Lynx RE 600 -08 vs. Ski-Doo MXZ XP 600 -08?

ANTHÅÅN

Välkänd medlem
31 jan 2011
244
0
16
Örträsk
Som rubriken lyder, vad är skillnaderna på de här skotrarna? Vilken av dem tycker ni är bäst och motivera gärna varför?:blink1:
 

karlsson___

Välkänd medlem
15 nov 2009
300
0
16
Saxnäs
tjena anton!! på 08orna så har ju ski-doo det nya chassit medans lynx har det äldre, skulle helt klart välja ski-doon då den har nya chassit med annan körställning, lättare, modernare,osv det enda som talar för lynx är väll egentligen pps boggin men är absolut inget fel på ski-doos boggi heller!
men det är min åsikt, smaken är ju som baken!
 

ANTHÅÅN

Välkänd medlem
31 jan 2011
244
0
16
Örträsk
tjena anton!! på 08orna så har ju ski-doo det nya chassit medans lynx har det äldre, skulle helt klart välja ski-doon då den har nya chassit med annan körställning, lättare, modernare,osv det enda som talar för lynx är väll egentligen pps boggin men är absolut inget fel på ski-doos boggi heller!
men det är min åsikt, smaken är ju som baken!
Men tjenare Willy!!;) Jo, jag är nog mer inriktad på att köpa en XP än RE, det blir ju några tusingar mer att punga ut iof men känns ändå helt klart värt det. Även fast RE:n inte verkar vara dålig precis. Men visst har du haft en XP 600 eller minns jag fel? Du har bara positiva saker att säga om den eller var det något negativt?
 

ANTHÅÅN

Välkänd medlem
31 jan 2011
244
0
16
Örträsk
Men det ÄR ju en bättre skoter, XP:n alltså. sen spelar det ju roll vilket skick dom är i också, men det är ju ett finare chassie i XP:n. det är ju inte många tusingar emellan dem, så ja det KÄNNS som att det är värt att köpa en XP för några tusingar mer, men det behöver inte betyda att det faktisk ÄR så. Det enda som talar för RE är ju som Willy säger, PPS-boggien fast det behöver ju inte betyda att jag gillar en XP mer för det. Som du säger: en provkörning är nog vettigt!! :)
 

jakk6

Aktiv medlem
29 jan 2012
86
0
6
vad har du för erfarenhet som kan säga att XP:n är en bättre skoter? på vilket sätt säger du XP:n är bättre anton? :)
 

ANTHÅÅN

Välkänd medlem
31 jan 2011
244
0
16
Örträsk
Precis som Willy har nämnt ovan: de är modernare, lättare och bättre körställning. Men visst, det behöver ju inte betyda att de t e x rapplar mindre eller så, men det är ju ändå ett bättre chassie som helhet. Det kan du väl ändå hålla med om? Som du säger: jag har ingen efrarenhet av varken XP eller RE, men jag TROR att XP är en bättre skoter iaf! :)
 

jakk6

Aktiv medlem
29 jan 2012
86
0
6
det jag tyckte. Men modernare chassi köper jag. men bättre körställning kan du ju inte avgöra på något som nån annan säger och tycker?
 

jakk6

Aktiv medlem
29 jan 2012
86
0
6
men pps boggien är ju en av anledningarna som gör att jag skulle föredra lynxen. Men det beror ju helt på, precis som nämnt tidigare, utrustning och skick när du kollar på maskinerna. Det är ju en avgörande fråga i det hela, tänk på det anton :blink1: Men som sagt, provkör
 

ANTHÅÅN

Välkänd medlem
31 jan 2011
244
0
16
Örträsk
Ja, PPSboggien är ju lockande helt klart, men frågan är ju om den verkligen är så överlägsen som dom säger. Ski-doos är nog inte mycket sämre gissar jag, fast jag vet inte.
 

jakk6

Aktiv medlem
29 jan 2012
86
0
6
dämparna i Lynxen är ju till att föredra, så om du ska hoppa, tukta, osv, så är det bra med dämpare och maskin som håller.
 

karlsson___

Välkänd medlem
15 nov 2009
300
0
16
Saxnäs
jag har ju en 12as xp nu och är hel nöjd! Gillar chassit skarpt väldigt lätthanteligt och grymt kul att leka med och flyter riktigt bra i pudret för att vara en kort maskin (44as matta) och 2012 så kom ski-doos nya boggie Rmotion ;)
men det är ju de äldre lynx chassit du pratar om så har du en lägre och tillbaka dragen körställning jämtemot xp:n då körställningen är framflyttad och du kommer högre upp på xp:n! vilket är riktigt bra enligt mig!
och motorn är ju den samma Rotax 600 sdi, och har aldrig hört att någon som tyckt att ski-doos boggie är dålig. så för mig är valet ski-doo men smaken är ju som baken ;)
men om du jämför mot en lynx med det nya chassit från 09 och framåt så är skillnaden inte stor alls och valet desto svårare ;) men som jakob säger så är provkör ett måste ;)
 

jakk6

Aktiv medlem
29 jan 2012
86
0
6
jo helt rätt willy men det har hänt en hel del på xp sen -08. :) som du säger så är körställningen lite bättre. men faktiskt inte stor skillnad alls. det skiljer det ju mellan din körställning och den som är på en -08as xp. På din så sitter du längre fram än på -08ans xp och styrstången är framflyttad vilket det inte är på xp -08. Så det är faktiskt inte så stor skillnad på körställningen. :) nä inte att boggien är dålig, den rullar ju bara på bra framåt ;) men pps är fortfarande det bäst på marknaden :D
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Xp:n alla dagar i veckan, en av mina polare kör RE 600 (dock -09) och en kör Xp 600 sdi -08.

Jag har provat båda två och jag kan säga att XP:n är så sjukt mycket roligare att köra, rappare, mer bränslesnål och mycket trevligare att ha och göra med när du lägger omkull den,

Och gillar du att åka på rullen, så ska du ha en xp! :)
 

ANTHÅÅN

Välkänd medlem
31 jan 2011
244
0
16
Örträsk
Så du menar alltså att en XP med SDI drar mindre soppa än en RE med E-tec? låter mycket konstigt! Varför skulle de byta till E-tec om det inte är bränslesnålare än SDI?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Så du menar alltså att en XP med SDI drar mindre soppa än en RE med E-tec? låter mycket konstigt! Varför skulle de byta till E-tec om det inte är bränslesnålare än SDI?
Re 600 -09 är väl med förgasare ?