Lynx enduro 600 PROBLEM

Endur00n600

Medlem
6 jan 2012
40
0
1
Mora
Jort rent förgasarna för 10e:weird: gången, köpt nya lågfart å satt i. soppapumpen är renad 2 gånger kollad tre. ingen tjuvluft i insugsgummina membranen fina. 12 kilo i båda cylindrarna. slagit i k sprit i tanken ingen skillnad, kört på 98 inte minsta skillnad. rattat på luft å bränsle skruvarna, går lika förde...

lyfter man upp den å gasar går den rent men ska an iväg på marken går den dåligt mellan 5000 (då den slår ifrån) te 7000 efter 7000 går den skit bra, alltså på fullspö. när den går dåligt låter de nästan som om den går på 1,5cyl:confused:

har bytt till tändhattar utan motstånd nu utan resultat..

Kan det vara något elektriskt eller vad? börjat plocka isär skotern nu så jag kan kolla packboxen innanför svänghjulet. Tacksam för tips!:)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kan vara värt att kolla så att sugslangen i tanken inte är sprucken, så att den suger luft istället för bensin ibland...

Och kolla packboxen som du nämnde. Sen är det dags att börja mäta upp statorn och kanske även pickup samt tändspole, och kolla att du har korrekta mätvärden.
 

Endur00n600

Medlem
6 jan 2012
40
0
1
Mora
om de skulle va slangen så borde ju problemet vara lite ojämt? är de samma skit på 02ans motor som på ho? sånt där vevaxelfett? :)
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Jupp, vevaxelfett på dem. Problemen är dock inte lika omfattande på 600... Jag rev min 600 summit igår och det var gått om fett kvar efter 1200 mil. Men lika bra att kolla packboxen som nämndes.
 

Endur00n600

Medlem
6 jan 2012
40
0
1
Mora
okej, ägaren innan hade haft isär motorn å bytt kolvar å sånt men om han bytt p-boxarna vet ja inte. men de borde man ju göra. syns lite fett på varitorsidan men drar ej någon thuvluft där. funderar på om de kan va tändspolen eller om de finns en lågfartständspole som kan va lite cp? :p
 

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Har du kollat avgasportarna så dom inte kladdat ihop och öppnar för sent? 5000varv är dock lite tidigt så det borde inte vara det. Men du kan ju se över dom och ev rengöra dom.....
En tanke bara.
 

Endur00n600

Medlem
6 jan 2012
40
0
1
Mora
Så såg de ut när ja tog av svänghjulet, gjorde en egen avdragare, satt på muttermaskin och blunda tills de braka till men de gick bra!:) Nån som vet om de e friskt, svart fett ligger runt omkring verkar ju lite misstänkt?
 

Attachments

Last edited:

Endur00n600

Medlem
6 jan 2012
40
0
1
Mora
Tog lös bottendelen så man såg veven å hele fan, bytte packboxar å fyllde på med nytt fett, SKF har ett fett som har samma egenskaper som isoflexet betydligt blligare! :) satt ihop allt och prov åkte, forfarande samma fel går ojämt å smäller.
DESS lampan glöder upptäckte jag när ja höll på i mörkret, trycker man dessen grishårt går den lite bättre. såg att de fattades en plåtbit i dessen. så mitt sista hopp är lämna in boxen å dessen och få den omprogramerad!
 

Endur00n600

Medlem
6 jan 2012
40
0
1
Mora
Sant, anledningen till att den la av efter ca 30 s va att de INTE va R stift ganska så pinsamt... men felet att den går taskigt på vissa varv sitter fortfarande kvar!! kan det vara reedsen? det är det högra cyll som den tappar. ska man kunna se igenom reddsen om man håller dom mot en lampa? på den högra är reedsen svarta så man inte ser igenom?

får ingen vidare bra respons av det här felet men ja hoppas ju kinna lösa felet och spara några timmar till någon annan människa... :)
 

Endur00n600

Medlem
6 jan 2012
40
0
1
Mora
felet hittad packningen på högra förgasaren hade halkat ur spåret och inte tätat!:eviltongue: busenkelt fel men nu har man skruvat lite rotax iaf så man lärt sig de också!:blink1: Tack för meg!:ciao:
 

Attachments