Mätare som kräver ström på batterilös skoter..... Hur?

Douglas

Välkänd medlem
7 feb 2008
140
0
6
Västerås/Vemdalen
Skall montera tempmätare på maskinen innan vintern, men vägrar köpa original som kostar knappt 2.000:-
Då är ju frågan om jag kan montera denna typ av mätare?

http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtModelId=CRAUWTSW2

Det är alltså en elektronisk mätare med belysning.... Just denna mätare kräver inga kommentarer, då jag bara plockade en som var elektronisk.

Hur kopplar man in denna i skotern, då jag inte har nått batteri?
Är det bara starta den och börja mäta och plocka på nån matning som ger tolv volt, typ nån av lamporna?
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag är också på väg att montera en tempmätare i min skoter som saknar batteri, men jag har valt biltemas variant och hade tänkt ta ström från instrumentpanelen.
Ska göra detta denna helg och har ärligt talat inte tänkt på att det kunde vara ett problem.

Så jag är också nyfiken på svaret på denna fråga.
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Tack, du har använt precis samma lösning som jag hade tänkt använda både för el och anslutning av tempgivaren.
Med ett litet undantag..och det är likriktaren, den hade jag inte tänkt på eftersom jag utgick från att det redan var likström till belysningen i instrumentpanelen.

Jag hoppas att detta svar även löste Douglas fråga, annars ber jag om ursäkt för att jag lånade tråden.
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
49
Matfors
Det ska inte vara nåt problem
Jag har själv monterat tempmätare på bearcaten
Jag tog strömen från belysningen till hastmätaren
och likrikta det och sen till tempmätaren
tempgivaren satt jag i en koppling som är till för det.
Bara att skära av kylarslangen och dra 2 st klammer
http://www.hova.com/koppling-for-vattentemp-30mm-p-2670-c-1664.aspx
Tänkte oxå montera dit en tempmätare, och ställer samma fråga, måste man ha likriktare? Och det röret som du hade köpt på Hova, passar anslutningen för givaren från andra fabrikat eller måste man använda sig av deras mätare? Vilken mätare använder du?
 

enberg_187

Välkänd medlem
18 sept 2008
346
0
16
Det är bara ta ström från lampan eller vars man vill behövs inte något speciellt.
Jag hade min varvräknare bara direkt kopplad på gul kabel.
skoter.a-c1.jpg
 
C

CROA

Se bara till att grejerna ni kopplar in inte kräver allt för mkt kräm så statorn får ett skott i pannan och maskinen står livlös i skogen.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Jag har gjort ett batterilöst montage på min gamla trotjänare.
Det borde fungera på alla maskiner som lämnar växelström ut, och saknar batteri.
En länk med lite bilder finns här:
http://www.hannu.se/likrikta/
Hör gärna av er om ni har funderingar.
M.V.H
/Tobias
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag kopplade in mitt i helgen, både vattentempmätare och voltmätare.

Tog ström från kablarna mellan motor och instrumentpanel, kopplade in en likriktare från kjell.com och sedan vidare till båda mätarna.
Kapade utgående vattenslangen från motorn och monterade dit en biltema-adapter för anslutning av tempgivaren.

Startade upp skotern och det fungerade utmärkt.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Gaaah jag hatar vattentempmätare. Jag vill veta när det är dags för att vila/ut i djupsnön. Inte sitta och titta på hur den stiger och börja nojja
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag hade varken kretsschema eller reparationshandbok, så när jag blev osäker på hur det egentligen låg till och en likriktare kostade 39:- så tyckte jag att det var lika bra att montera in en sådan.
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
I regel alla fall på äldre skotrar så har man
en spänningsregulator och en diod inbyggd i den så att
strömmen till batteriet är likström och det använder sedan
startmotorn vid start
All övrig utrustning som framlyse / baklyse / handtagsvärmare / instrumentbelysning
är inte likström utan det är växelström.
Kan finnas lite undantag om det är efi osv
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Jag tror att de flesta äldre maskiner endast har växelspänning ut från svänghjulet.
Denna är dock reglerad, men inte likriktad.
Om du sedan har elstart så finns en diod (likriktare) monterad på den del av spännigen som går till batteriet, regulatorn brukar inte ha någon inbyggd diod (i alla fall inte på Yamaha).
Däremot kan det finnas en extra kabel som är gjord för att på ett eneklt sätt plocka ut spänning till ett batteri, dock så måste den likriktas först.
Likriktningen blir dock bristfällig på alla maskiner, eftersom vi bara har en tråd (en fas) att leka med, och där förlorar vi halva vågen av växelspänningen när vi kör den genom en diod, men det räcker i alla fall.
Har man ett batteri tillkopplat så hjälper det dessutom till att jämna ut (glätta) spänningen.
Så ett tips är att montera det minsta batteriet du kan hitta på Biltema.
Då får du en renare likspänning, samt att du har ström till GPS mm även när motorn inte är igång.
M.V.H
/Tobias
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Ja, helt rätt.
Minsta GEL batteriet på Biltema väger ca 1kg, och kostar 250kr, och är en bra lösning på problemet med en "dålig" likspänning.
M.V.H
/Tobias
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
I en hel del av dessa trådar får man suveräna svar, som i denna.
I min skoter finns det inget batteri, men jag har mätt upp spänningen efter likriktaren.
Jag har 12 volt vid tomgång och sedan stiger den så att jag har drygt 14 volt strax över 3000 rpm.

Men strömstyrkan eller hur mycket jag kan belasta den när jag kör utan batteri har jag inte kollat.
Jag letade senast idag efter en plats att montera i ett batteri, men det hoppar jag nog över då jag inte hittar någon bra plats för det.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Ja, det är roligt att kunna hjälpa till ibland.
Laddregulatorn är relativt enkel på äldre maskiner, möjligen att nyare maskiner kan ha mer avancerade lösningar.
Det är en (eller flera) tyristorer som kortsluter (jordar) generatorns lindning när spänningen blir för hög.
Detta sker i snabba pulser, och på så sätt blir spänningen rätt.
Denna typ av generator lastas alltså ner tills spänningen blir rätt kan man säga, man använder inga andra metoder för att ändra spänningen.
Enkelt, billigt och (relativt) effektivt.
Däremot har generatorns konstruktion en svaghet, och det är att den inte går att göra optimal för alla varvtal.
Detta gör att den ger relativt klen utspänning när varvtalet är lågt, och det brukar man se på belysningen.
Om du har ett elschema så kan man kanske se hur många watt generatorn maximalt kan leverera.
Men en tempmätare tar som sagt var totalt bara ett par watt, och det har ingen betydelse.
Det är när man ska dit med extra halgenlampor, eller driva handtagsvärmare som det kan bli problem, och man får tänka till.
Hör gärna av dig om du får ytterliggare funderingar.
M.V.H
/Tobias
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Numera har jag en reparationshandbok med kretsscheman.
Jag får ut max 170W, och sen tar framlyset 55/60W, bak 2x2,7W bromsljus 13,3W och handtagsvärmarna 7.5/15W, så förbrukningen är då max ca 94W+instrumenteringen.
Fast jag tycker att det är konstiga värden på bakljus och bromsljus, och låg förbrukning på handtagsvärmarna.

Men det borde finnas effekt kvar för att hålla ett batteri laddat om jag beslutar mig för att bygga om lite, har funderingar på Xenon-belysning eftersom jag kan köpa kompletta paket billigt från kina, men det får bli en senare fråga.

// Honda
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Ja, då har du effekt över så att det räcker.
Handtagsvärmarna är nog helt OK, dom brukar ligga på max 20W på högeffektläget, och det är för att det inte ska bli överhettat.
Jämför med att hålla i en vanlig liten glödlampa i till exempel en fönsterbelysning på 15W, den blir väldigt varm, och den mesta effekten i en lampa blir värme.
Samma fenomen inträffar när du isolerar 15W värmeslinga i handtagen med dina vantar, då räcker den effekten.
Sedan gissar jag att ditt elschema är översatt från ampere (A) till watt, och då kan watt-talen bli lite udda.
Numera märker man nämnligen allt oftare komponenter i fordons-el med ampere istället för watt, även lampor.
Intressant med xenonljus, det finns nog några som har gjort lyckade konverteringar här på forumet.
Xenon kräver en hög tändspänning, och en del effekt i startögonblicket, för att sedan "brinna" på en lägre effekt, så där borde ett batteri göra stor nytta i tändögonblicket.
Men det kanske klarar sig utan, det får väl framtiden utvisa.
M.V.H
/Tobias