller bromslyse fungerar. Jag kommer enbart att köra i dagsljus, måste man då ha ett fungerande baklyse med bromsljus eller går det bra att köra utan?

Tänkte så man inte åker på någon böter. Gärna en pålitlig källa som bekräftar det ni säger också.

Tack på förhand!
 

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte
ja, varför skulle man inte behöva det?

man måste ha det på bil, släp, motorcykel, cykel(när det är mörkt) mopped osv

men utav att du bara ska köra på dagen kanske det är en annan sak? men jag skulle tippa på att man måste ha det
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hallå, motorfordon... du måste ha lyse. Sen att köra utan bromlyse hur smart är det ? Väldigt lätt att bli påkörd bakifrån då.. 300 Kg skoter i ryggen är nog inte så kul nä.
Lyse och hastighetsmätare måste skotern ha.
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Hallå, motorfordon... du måste ha lyse. Sen att köra utan bromlyse hur smart är det ? Väldigt lätt att bli påkörd bakifrån då.. 300 Kg skoter i ryggen är nog inte så kul nä.
Lyse och hastighetsmätare måste skotern ha.
Lysen å refler är ett måste, reflexer åt alla håll. Men hastighetsmätare har ja svårt å tro är ett måste, förklara varför vissa maskiner levereras utan?
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
summiten har väl bara en varvräknare?

iaf -07 modells om jag minns rätt
:hmmmm2:Vad jag vet så är det ju hastighetsmätare i varvräknaren i det lilla digitala fönstret där trippmätaren är, det blir hastighetsmätare när man börjar köra så var det iaf på min summit -05:a iaf.
Mvh David
 

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte
:hmmmm2:Vad jag vet så är det ju hastighetsmätare i varvräknaren i det lilla digitala fönstret där trippmätaren är, det blir hastighetsmätare när man börjar köra så var det iaf på min summit -05:a iaf.
Mvh David
aha okej, men det måste vara en riktigt liten hast-mätare?

för den rutan är inte så särskilt stor...
 
R

Robin

Jag har då fått lära mig när jag tog förarbeviset -05 att hastighetsmätare behövs inte, dock får man inte köra fortare än 70km/h, kan ju dock ha ändrats under åren.

Hur det är med lysen vet jag inte, bryr mig inte heller spec mycket men fått infon om att framlykta ska finnas på vid körning i mörker. Broms/bak ljus kan jag tänka mig är ett måste oavsett tid på dygent.
Men hade också velat veta hur det är med belysning då jag själv inte har någon alls, förutom reflexer på buken.
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
skidoos 440 maskiner vet jao m ett par som levererades nya utan hastighetsmätare.
Tog skoterkortet för ca 1mån sen å då ska man ha reflexer bakåt och åt sidorna, samt lysena ska funka, vet dock inget om bromsljuset
 

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
okej...har bara hört att man inte ska behöva baklyse eller bromsljus då man kör i dagsljus..men vet inte säkert....jag får ta och maila vägverket.
Tack ändå!
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Bakljus är jag lite osäker om man måste ha vid dagsljus, men jag tror man måste det(precis som med lyset fram). Bromsljus däremot är jag säker på att man måste ha...dessutom väldigt dumt att köra utan, för precis som någon skrev ovan så är det inte skönt med en 300kg snöskoter i ryggen....
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Enligt snowmobile så måste man ha hastighetsmätare , så här skrev dom vid testet av 600RR "Det finns nämligen bara plats för en analog mätare i huven, så man måste välja om man vill ha varvräknare eller hastighetsmätare. Eftersom det är lag på hastighetsmätare i Sverige...."

Men dom kan ju ha fel :) , nu kan ju säljare ha typat in maskiner med hastighetsmätare men leverera dom med nå annat... vilket låter lite bizzart.

Dock så är det rätt intressant att det är böterna du är orolig för och inte att någon kan köra på dig pga trasigt bromsljus....
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
skidoos 440 maskiner vet jao m ett par som levererades nya utan hastighetsmätare.
De är likadana som Summitarna dvs. hastighetsmätaren syns i displayen på varvräknaren när man börjar köra.
SnoPro 440 därimot, kom helt utan mätare så det kan inte vara ett måste.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Kul med många gissningar.

Facit:

Du måste ha fungerande hastighetsmätare.
Du måste ha fungerande framlyse, baklyse och bromslyse.
Det finns böter på det mesta, så ska ni komma undan så gäller det att allting är som det ska och fungerar dessutom.


Fan det är t.o.m böter på att köra motorcykel med förbränningsmotor utan bensintank.... :hmmmm: 500:- tror jag det kostar.