Mätarfusk

Yam ss440

Medlem
13 mar 2010
31
0
6
Piteå
Hej. Ska köpa en Venture, osäker på en 600/700 eller en RS TF, 40-50k. När jag tittar runt på annonser så har de äldre 2takt gått mindre än nyare 4takt. Är det lättare med fusket på 2takt? Eller är det att RS folket kör mer för att den går så mycket bättre och billigare?
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Köpte en Venture 600 för drygt ett år sedan. Det var enl. mätaren en lågmilare. Med den lilla kunskap jag hade tittade vi på skicket och den såg ut att vara i nyskick. När jag lämnade in den i inbyte lyfte meken på huven och sa rent spontant att så brukar det inte se ut. Den skulle bli lättsåld trodde han. Någon vecka senare var jag förbi och den stod fortfarande kvar osåld. Försäljaren menade att att nyare 4-taktare med fler mil numera inte var så mycket dyrare varför köpare börjat rata 2-takts touring. Han hoppades bli av med den ganska snabbt innan den sjunkit mer i värde.
Med min 600 kunde jag bara köra ca 5 mil innan jag fick ont i ryggen vilket var anledningen till bytet.
Drog pulka förra veckan med taket nedfällt och de som satt där sa att de bara vi något tillfälle kunde känna svag avgasrök. Svärsonen med Venture 600 fick då ligga bakom pulkan med sin skoter.
Vet inte om 4-takt går så mycket billigare eftersom jag aldrig mätte förbrukningen på min gamla. Den nya med två vuxna och flera barn i pulkan ligger på ca 1.8 l/mil vid ledkörning
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Hej. Ska köpa en Venture, osäker på en 600/700 eller en RS TF, 40-50k. När jag tittar runt på annonser så har de äldre 2takt gått mindre än nyare 4takt. Är det lättare med fusket på 2takt? Eller är det att RS folket kör mer för att den går så mycket bättre och billigare?
2takt fuskas det mera med. serviceintervallerna är ju som bekant täta och en 2takt som gått 1000 mil på mätaren brukar vara svårsåld.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nu tillhör ju just Yamahas tripplar till de tvåtaktare som är hållbarast, så av just den anledningen finns det väl kanske ingen anledning att undvika dem. Snarare är det så att de äldsta fyrtaktarna kommit ned så mycket i pris att de planar ut kring 30-40.000 just där Venture alltid har legat som begagnad. Servicen på en tvåtaktare är ju i princip smörjning av boggi och byte av oljan i kedjehuset, den är dessutom rätt snål och drar inte mycket mer än fyrtaktaren.
Men framtiden tillhör fyrtakt, så är det.