LynxtuktarNs lynx 440 racing renovering/upp-piffning!

Status
Stängd för vidare inlägg.

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Ja då släng man väl upp ett litet projekt här då.

Skotern som jag utgår ifrn är då en Lynx racing 440 årsm 02....

Saker som ska göras/är gjort är följande:

Lös me boggien
Bort me drivaxeln o mattan
byta matta till en 38as/44as.
Smörja upp boggien/byta lager mm
Byta insug/packningar o byta nå dåliga reedblad i Vforcen osv
på me fatbar (gjort)
Polera chassiet
renovera variatorn mm
ny rem/tändstift os
Gå igenom kedjehus mm
+ massa annat smått o gott:)

Detta är ett projekt som uppdateras lite då o då pga peningan har en tendens att sina rätt så fort....

Här är nå bilder så som han står nu!

Uploaded with ImageShack.us

Boggien ute o delvis isärplockad.

Uploaded with ImageShack.us

Motorn som den är nu:

Uploaded with ImageShack.us

Polering påbörjad;)

Uploaded with ImageShack.us

Det var allt för nu, kommentera o ge tips på vad som kan göras på han, har som sagt hela sommarn på me så:p

OBS! om någon har en 307*38*2.52 med 38as/44as kam så meddela mig då!
 
Last edited:

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Sv: LynxtuktarNs lynx 440 racing renovering/upp-piffning! Uppdate!

Nu hare börjat hända lite grejer i garaget:)

Kedjehuset får sig en titt


Uploaded with ImageShack.us

Rengöring av avgasventilerna


Uploaded with ImageShack.us

Allt ser då fint ut här inne


Uploaded with ImageShack.us

Ena V-forcen :)


Uploaded with ImageShack.us

Nämen titta vad mitt öga skådar:shocked:
Det övre reedbladet måste bytas ut:(


Uploaded with ImageShack.us

Fräshing där:eyebrows:


Uploaded with ImageShack.us

OBS! vars fan får man tag på reedblad till V-force??
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Lossa skruvarna och kolla att bladet ligger i rätt läge. Mitt såg ut sådär då det var sprillans nytt på min förra rev. Jag lossade det lite, skakade runt det lite, och drog fast igen. Då tätade det bra.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
gåre inte bara att vända på reedbladet då ?
Lossa skruvarna och kolla att bladet ligger i rätt läge. Mitt såg ut sådär då det var sprillans nytt på min förra rev. Jag lossade det lite, skakade runt det lite, och drog fast igen. Då tätade det bra.
När jag vände på reedblade så blev det en springa på sidorna av den mellersta läppen.... men det kanske är nå smuts som måste rensas, tror jag rengör hela skiten o se om det blir bättre då :)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Sv: LynxtuktarNs lynx 440 racing renovering/upp-piffning! Hjälp tack!!....

Nu har jag försökt få loss drivaxeln bra länge men utan resultat.

gjort precist som jag ha blive informerad att göra.....

Det jag gjort är:

Tage loss drevet o allt som håll fast axeln på kedjehussidan, så där ska det va rätt gjort??:noworry:


Uploaded with ImageShack.us

På vänstra sidan av axeln så har ja tage bort vinkelväxeln, samt en låsring som håll fast axeln..


Uploaded with ImageShack.us

Lagerhållarn är också lös så gått det går...


Uploaded with ImageShack.us

Så nu undrar jag hur fasen ja ska få ut han? den rör sig inte ett smack, försökt att dra/banka ut fanskapet men utan resultat??

Men det är inte bara bakslag inte, har även polerat klart ena sidan av chassiet snart....


Uploaded with ImageShack.us
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Du lär släppa och ta bort alla muttrar på lagerhållarnså den sitter helt lös, sen skruva lös kedjehuset ifrån chassit och dra bort det först, kan sitta jäkligt hårt, men är bara att dra ut tills det släpper, sen kan du lirka ur axel!
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Hade problem när jag skulle ha tag i blad till mina, Höll på å skicka fram å tillbaks flera gånger å fick fel gång på gång med PDS AB Till slut så köpte jag v-force 3 därifrån istället eftersom det var erbjudande på dom då komplett med nya insugsgummin, det där är v-force 2.
 

700enduro

Välkänd medlem
23 maj 2010
302
0
16
Luleå
Sv: LynxtuktarNs lynx 440 racing renovering/upp-piffning! Hjälp tack!!....


Så nu undrar jag hur fasen ja ska få ut han? den rör sig inte ett smack, försökt att dra/banka ut fanskapet men utan resultat??

SVAR!! :
Det du ska göra är att ta bort en låsring från kedjehuset! som håller fast allt försöker du banka ut det så går hela allt sönder för dig :p
Jag har gjort detta på min så här är en liten bild hur de ser ut typ :p



Sedan ser du dom två rödarund ringarna jag gjorde där sitter låsringens hål som du ska greppa


säg till om det är nå mer via PM till mig :)
/Johan
 
Last edited:

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Den låsringen håller enbart lagret och detta sitter kvar i kedjehuset när man tar ut axeln. så denna behöver inte tas bort!! Men axeln sitter väldigt hårt i lagret, så man brukar va tvungen att dra bra inna nden släpper.
 

700enduro

Välkänd medlem
23 maj 2010
302
0
16
Luleå
Nej där har vi delade åsikter, för mig när jag tog lös var jag TVUNGEN att ta bort låsringen,, då först fick jag ut axeln.
 

milkmansracing

Välkänd medlem
14 feb 2010
280
0
16
hudiksvall
den där låsningen har ingenting med problemet att göra, den håller enbart lagret på plats,borde bara vara att knacka drivaxel mot variatorsidan
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
En skriftlig uppdate nu då, bilder kommer sen....

Men dendär låsringen höll då inte fast kedjehuset, den höll bara fast lagret^^

Men hursomhellst, ja tog loss kedjehuset o sen så ploppa axeln ut utan problem, sen så är mattan ute ut boggien nu, jag kan säga att den var då inte ens lönt att sälja ens för 1 kr, så dålig var den....så de blir o beställa nu då ja jobba ihop nå peningan.

De va allt för nu, bilder kommer sen!.
 
R

RevMan

Om man inte vill ta bort kedjehuset så kan man ta lös låsringen som håller lagret i kedjehuset, ta en plastklubba och knacka försiktigt inne i kedjehuset så kryper lagret ut en bit och drivaxeln går att ta lös.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
jo det går ju, men nu skulle jag lix byta lager i kedjehuset o rengöra skiten så då montera ja lös det. :)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Sv: LynxtuktarNs lynx 440 racing renovering/upp-piffning! Kedjehuspill

Tjenare.

Nu fick ja tummen ur röva o tog mig ner till garaget för att ge kedjehuset lite massage ikväll. Skulle bara ut med lagrerna ur kedjehuset.

Här här jag på god väg att få lös lagrerna..


Uploaded with ImageShack.us

Nämen:hmmmm2: vad hände nu? ajustefan, jag är dålig på att hålla fingrarna i styr, så de sluta med att jag tog isär hela skiten o rengjorde allt:)


Uploaded with ImageShack.us

Det var allt för mig ikväll.

Ni vågar kommentera också?... :hello:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.