Lynx rave går dåligt!

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16
har en lynx rave 550 som bara går på ena tändstiftet det högra stiftet och den ger ingen gnista alls på¨det vänstra. Skotern går i tomgång men den låter inte riktigt som den ska göra, Den gick bra förra året, och har gått ca 100 mil.

Men jag kommer upp i bra fart lite över 100 med skotern så den måste ju börja gå på båda stiften vid högre fart annars skulle jag ju inte komma upp i sån fart om den hela tiden skulle gå med ett stift.
Vad kan felet vara?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Plågar du upp skotern i 100 om du misstänker att den inte går på en cylinder?
 

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16
klart att jag har bytt stift i den men det hjälpte inte. Och den gick lätt upp i 100, jag behövde inte plåga den, men det körde jag innan jag ens visste att den bara gick på ett stift. Nu har jag inte startat den när jag inte vet vad felet kan vara. kan det vara tändspolen som krånglar eller vad för fel kan det vara?
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Om den låter som en skidoo elan eller någon annan enstånka så går den bara på en cylinder, och den kan gå 100 utan problem. Kolla tändspolen eller tändkablarna, byt plats på tändkablarna och kolla om den går på andra cylidern då.
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
tveksam om en 550 kommer upp i 100 på enbart en cylle? du ska ju självklart inte fortsätta köra när du hör att den går på en burk.
När min 440 går på en cylle brölar den på upp till max 30-40, då äre bara att ställa sig vid vägkanten.
Men om du vet du hur din skoter går rent, hör du direkt om den går på en cylle.

Har du kollat upp tändspolen? låter som den spökar.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Om den låter som en skidoo elan eller någon annan enstånka så går den bara på en cylinder, och den kan gå 100 utan problem. Kolla tändspolen eller tändkablarna, byt plats på tändkablarna och kolla om den går på andra cylidern då.
maa tveksam till det, när jag släckte stiftet på rs:en så gick den inte varva mer än 7000rpm, samma med 440:in
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Men jag kommer upp i bra fart lite över 100 med skotern så den måste ju börja gå på båda stiften vid högre fart annars skulle jag ju inte komma upp i sån fart om den hela tiden skulle gå med ett stift.
Har du rätt stift i? Provat byta plats på dom? Börja med dom enkla och billiga sakerna.




nja inte får du upp den i över 100 på en cylle, kanske 5-60 men absolut inte nå mer utan problem
Det är ju en 550 rave! klart den går 100 på en cyl. och 200 på 2 eller??
Enligt vad jag ser så har han inte påstått att den går 100 på en cylinder. Eller?
 

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16
rätt stift har jag i (BR9ES) och har testat med 2 olika stift som har varit helt nya, men det hjälpte inte.

Men just när jag börjar köra så går den skitdåligt och om jag står på tomgång och tar bort den högra tändhatten så slocknar skotern direkt, och direkt jag stoppar tillbaks den högra tändhatten så kan jag starta upp skotern igen.

så nåt fel måste det vara med vänster sidan. Ljudet är inte riktigt som att den skulle gå på en cylinder men det är inte heller som det ska vara när den går normalt, + att den går riktigt slött på låga varv.

Hur kollar jag upp tändspolen?
 

lynx rr

Medlem
11 apr 2008
48
0
1
Hej vad är det för årsmodel på den?
Jag hade en 08a som hade samma fenomen. På min maskin lyckades jag köra den överhettad så att cylindrarna vart ovala. Detta berode på att det gick lite tungt i blötsnön på crossbanan samt att den var felbestyckad.
Men med rätt bestyckning och annan ljuddämpare försvann all överhetning=) Med orginal ljuddämparn ville den bygga värme pga att den var för tätt,
 

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16
det är en 09:a nej jag har inte kollat kompen. Tycker ju inte att det borde vara nåt med kolvarna eller sånt när den gick så bra förra säsongen, och nu när jag tog ut den så gick den dåligt.