Lynx Commander 2020

djabag

Aktiv medlem
4 mar 2010
93
8
8
Efter ett visst leveransstrul så har jag äntligen fått mitt exemplar, med 600E-tec motorn. Inte hunnit med så många km men hittills känns den stabil och följsam.
Återkommer med mer erfarenheter när fler kilometer är avklarade i olika förhållanden.
 

T_E

Aktiv medlem
3 apr 2013
55
0
6
Kört 12 mil med min 600r nu. Känns smidig och mycket följsam trots formatet. Grymt klipp i motorn och riktigt fin att smygköra med. Tyvärr inget vidare snödjup så hur den beter sig i lössnö kan jag inte uttala mig om.
 

djabag

Aktiv medlem
4 mar 2010
93
8
8
En liten uppdatering efter drygt 30 mils körning av Lynx Commander 600R 2020..

Redan från början upplevde jag att den hade samma karaktär som jag läst i detta forum att 2019 Ranger 49 Pro hade. Den har ett tillslagsvarv på ca. 3300rpm och är i spannet 3500-5000rpm väldigt känslig på gasen i kombination med kraftig motorbroms när man släpper av, vilket resulterar i ryckigt uppträdande vilket i sin tur gör den svårkörd i låga farter. Till Rangern med 600R motorn släppte BRP en uppdaterad programvara som gav fetare blandning vid dessa varv och om jag tolkar det som skrivits i forumet så har det hjälp.
Någon ny programvara finns inte till Commandern ännu, vilket kanske i sig inte är så konstigt då den precis har kommit, det kan också vara så att den uppdaterade programvaran redan ligger på 2020 år modeller.

Det var efter att flera köpare av Ranger 49 Pro hört av sig till sina handlare som BRP tog fram den nya programvaran, så om någon upplever att samma karaktär och finner den som ett problem så hör av er till er handlare så vi kan få BRP att åtgärda felet(?).

Nu fick jag via min mycket hjälpsamma handlare rådet att byta fjädern i primären och det har hjälp en hel del. Tillslagsvarvet är nu ca. 2500rpm. Handlaren hade även kontakt med BRP om detta och de gav rådet att först köra in maskinen och sedan återkomma om felet kvarstår, något som känns svårt att argumentera emot.

Jag har nu kört 50% av inkörningen och kan tycka att den lugnat sig lite, man lär sig även att man måste vara mera finkänslig med tummen. Annars har jag bara gott att säga om maskinen, följsam och smidig och snabb på leden om man vill. Var dock noga med att använda isrivare, något jag själv fick erfara med ett slides byte som följd. Med lite vilja och smörjmedel så går det också att få ut slidesen genom mattan.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Låt kommentarerna komma mycket intresserad av byte nu, min Summit T3 2016 har 800 mil nu och jag bara väntar på stor haveriet senast idag brann tändkabel nr 2 dom håller bara 4-500 mil, visst hade motorn behövt en genom gång vid det här läget men går jäkla bra i övrigt. Men i iallafall, tänkte pröva nästa maskin en med 900 ACE Turbo motorn eventuellt en Commander.

Tänker på följande saker gällande Lynx Commander 900 Ace Turbo med smalare 38-40" framvagnen.

-Smidigheten i skogen är den "Oxig" svår att initiera sväng etc.
-Kan man skrå köra behjälpligt?
-Framkomlighet i riktigt djupsnö?
-Framtung, tungstyrd vill dyka i lössnö?
-Kända fel på motorn, vxl, barnsjukdomar eller annat?

Tjänstevikten såg jag var 318 KG vilket skrämmer mig lite är om man fastnar ordentligt (Jag kör ofta själv) jämför med lättare maskin som man oftast får lös själv med lite spade och muskelkraft. Visst diverse rep brukar man ha med sig men ändå..
 

djabag

Aktiv medlem
4 mar 2010
93
8
8
Jag är kanske inte rätt person att svara på din fråga..dock så hade jag PPS2 i min Ranger 49 -16 som jag tycker tog sig fram bra i lössnö ,men hade en vilja att dyka med skidorna i sidled.
Med Commander bredare matta och framvagn känns den mindre tippvänlig och den tycks flyta mer ovanpå snön. Nu ska jag också tillägga att vi inte har haft någon riktig djup lössnö i Härjedalen detta år ännu. Har lokala vänner här uppe med lång erfarenhet av skoteråkning som nu skaffat Commander för just att de tror på den i djupsnö. Då med 600 motorn med sin något lättare vikt fram.
Ställ om frågan ang. boggien i tråden om Ranger 49 som ju också nu har Easy ride och verkar vara mer aktiv än denna tråd.
 

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Har ställt frågan där med. Nog tar man sig fram med ppsen men den har ju lite tendens att såga sönder snön. Är väl då man ställer en 49a eller commander brevid en riktig snögångare (summit, rmk eller liknande) som man ser skillnad. Nu kan de väl tilläggas att de är ytterst få dagar per år som snön bär så dåligt att de är helt avgörande men de finns bättre boggielösningar än ppsen om man ska åka i djupsnö
 

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Har någon nått att säga om "nya" Commandern? Bra och dåliga saker.. för å nackdelar på olika motoralternativ?