Lynx xtrim 800 2010

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Hej
Undrar hur lång matta det sitter på en sådan.
Ska byta skoter och har tittat på ski doo renegade av lika årsmodell.
Men har även börjat titta på lynx. Undrar är xtrimen och renegaden lika, tängte på längden. Eller är den mer lik summiten?
Vill inte ha längre skoter än renegaden då jag tycker den passar min åkning bra.
Hoppas någon kan reda ut detta då jag ej lyckats få någon riktig klarhet i detta.
 

Marcus.

Välkänd medlem
25 feb 2012
369
4
18
Ånge
Tja!

lynx x-trim är längre än renegaden, om jag inte missminner mig så är

X-trim 146" och renegade 137"
 

plankki

Aktiv medlem
7 jan 2012
54
0
1
Skellefteå
Den och renegaden är väl mest lika varandra då de ska vara någon slags crossover medan summiten är en renodlad lössnömaskin.
 
Last edited:

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Okej
Kan den bli drygt en 10cm längre boogie då som ligger på marken?
Eller tänker jag helt fel nu ��
Uppskattningsvis får du kanske 3cm mer matta i backen förutsatt att boggien är placerad på samma ställe som den med 365 matta

Mellan renegaden o xtrimen blir det som du säger ca10 cm mer matta i backen.
 
Last edited:

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Uppskattningsvis får du kanske 3cm mer matta i backen förutsatt att boggien är placerad på samma ställe som den med 365 matta

Mellan renegaden o xtrimen blir det som du säger ca10 cm mer matta i backen.
Okej
Då förstår jag. Då kan det ju inte ha någon betydelse om man väljer en xtrim eller renegade om man ser till mattlängden? Sen vilken som är bäst och så är väll jag inte den bästa att avgöra:/
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
pps boggin är ju oslagbar så skulle nog ta en x-trim
Den är väldigt slagbar i lössnö ... Så ska man åka mer av leden än på så sikta på renegade då xtrim inte gillar snö... Är sjukt kass för att vara så pass lång som den är...
 

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Den är väldigt slagbar i lössnö ... Så ska man åka mer av leden än på så sikta på renegade då xtrim inte gillar snö... Är sjukt kass för att vara så pass lång som den är...
Jo jag har uppfattat det så jag med.
Men jag åker nog 80% led kanske mer.
Så xtrimen borde nog passa mej bra.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Jo jag har uppfattat det så jag med.
Men jag åker nog 80% led kanske mer.
Så xtrimen borde nog passa mej bra.
Har själv en xtrim 800 -10 och jag är väldigt nöjd med ledegenskaperna. För mig är det min kapacitet som förare som bestämmer hur snabbt leden kan avverkas. Sen håller jag inte om att pps:en är så dålig i lössnön. Men jag tror inte någon som läst på lite varken köper en renegade eller xtrim om man tänkt befinna sig mestadels på sidan om leden.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Har själv en xtrim 800 -10 och jag är väldigt nöjd med ledegenskaperna. För mig är det min kapacitet som förare som bestämmer hur snabbt leden kan avverkas. Sen håller jag inte om att pps:en är så dålig i lössnön. Men jag tror inte någon som läst på lite varken köper en renegade eller xtrim om man tänkt befinna sig mestadels på sidan om leden.
Pps'en är rejält dålig i snön. Du tar dig fram helt ok om du har fart men den går djupt och saknar det flyt du får om du åker lössnöare.

Men som du själv säger så är ju x-trim en skoter för den som kör mest led och kanske en och annan myr.

En bra kompromiss!