Lynx GL 250/360/3900/Fox/Ranger LTS/Ranger King , Erfarenheter... ?

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Det är synd att inte fler vill dela med sig av sina erfarenheter om dom här skotrarna. Nu när säsongen så sakteliga kommer igång, så ska jag skriva in mina här. Lägger upp en bild från ifjol vintras sålänge. Mer puder åt folket! :ciao:

 
Last edited:

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
har ägt en 01:as fox och dom är bara otroliga , maken till maskin att ta sig fram vete tusan om skotertillverkarna får fram igen nu när den gått i graven
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
har kvar min 39:a -85 som jag köpte för 15k -90 än, har gått ca 900 mil nu o förutom stift o variator rem så har jag bytt 1 fläktrem, primärvariatorn och boggiedämparen en gång, i övrigt så har jag bara höjt den i boggien och satt 59:ans boggiefjädrar, går fortfarande som en dröm, startar alltid på första rycket med 2 tag på primern.

Farsan kör den nu o han kör hellre den än Vmaxen då han tycker att vmaxen är mer tungstyrd.

Nog har jag varit o kryssat i skogen hur mycket som helst utan problem, men det gäller ju att tänka sig för o ha rätt teknik förståss, dessutom har jag ett litet spakblock under sadeln, av nån underlig :rolleyes: anledning så brukar den fastna rejält då den väl fastnar :laugh:

Jo just det, har bytt rutan en gång oxså.
 

Forest_fox

Medlem
2 mar 2008
16
0
1
Sollefteå
Hej!!

Ja kör forest fox 03

Helt suverän skoter tar sig fram mycke bra å fin komfort å drar lite soppaKommer nog aldrig å sälja den:)

Sen ha ja lite funderingar på å höjja den lite men vet ej om de bli bra....Nån som ha erfarenheter av höjning på fox???.... Även högre kammar på mattan skulle int va helt fel de heller
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Har varit sugen på en Fox många gånger. Vilken hastighet kan man ligga o köra i, om man har lite småbråttom att ta sig längre sträckor? Går det att ligga i 60-70 utan att pressa motorn för hårt? Vad toppar foxen? Bränsleförbrukning?
 

Mr Börtnan

Aktiv medlem
30 jan 2008
66
0
6
Jag hade en 05as fox och den toppade cirka 80-90km/h. Den gick riktigt fint i 60km/h. Det går att bestycka ner dom rejält på huvudmunstycket polaren har en fox som drar 1,6l/mil. Grymma skotrar är det. Nu har jag en Ranger 550 en 08a. Tyckte den var ful som fan i början men nu gillar jag den. Körställningen är underbar jag skulle aldrig vilja byta tillbaka igen. Motorn är ettrigare än på foxen går lätt upp i hundra men segdrar fint ändå. Den ultimata skotern skulle jag vilja påstå. Min farsa har en gl 250 som vevaxel lagret har gått sönder på. Är det krångligt att fixa detta. Ngn bra firma som rekommenderas till detta kring östersund, åsarna eller klövsjö.
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Hej, Har en Lynx Gl 3900 Syncro -90, har kört den i 17 år kan man väll säga, började iaf åka när jag var nyfödd, morfars gamla skoter, ärvde den när han gickbort.. men det är en annan historia :(
har satt ditt "lapp- skidor" så du tar dig fram överallt, har endast kört fast någon gång, eller kan väll inte säga att göra fast, mer att välta skotern vilket kanske inte är så lyckat! menmen, om du nu hittar en på blocket eller dylik. så köp! tveka inte, iaf itne om du har familj, finns ingen bättre skoter att dra med, orkar hur lätt som hälst även med sin lilla motor!

Men nu till de lite tråkiga :(, den står nu i garaget med en halv boggie! men de finns ingen annan att klaga på än mig själv, det är ju somsakt ingen hopp skoter! efter 5-6 fel landningar så pallade inte boggien något mer.. :(, menmen innan sommaren är slut som kommer gammla betan vara i gång igen! :D

Mvh Alexander
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå

Hur man justerar fläktremmen på en rotax 250 / 377 / 503.

Verktyg: Spärrskaft med 21mm eller (ev. 24mm?) hylsa samt specialverktyget för att hålla fast fläkthjulet.

Ta bort fläktskyddet(kåpan).
Passa in specialverktyget i spåren som finns i fläkthjulet.
Lossa muttern o brickan, o lägg undan dem.
Dra ut fläkthjulet och eventuell kilremskive-halva (beroende på modell).

Lägg till brickor om du vill slacka, eller ta bort brickor om du vill spänna remmen.
Reservbrickorna kan förvaras bakom den inre remskivehalvan.
Passa så att inte den halvmåneformade kilen lossnar o faller bort.
Brukar ha den uppåt alltid.
Montera tillbaka remskivehalvan(halvorna) samt fläkthjulet.

Sätt dit brickan o gänga på muttern.
Snurra nu på fläkthjulet samtidigt som du för hand drar åt muttern det som går. Detta för att inte klämma sönder fläktremmen.
Dra nu åt med spärrskaftet,samtidigt som du varannan gång drar runt motorn och fläkthjulet sakta med hjälp av (magnapullen) startsnöret. (Har du en kompis så be han/hon drar runt.)
På slutet används specialverktyget för fläkthjulet igen för den slutliga åtdragningen.

Sist men inte minst: Kontrollera att fläktremmen har ett "spel" på 10mm. Den ska alltså gå att trycka NER minst 10mm från normalläget.
Om inte, så är det bara att börja om igen.

Provstarta skotern o se till att remmen löper normalt. Stanna motorn o mät "spelet" igen. Om allt verkar bra så sätt tillbaka skyddskåpan.
Klart !
:madgrin:
 
Last edited:

grop

Välkänd medlem
Trevlig tråd, långbandsåkare som man är.

Har ganska nyligen skaffat mej en 3900 -88. Har väldigt liten erfarenhet av skoteråkande men har redan märkt att det är en mycket bra skoter. Var idag ute och åkte med några andra. En Yamaha ET 340 -84 och en Yamaha Viking 5-- 97-98. Är inte helt säker på vikingen men något i den stilen var det.

Vi körde i djup pudersnö, is (med ca 2dm pudersnö), led och en vända ut i snårskogen. Det var endast på isen och i det djupa pudret som jag blev ifrånåkt av vikingen. Leden blev jag naturligtvis också ifrån åkt då vikingen har teleskopfjädring och större motor. ET:en var långt bakom vart vi än körde. Han körde fast i pudret och i snårskogen. I snårkogen så var även vikingen för bred för att ta sej fram.

Men jag måste tillägga att på isen var jag inte långt efter Vikingen. För att vara så liten motor så pinnade den på väldigt bra. Tyvärr så glömde jag naturligtvis kameran hemma så några bilder från den här dagen kan jag inte bjuda på men jag lägger upp en annan bild då jag och en annan kompis diskuterade skoter. Han har inte och har aldrig haft skoter så jag gav honom några enkla tips.

(Jag till höger)
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Välkommen till denna tråden. Inte så många som orkar skriva nåt här, så alla bidrag är välkommet. Hade väl tänkt att man kunde samla problemlösningar o sånt i denna tråden, men försöket har hittils inte fallit så väl ut.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Jag har dessvärre ingen långbandare i nuläget, men är på jakt efter en 250 GL /250 syncro eller 360 GL /360 Syncro. Är lite svårt få tag i någon, så i väntan på att jag hittar "pärlan" kommer jag häcka i den här tråden och njuta av fina bilder. :cheesy:
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Hej Igen!
Nu har jag faktiskt fått erbjudande om att köpa en 91:s 250 syncro.

Några tips kring vad man bör kolla på lite extra noga i samband med köpet?
Ska vara i bra skick enligt säljaren.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Under julhelgen blev jag tvungen att köra en gl 250 därför att 550:n skar. En ny maskin som skär utan anledning! Tillika för andra gången på en vinter.

Nåjå, det är en bra ersättningsskoter. Den tar sig verkligen bra och man fastnar sällan med den. Faktiskt nästan som en fox.
Den går stadigt, skitsmal så man kan snirkla överallt men ändå inte vinglig på samma sätt som en fox eller ranger. Och med godkänd komfort. Körmässigt är den verkligen bättre än foxen.
Fast man blir ju lite fundersam på vad som kunde ha varit om lynx fortsatt tillverka denna maskin och utvecklat den ytterligare med aluminiumchassi osv. Jävlar anamma den gick ju bättre än en fox!!!
En fox från mitten av 00-talet som knappt blivit körd nånting blir slagen på fingrarna av en 250 från mitten av 80-talet där mätarn har stannat för 10 år sedan på 2500 mil.

Visserligen känns 250:n som om den är gjord av frukt. Motoreffekten är under all kritik och bladfjädrarna har bara 0.2 cm fjädringsväg.
Men körmässigt i övrigt så får foxen se sig slagen. 250:n gick mer stabilt, lite sämre framkomlighet och var smidigare än foxen. Dessutom vibrerade den mindre.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Ok. Det var kul höra Arjeplogarn!

Har själv kört en hel del "ta sig fram"-skotrar i mina dagar, bl.a. senast karibo, förlängd elan, femnia, yamaha venture etc. och tycker Lynx 250 är exceptionell.

Frågan är bara vad jag bör kolla upp inför ev. köp?
Det jag vet i nuläget är:

Mattan är i hyfsat skick,
Den har gått runt 500mil
1991 årsmodell
Syncro (då har den väl backväxel?)
Motorn är nyligen servad då skotern knappt körts på 10 års tid
Motorn ska även vara i mkt bra skick och starta fint samt gå fint på tomgång
Den ska vara hel i karossen (inga bucklor/repor)
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Hej Igen!
Nu har jag faktiskt fått erbjudande om att köpa en 91:s 250 syncro.

Några tips kring vad man bör kolla på lite extra noga i samband med köpet?
Ska vara i bra skick enligt säljaren.
Hej.
Börja med att ladda hem PDF -instruktionsboken til årsm -91 här från forumet.

Det viktigaste är att kolla efter torrsprickor på mattan.
Det börjar bli svårt att få tag på drivmattor nu när dessa slutat tillverkas. Stenmarks i tärnaby har alltid haft mattor till 250 men nu såg jag ingen på deras hemsida. En matta kostar över 5000:-
Djupa långa sprickor längs med kammarna är mycket oroande.
Små knappt synbara är ok.
Ta bort drivremmen eller lägg i ett friläge i växellådan o palla upp skotern så att mattan hänger fritt, snurra sedan mattan för hand o kolla efter sprickorna. Det ska gå lätt att snurra mattan.

När du ändå gör detta så passa på att kika närmare på fjädrar o stötdämparen för att se om dessa är hela, samt snurra på stödhjulen för att se om de är som de ska. Stötdämparen ska gå lätt o dämpa rörelsen vid körning, inte kännas stum eller som en cykelpump heller.
Försök att kontrollera drivaxellagrena längst fram i bandtunnelen.

Kolla efter ev. sprickor eller trasiga svetsar i chassit samt i motorutrymmet runt motorn o skid / styr -anordningen.
Kolla insugsgummit och fläktremmen med ficklampa efter sprickor.
Kompressionstesta motorn. Jag tror man kommer upp i kring 9 kilo med fräsch motor?
Om tomgången inte är stabil med varm motor så är vevaxeltätningarna på gång att spricka.

Kontrollera hur variatorerna växlar med uppallad bakända på skotern o starta kör runt mattan och se så att den spårar dvs att kugghjulen längst bak i mattan går mitt i luckorna i bandet.
Det är svårt att kontrollera primärvariatorn ,för den måste plockas isär, men verktygen till det ska följa med skotern! Plus verktyget för fläktremmen.
Sekundärvariatorns momentomvandlare bör vara hel, för den finns inte att köpa mer.
Kolla så att kilen som håller den på plats inte har börjat kantra, för då måste det åtgärdas omedelbums. Kolla så att låsringen som håller fast momentomvandlaren är hel !

Sedan är det gamla vanliga kontroller med lysen o handtagsvärmare samt en provtur.
När det gäller syncrolådan så kan den växlas i farter upp til 20km/h. Jag brukar släppa gasen o växla i 5-10km/h. Växeln ska gå i lätt utan missljud, men ett svagt klonk kan höras.
Vindrutan kostar 1000:- så det är ju bra om den är hel.
Några modeller hade dåliga bladfjädrar i skidorna, så dom kan gå av på mitten. Kolla efter sprickor undertill med ficklampa.

Nu kommer jag inte på nåt mer för tillfället. Lycka till med ev. köp. :worried:
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tack för utförligt svar Lynxi!

Jag bor själv i Södra sverige, och skotern finns i tornedalen (där vi även har stuga), så det blir min far som skall kolla på den. Han är dock duktig på motorer, så jag ska mejla över dina synpunkter för hans kännedom.

Kliar rejält i skotertummen! ;-)
 

grop

Välkänd medlem
Lynxi! Du verkar vara kungen på de här skotrarna! Skitkul att se att det finns sånna som du. En som är hel insnöad på sitt ämne och får ändå aldrig nog. I vanligt fall så kan man anse att jag är lika insnöad i lufkyld VW:s som du verkar vara på lynx. Så jäkla kul att se att det alltid finns en nörd för alla ämnen.

Åter till ämnet. Vad är det för skillnad på 3900 och 250 om man bortser från design. Storleken är väll ungefär det samma? Kanske är svår fråga om det är mycket som skiljer men jag vet ju ingenting mer än att jag har en 39a
Vilken är bäst rent komfortmässigt alt. ta sej fram? Vad är bäst för mej som vill ha en skoter som klarar av lössnö och tar sej fram i de tätaste skogarna? 39an min verkar ju inte så dålig om jag får säga det själv.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Nja... nån Lynx-kung e jag väl inte men tack ändå. :)

GL 250:n har 392cm matta o enklare men något robustare konstruktion, mer inriktad på framkomlighet i ospårat. Den toppar 60 så nån fartmaskin e det inte, men går bra att dra kälke med. Bensinförbrukning ungefär 1,7 L milen. Väger inte speciellt mycket med den lilla encylindriga motorn.

GL 3900 har jag faktiskt aldrig haft ,men har kört en del GL 3300 som är samma maskin fast kortare.
Den har dubbla stötdämpare i boggin, som ger en hygglig komfort på led.
3900 har i allafall 388cm matta med en rotax 377 som e relativt bränslesnål o drar bra på låga varv trots kortslagig motor. Toppar väl kring 90kmh?
Finns en del renskötare som gillar modellen så den verkar ju gå bra i lössnö åxå.
Har länge önskat mig en 3900 men det har inte blivit av att skaffa nån.