Mäta/justera TPS?

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Jag är med på tillväga gångsättet när man mäter och jämför resistansen mellan de olika pinsen. På så sätt kan man både döma ut eller justera tps:en.

Men om man läser på nätet verkar många använda en extern strömkälla på 5V och mäta mellan pinsen, i vilket syfte gör man det? Räcker det inte med att bara mäta resistansen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Jag hittade endast felet på min tps med resistansmetoten. När jag mätte enligt voltmetoden var den helt ok i hela registret viket den inte borde varit.

Så jag mäter nu båda metoderna för säkerhets skull.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Läste det på nåt amerikanskt forum, hittar dock inga värden i ohm för min maskin. Tomgångsvärdet är inte så svårt att räkna ut (7V = 700 ohm) men på WOT vet jag inte hur jag ska räkna för att få det rätt (3,5V = 1100 ohm ?).

Hur som helst gjorde jag mig en egen strömkälla på 5V och till min stora besvikelse så visade mätningen strömmätningen att TPS fungerar som den ska och att den var perfekt inställd.

Var säker på att detta var felet då jag upplevt att den surar ner sig vid hastigt gaspådrag från stillastående, att den tappar effekt på längre fullgas repor och att ger avgasknallar om man stänger av efter en fullgasrepa.

Boost hur fick du fram resistansvärdet för WOT?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Läste det på nåt amerikanskt forum, hittar dock inga värden i ohm för min maskin. Tomgångsvärdet är inte så svårt att räkna ut (7V = 700 ohm) men på WOT vet jag inte hur jag ska räkna för att få det rätt (3,5V = 1100 ohm ?).

Hur som helst gjorde jag mig en egen strömkälla på 5V och till min stora besvikelse så visade mätningen strömmätningen att TPS fungerar som den ska och att den var perfekt inställd.

Var säker på att detta var felet då jag upplevt att den surar ner sig vid hastigt gaspådrag från stillastående, att den tappar effekt på längre fullgas repor och att ger avgasknallar om man stänger av efter en fullgasrepa.

Boost hur fick du fram resistansvärdet för WOT?
Min tps sitter på en hoj och den kollar man genom att koppla in voltmätare direkt på kablarna.
Tpsen sitter monterad på hojen med tändning påslagen under mätningen.

I mitt fall ska volten vara 0,6v på tomg och sedan vrider man sakta på gasen och kollar att volten stiger jämnt upp till 4,5 v på fullt gärn. Jag kan juster tpsen genom att vrida den.

Men denna mätmetod visade inge fel så jag ohm mätte den helt lös och då kunde jag se en bugg/hosta/bortfall vid 10% gaspåslag.

Min hoj bettede sig surande/fet just vid dett gaspåslag och tomg kunde försvinna helt ibland när man släppte gasen.

OBS det är inte lätt att se fel på tps. Jag fick sitta i mins 20 min och vrida denna förb tps innan jag var ens var halvsäker på att den var väck.
Jag vet inget värde på din tps men 7v på tomg låter märkligt högt? Dom flesta tps på bilar och mc ligger från 0,4 til 0,7volt på tomg och 3,5-5volt på fullt gärn.

Ev menar du 0,7v på tomg och 3,5v på fullt för det låter mer normalt.
 
Reactions: malmhagen

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Min tps sitter på en hoj och den kollar man genom att koppla in voltmätare direkt på kablarna.
Tpsen sitter monterad på hojen med tändning påslagen under mätningen.

I mitt fall ska volten vara 0,6v på tomg och sedan vrider man sakta på gasen och kollar att volten stiger jämnt upp till 4,5 v på fullt gärn. Jag kan juster tpsen genom att vrida den.

Men denna mätmetod visade inge fel så jag ohm mätte den helt lös och då kunde jag se en bugg/hosta/bortfall vid 10% gaspåslag.

Min hoj bettede sig surande/fet just vid dett gaspåslag och tomg kunde försvinna helt ibland när man släppte gasen.

OBS det är inte lätt att se fel på tps. Jag fick sitta i mins 20 min och vrida denna förb tps innan jag var ens var halvsäker på att den var väck.
Jag vet inget värde på din tps men 7v på tomg låter märkligt högt? Dom flesta tps på bilar och mc ligger från 0,4 til 0,7volt på tomg och 3,5-5volt på fullt gärn.

Ev menar du 0,7v på tomg och 3,5v på fullt för det låter mer normalt.
Ok, eftersom som min är "batteryless" måste man ha en extern strömkälla.

Givetvis menar jag 0,7V på tomgång och ca 3,5V på fullt och för att vara exakt så är det enligt manual:

0.646-0.754V på tomgång och 3.472-4.0485V


Vet inte hur känslig den är men jag låg på 0.67V på tomgång och 3,70V på full spetta. DVS det är inom tolleransen men det kanske inte betyder att den går helt rent, det är rätt lågt?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
...

Vet inte hur känslig den är men jag låg på 0.67V på tomgång och 3,70V på full spetta. DVS det är inom tolleransen men det kanske inte betyder att den går helt rent, det är rätt lågt?
Det ska inte vara några problem med dina värden. Som du ser av intervallen på spänningen finns ett helt område både på tomgång och fullgas som de två lägena. Så om du når 3.48 eller 4.04v spelar ingen roll du är på full fart.

Värt att tänka på när ni mäter är att många mätinstrument filtrerar ganska olika många ganska hårt. Därför kan olika metoder fungera olika. För att mäta detta vill du se så lite filtrering så möjligt för att se eventuella diskontiniuteter.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Ok, eftersom som min är "batteryless" måste man ha en extern strömkälla.

Givetvis menar jag 0,7V på tomgång och ca 3,5V på fullt och för att vara exakt så är det enligt manual:

0.646-0.754V på tomgång och 3.472-4.0485V

Dina start och slutvärden är helt ok.

Mina värden låg exakt lika dina på min Highland 950 men det var en liten bugg vid ca 1,7volt. Troligast var kolbanan nött/bränd just där. Med min voltmätare såg jag inte denna skada hur än många ggr jag mätte. (julamätare 380 kroners)

Inte förens jag ohm/ressi mätte den helt frånkopplad hoj såg jag buggen. Mätaren tappade alla siffror just vid detta gaspådrag innom 1mm!! Det är svinsvårt att hitta,,,vrid "sakta" igenom hela vridskalan och leta bortfall eller onormala mätsiffror.

Bäst vore om du kunde låna en tps. Min kostade bara 340kr så det var inte mycket att förlora på att köpa.

Hojen vart som ny att köra ivf.. rappare svar på gas och stabil tomg + mindre soppaföbrukning.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Det ska inte vara några problem med dina värden. Som du ser av intervallen på spänningen finns ett helt område både på tomgång och fullgas som de två lägena. Så om du når 3.48 eller 4.04v spelar ingen roll du är på full fart.

Värt att tänka på när ni mäter är att många mätinstrument filtrerar ganska olika många ganska hårt. Därför kan olika metoder fungera olika. För att mäta detta vill du se så lite filtrering så möjligt för att se eventuella diskontiniuteter.
Det var just det jag inte ville höra. Jag vill att den ska gå perfekt och det känns som att jag har kollat det mesta nu. Tillbaka till ruta 1.



Det ska inte vara några problem med dina värden. Som du ser av intervallen på spänningen finns ett helt område både på tomgång och fullgas som de två lägena. Så om du når 3.48 eller 4.04v spelar ingen roll du är på full fart.

Värt att tänka på när ni mäter är att många mätinstrument filtrerar ganska olika många ganska hårt. Därför kan olika metoder fungera olika. För att mäta detta vill du se så lite filtrering så möjligt för att se eventuella diskontiniuteter.
Vad hade du för symptom med din highland när du hade problemet med TPS:en?

Ägnade inte allt för lång tid åt mätningen men kollade på multimetern 4-5 gr vid gaspådrag vid både volt och resistans och den ökade linjärt alla gånger.

Ska göra några till försök och har även beställt en ny TPS.

BTW så läste jag att byta TPS är skit jobbigt, och jag förstår inte varför för det är 2 skruvar man ska lossa eller har jag missat något?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Min Highland surade och kunde även stanna då o då,,drog hutlöst med soppa. Den tokhackde just vid detta gaspådrag.

Byta tps är lätt men att nolla in den kräver i dom flesta fall att man följer en viss procidur som kan vara specielt för just den motorn/insprutet.
Om den kräver nollning,,,, Kan vara Typ ta av batterikabel ställ tomg till visst utskruvat läge på tomg enligt bok och på med tändning endast. Lär sedan tpsen kolbanan/registret genom att sakta dra från tomg till fullt gärn och tillbaka.

Jag vet inte om du har ställbar tps eller fast? Ställbar = ovala hål så den kan flyttas. Är den ställbar som min måste man vrida den så rätt volt blir på rätt ställd tomg.

sök hur man nollar tps för din maskin......Har du flax är det enda problemet
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Tack Boost, den är ställbar med 2 ovala hål så det borde bara vara att byta ut den och justera in den. Ska även kolla den gamla och jag hoppas verkligen att den är dålig och att jag har missat nåt i registret.

Tack men dem trådarna hade jag redan sett och jag har redan byggt en TPS testare. Förstår bara inte varför inte AC eller nån annan släpper värderna i ohm så hade man sluppit köpa eller göra en TPS testare. Men men nu har jag ju TPS testaren så det är egentligen skitsamma.