Märkes***eritråden...

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Alltid när man jämför Yamaha mot andra märken så är yamman moddad.
Det är steg 7 turbokit, framvagn, boggi och en massa annat tillverkat av helium.

Kolla grabbar, Yamman hänger på en RMK!

Det är alltid tyst om att RMK var direkt ur kartong, och Yamman var påkostad 150k utöver inköpspris...
 
Reactions: HenkeEdge

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Ski-Doo själva anger 10% mer än 800. Officiella siffror brukar då vara 165hk. Yamahan bänkas väl ofta upp mot 200hk så säg en skillnad på 30hk iaf.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Dom bänkningar jag sett har väl 850in legat på 160 och Sidewindern på 200. Men klart ska man bara gå på pappret så skiljer det ju mindre. Men då tillverkarna kryddat åt olika håll blir det ju lite konstigt kanske. =)
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Alltid när man jämför Yamaha mot andra märken så är yamman moddad.
Det är steg 7 turbokit, framvagn, boggi och en massa annat tillverkat av helium.

Kolla grabbar, Yamman hänger på en RMK!

Det är alltid tyst om att RMK var direkt ur kartong, och Yamman var påkostad 150k utöver inköpspris...
Det där känns som gammal skåpmat. Under Nytro/Apex-tiden var det ju så att det krävdes ganska mycket modifiering. Men som 2018 Sidewinder m-tx kräver ju inga stora ingrepp, bara den nerflyttade drivaxeln är ju som natt och dag. Variatorkit krävs på alla maskiner oavsett märke så det räknas inte. Sen så tycker jag att stage 1 kit är fullt tillräckligt. 225 hk och alla skyddsfunktioner som sitter i org. ecu kan bibehållas. Sen så får man ju bort turbofördröjningen om man gasar järnet från stillastående som org.styrningen har för att klara avgaskraven i USA.

Om man ser till tid utifrån tidigare egna och kompisars skotrar så håller en 2-takt 800 max 5 säsonger innan den börjar jävlas såpass att om man har tänkt att få några kördagar så måste man byta maskin. Alldeles för kort med tanke på vad de kostar.

http://www.modshop.se/mcx-stage-1-upgradekit-yamaha-sidewinder-a-c-9000-2017-tyst-ljuddampare
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Men vem blir glad av att ha en fungerande motor kvar efter 5 år? Resten av maskinen är ju samma skräp som vilken 2-taktare som helst och är dags att byta ut. Har maskinen använts för seriös lössnökörning brukar dom inte vara så kul efter nån säsong.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Men vem blir glad av att ha en fungerande motor kvar efter 5 år? Resten av maskinen är ju samma skräp som vilken 2-taktare som helst och är dags att byta ut. Har maskinen använts för seriös lössnökörning brukar dom inte vara så kul efter nån säsong.
Nog håller chassiet längre än 5 säsonger. Har man då en snurra som lever betydligt längre finns det ju en anledning att renovera resten av maskin också..... däremot är det ju jävligt hålla på och kosta på en maskin nya stötdämpare och andra delar om det ändå inte går få maskin i ordning.

Seriös lössnökörning så är maskin slut efter nån säsong? Är det rätt uppfattat? Inte går det nån nöd på folket i det här landet om man kan kasta ut 150000 SEK på en kapitalvara som håller 50 timmar eller nånting då alltså.....

Snarare låter seriös lössnökörning som om man är för dålig på att köra och måste köra över allting hela tiden för att komma fram eller så kör man där det är för lite snö så det smäller i hinder under snön hela tiden. Inte konstigt försäkringarna skjuter i höjden och markägare är förbannade över sönderkörda områden.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Nog håller chassiet längre än 5 säsonger. Har man då en snurra som lever betydligt längre finns det ju en anledning att renovera resten av maskin också..... däremot är det ju jävligt hålla på och kosta på en maskin nya stötdämpare och andra delar om det ändå inte går få maskin i ordning.

Seriös lössnökörning så är maskin slut efter nån säsong? Är det rätt uppfattat? Inte går det nån nöd på folket i det här landet om man kan kasta ut 150000 SEK på en kapitalvara som håller 50 timmar eller nånting då alltså.....

Snarare låter seriös lössnökörning som om man är för dålig på att köra och måste köra över allting hela tiden för att komma fram eller så kör man där det är för lite snö så det smäller i hinder under snön hela tiden. Inte konstigt försäkringarna skjuter i höjden och markägare är förbannade över sönderkörda områden.
Nä det går definitivt inte nöd på dom flesta av oss som häbger här på forumet det är jag rätt övertygad om Förutom skoter ss har vi råd med bilar, gärna en pickis med v8 ,ett stort släp, stuga i fjällen helst nybyggd såklart. Kubikmeter med bränsle och starköl med. Chassit kanske är helt efter 5 år men resten? Framvagn? Boggi, matta, plastkåpor? En del märken duger ju inte framvagn som kommer från fabrik till annat än att köras in i garaget för omedelbart utbyte till en eftermarknadsprodukt. Andra märken kräver ombyggnad av variatorer för en massa pengar. Själv kör jag ledmaskin numer och den är nog fin fortfarande om. 5 år om jag sköter om den. Och ja.. Markägare är vansinniga och jag förstår dom. Det är en av anledningarna till att mitt intresse för lössnöåkning dog. Vill inte förknippas med det nåt mer
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Nog tog du väl ändå i asker?
Jag räknar med byte av skoter(räknade ganska högt) varje säsong samt en snitt förbrukning på 6,5Lmilen och ett soppa pris på 15kr litern+olja(tro det gick 6 dunkar förra vintern) samt service och en ny matta.Kör iof inte så mycket men 180mil just vid räkne tilfället så landar man kring 360kr milen. Svårt komma upp i 1000kr per mil tycker ja, om man inte skrotar delar var 10e mil. Har såklart inte räknat på en skid-doo där rembyte är nödvändigt var 10e mil:hahaha:
 

MGB

Aktiv medlem
24 jan 2017
79
2
8
Lycksele
:ciao:
Bränsle 100kr/mil
Olja 100kr/mil
Försäkring 20kr/mil
Värdeminskning 400kr/mil
Extra utrustning 150kr/mil
Kläder 80kr/mil
Underhåll 80kr/mil

930kr/mil räknat på att äga maskin i 2 säsonger

Lägg till transport av maskin så har du 1000kr :Cry:
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Bränsle 100kr/mil är en förbrukning på 6,6L så det stämmer bra.
Olja 100kr/mil ? min skoter dra iaf inte 7dl olja på 6,6L bränsle(baserat på literpris 137kr utan rabbat)
Försäkring 20kr/mil, om ja då räknar bakvägen att du har en försäkring på 4000 kr så kör du 200 mil per år.
Värdeminsking 400kr/ mil innebär ett värde dropp på 80 000 vid 200 mil körda, vilket då innebär att din -18 skidoo 850 du köpte på rent köp för 139900 i börjansäsongen är till salu för 59 900:- (Pm om du vill sälja den)
Extra utrustning 150Kr/mil, matta 12000:- för att klara dom där 200milen sen har du 18000 till som du köper extra utrustning för å antar det är remmar då så 8 st remmar vilket låter otroligt på ski-doo 850 ca 25mil per rem?
kläder för 80kr/mil låter ganska högt räknat, en tobe overall och en airoh aviator hjälm per säsong.
Underhåll 80kr/mil, vad jag vet kostar inte skidoos första service 16000kr så antar att du mörkat hur många remmar du kört sönder så ytterligare 8 remmar här då så 12,5mil per rem vilket låter mer troligt på din ski-doo 850.
Transport av ski-doon har du således lagt 14000kr på så i fall du kör en diesel bil har du vart till fjälls 18 helger (räknat på ett snitt på 36mil enkelväg till fjällen för att täcka av storadelar av sverige).
Om jag sen antar att du har ett jobb för att ha råd köra din ski-doo så finns det runt 25 -28 helger du har kunnat åka till fjällen dvs 7-10helger har din ski-doo stått på verkstaden för åtgärd av remproblem. vilket i sin tur innebär att du kört 11 mil i snitt per helg du kört, vilket låter rimligt om du åker lössnö.

:ciao:
 

MGB

Aktiv medlem
24 jan 2017
79
2
8
Lycksele
Precis så ser det ut, förutom att jag behöver skor och handskar också.
Tar man höjd på olja och värdeminskning så har man råd med ev en extra helg i fjällen.

Men hur man än vill räkna och fördela summorna så blir det 1000kr/mil ändå om sanningen ska fram
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
:ciao:


930kr/mil räknat på att äga maskin i 2 säsonger

Lägg till transport av maskin så har du 1000kr :Cry:

Inköp av BR250TF 5000 kr ( säsongen 12/13)
Försäkring 498 kr / år

Tändstiftsbyte 56 kr/ år
Soppa 200 l / år i genomsnitt
Agrol 2T 20L 750 kr , räcker flera år

Sammanlagda reparationer under 5 år :
Ny rem vid köpet 330 kr
Startsnöret gick av våren 2018 20kr
Bytte startfjäder då jag bytte snöre 100 kr
Getingarna åt upp dynan inuti 500 kr

Billigt att inte äga en lössnöraket :p
 
Reactions: mas