Lynx rave 800 ingen tomgång

jyrki

Aktiv medlem
8 nov 2010
94
0
6
Norrbotten, skogen
Hallå!

Köpte en rave 800-05 för en billig peng pga att den inte hade någon tomgång.

Kollade direkt insugsgummina och dom var slut, så jag bytte dom mot boyesen rage cage.

Fortfarande var tomgången orolig och ibland hög och ibland obefintlig så igår tog jag lös gasarna och rengjorde och justerade trottlarna jämt.

Och den har fortfarande ingen tomgång men går bra annars.

Någon som har några tips angående detta?

/Tack på förhand!
 

jyrki

Aktiv medlem
8 nov 2010
94
0
6
Norrbotten, skogen
har fått den å nästan gå bra på TG under runt 1300 varv men den går bara en halv minut sen blir det nån avgassmäll och så dör den.
 

jyrki

Aktiv medlem
8 nov 2010
94
0
6
Norrbotten, skogen
den drar tjuvluft från vevaxeltätningen på variator sidan, vet nån om fettet är rött? tog lös variatorn och vattnet blev helt rött..
råkade få en av dom där jävla insexskruvarna bakom variatorn rund oxå..
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Fettet är vitt, men i kombination med rost kan det bli röd-brunt.
Angående insexskruvarna till packboxens hållare så bör man ta en insexbits och en hammare och knacka på skruvarna innan man lossar dem, då släpper dem direkt utan problem
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Om motorn tar tjuvluft genom packboxen så är inte bara den yttre utan även den inre packboxen trasig. Detta borde märkas genom att både fett och bensin/olja trycks ut.
De fall av trasig packbox jag sett har vart ordentligt nersölade (baksidan av inre variatorskivan, buken och i variatorskyddet).
 

adv800

Aktiv medlem
13 sept 2013
93
2
8
Skellefteå
Passa på att fixa oljekanaler istället för fettade lager och kolla balanseringen av veven när du lix delar på motorn och byter alla packningar och kolvringar, kolvbultslager och om de är slitna även kolvarna, då har du fräsch motor i 400 mil & tomgång ; )
 

jyrki

Aktiv medlem
8 nov 2010
94
0
6
Norrbotten, skogen
Gabbe1: jo kollade lite sprängskisser och listade ut det också. men den är inte speciellt nersölad bara på packboxen olja/fett/bensin blandning ser det faktiskt ut som.

adv800: får se hur de blir me oljekanaler men fetta om, byta kolvar och eventuellt byta lager blir det ju iaf :)
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag har faktiskt svårt att tro att dina tomgångsproblem beror på tjuvluft genom vevaxeltätningarna, hur har du kommit fram till det?

Riva motorn och byta det du själv nämner är hursomhelst en bra ide.
 

jyrki

Aktiv medlem
8 nov 2010
94
0
6
Norrbotten, skogen
Inte säkert att det bara är det, kan ha dåligt komp också har ingen testare. Men jag sprutade startgas bakom primären och då gick den på tomgång, men inte utan.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ja, reagerar den på startgas bakom primären så är det 100% garanterat en läcka vid den packboxen. Riv ur och dela motorn, byt lager, p-boxar, borra oljekanaler och strunta i fett.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

jyrki

Aktiv medlem
8 nov 2010
94
0
6
Norrbotten, skogen
Har sattit ihop skotern efter en vevaxelrenovering + kolvar och packningar.
Nu går den riktigt bra och fick till tomgången efter rengöring av lågfarten.
Har hunnit med 4 mil och den går som en klocka men den orkar inte varva ur i lössnön. Det lutar ju åt variatorerna men vilken av dom? Det känns ungefär som att den växlar ut för fort.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Jag hoppas det stora lagret närmas vevhuset byttes på variatorsidan för om den reagerade på startgas bakom variatorn var inte bara yttre packboxen sönder. Det inre lagret mot vevhus är tätat in mot vevhus för att hålla fettet ute från vevhuset så om det lagret inte byttes sköljs nu fettet ut i vevhuset!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Kan vara både sekundär och eller primärfjädern som är slut. Tappar den varv överallt (så du måste klicka om) skulle jag gissa på primärfjädern.

Går den bra på led och tappar varv då den belastas så skulle jag se över sekundärfjädern.

Jag är ingen variatorguru så spendera inga pengar på mina råd och rätta mig gärna om jag är fel ute.
 

jyrki

Aktiv medlem
8 nov 2010
94
0
6
Norrbotten, skogen
Boost: Alla 6 ramlager byttes + tätningar, gjordes av BSM i Haparanda.

Vidgren: Okej, det är som vid belastning den inte riktigt orkar med, men släpper man gasen och trycker på igen så varvar den upp men går inte att hålla fullt länge. Måste väl gå igenom båda iaf och rengöra osv.

Det sitter någon eftermarknadsburk på den om de nu kan ha något med den att göra?