Läste det på nåt amerikanskt forum, hittar dock inga värden i ohm för min maskin. Tomgångsvärdet är inte så svårt att räkna ut (7V = 700 ohm) men på WOT vet jag inte hur jag ska räkna för att få det rätt (3,5V = 1100 ohm ?).
Hur som helst gjorde jag mig en egen strömkälla på 5V och till min stora besvikelse så visade mätningen strömmätningen att TPS fungerar som den ska och att den var perfekt inställd.
Var säker på att detta var felet då jag upplevt att den surar ner sig vid hastigt gaspådrag från stillastående, att den tappar effekt på längre fullgas repor och att ger avgasknallar om man stänger av efter en fullgasrepa.
Boost hur fick du fram resistansvärdet för WOT?
Min tps sitter på en hoj och den kollar man genom att koppla in voltmätare direkt på kablarna.
Tpsen sitter monterad på hojen med tändning påslagen under mätningen.
I mitt fall ska volten vara 0,6v på tomg och sedan vrider man sakta på gasen och kollar att volten stiger jämnt upp till 4,5 v på fullt gärn. Jag kan juster tpsen genom att vrida den.
Men denna mätmetod visade inge fel så jag ohm mätte den helt lös och då kunde jag se en bugg/hosta/bortfall vid 10% gaspåslag.
Min hoj bettede sig surande/fet just vid dett gaspåslag och tomg kunde försvinna helt ibland när man släppte gasen.
OBS det är inte lätt att se fel på tps. Jag fick sitta i mins 20 min och vrida denna förb tps innan jag var ens var halvsäker på att den var väck.
Jag vet inget värde på din tps men 7v på tomg låter märkligt högt? Dom flesta tps på bilar och mc ligger från 0,4 til 0,7volt på tomg och 3,5-5volt på fullt gärn.
Ev menar du 0,7v på tomg och 3,5v på fullt för det låter mer normalt.