Lynx Rave 800-05, ber om snabba svar!

JonasD

Medlem
18 okt 2012
16
0
1
Borlänge
Har den varit inne på "500-mila service" ?

Då skall kolvarna bytas, och allt kollas över. Kedjehuset, cylindarna osv..

Väldigt viktigt, annars bör detta göras direkt.

Jag själv har en likadan, dock med 44matta och nerdrevad 2kugg. Går riktigt bra.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
107
63
Jag hade inte tvekat på att öppna den. Du har ju fortfarande tid på dig innan vintern är här med ett kolvbyte och kontrollera PTO lagret.

En bra anledning till kompis pris :)
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Har en likadan själv.
Skar i fjol på veven. Hade väl gått runt 6-700. Dvs varningsflagg på motorn..
Kolvringarna var helt slut, men i övrigt fin i motorn.
Det är ju som vanligt insugsgummina som är förbrukningvara.
Mvh
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ähh, det är för mycket gnäll på dessa 800 motorer tycker jag.
Byt insugningsgummin mot dito i aluminium och borra upp olekanaler till de yttre ramlagerna så har du en härlig motor sen.
Dessa problem är inte specifika för 800 utan finns på alla Rotax serie 3 motorer.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
107
63
Lät inte nå vidare det där...hur är de i övrigt då? Fjädring, körställning, effekt, teknik i övrigt...?
Personligen gillar jag inte körställningen på dessa maskiner, som du ser utformningen på dynan så måste man antingen sitta långt bak på dynan = långt till styret och inte så bekvämt för armar/axlar, eller i "gropen" på dynan vilket inte heller är särskilt bekvämt. Fjädringen är annars rätt bra som oftast på lynx, motorn går ju bra så länge allt är just.

Men det är ju som sagt vad jag tycker, du kanske har en helt annan uppfattning. Smaken är ju som baken ;)
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Jo, det är ju som en instegsmodell till ståupp filosofin på den modellen. Lynx mjukstart.
Nog är det en bra skoter på många sätt.
Man kan köra ifrån många kompisar med den, men det handlar ofta om att man gasar mer, längre och bromsar senare, ja dvs man är dum i huvudet, brukar mina kompisar säga.
Men då jag sätter mig på polarens rex så är det ju en otrolig skillnad. Där jag med min revo kommer som en valros blumpa, blumpa fram, kan man med rexen bara pligga på och studdsa på knölarna.
Finns pengarna kanske man skall köpa en rex, men ofta får man ta hänsyn till plånboken och då är den inte så tokig.
En del säger köp en med pps, ja kanske, inte vet jag, har inte provat någon med den boogin så jag vet inte. Kom väl 06?
Det som jag skulle vilja göra för min skoter inför vintern, är nya skidor och jobba vidare med variatorerna eller kit.
Det driver på bättre med en 44as matta, sedan så bromsar man sent är det ju bra om skidorna styr bra:heh:

Till Gabbe1 vill jag bara säga att, ja det gnälls en del på motorerna, men det är lätt att göra det, spec då jag personligen fick en del kvällsarbete i fjol då lagrerna skar för mig....
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Till Gabbe1 vill jag bara säga att, ja det gnälls en del på motorerna, men det är lätt att göra det, spec då jag personligen fick en del kvällsarbete i fjol då lagrerna skar för mig....

Var den ombyggd till oljesmörjning?
I så fall är det den första som jag hör talas om som havererar ramlagerna efter ombyggnad.

Sen vill jag inte försvara att man ska behöva bygga om smörjningen på en motor byggd på 2000 talet, speciellt inte som problemet finns kvar år efter år.
Men nu ser verkligheten ut som den gör så antingen köper man en modell/märke som inte har just detta problem eller så bygger man om och minskar avsevärt risken för haveri.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Mm men läker packboxen (på en motor som inte har brps lösning med dubbla packboxar och fett emellan) så drar skotern tjuvluft och smälter kolven. Aluminiumrester överallt och inte helt ovanligt att veven blir ledsen.

Jag skulle hellre ha så än fettade lager men man bör passa sig om man får stegrande tomgång.