Lynx BoonDocker 4100 850E-TEC Army blir Försvarsmaktens nya snöskotrar till specialförbanden

Gör Försvarsmakten rätt som väljer Lynx..?


  • Totalt antal som röstat
    23

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Maskinerna motsvarar troligen det kalkylerade behovet så nog är det väl rätt köp.

Sedan spelar nog politik in också genom försvarssamarbetet med Finland.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Försvaret har Lynx Yeti idag vad jag vet. Säkert någon fler modell också, men Ockelbo kändes långsökt. Om nu inte någon finns kvar som nödlösning.
 

djabag

Aktiv medlem
4 mar 2010
93
8
8
Att man väljer 69 Ranger som är en bra och stark dragare för transporter av t.ex. materiel är logiskt, dock är ju Boondockern en rätt så extrem maskin som man förmoda är tänkt till snabb förflyttning vid spaning och andra specialuppdrag i förhållanden med mycket snö. Hur de sedan klarar ett isigt och hårt vårföre är en annan fråga.
Troligen har även försök av olika modeller även genomförts för att hitta de mest lämpade. Tror inte att försvarssamarbetet med Finland har haft någon avgörande betydelse, möjligen för att reservdelar finns nära.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Då det egentligen bara är lek man håller på med ute i skogarna så är det väll jättekul att de köpt in lite boondockers också.
Hoppas de fått på någon rubustare bromsbehållare på army edition bara.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Nej inte avgörande, men det skrev jag inte heller. Däremot spelar det nog in, politik är politik.

Hur som, trevliga tjänstefordon 🙂
 

djabag

Aktiv medlem
4 mar 2010
93
8
8
Då det egentligen bara är lek man håller på med ute i skogarna så är det väll jättekul att de köpt in lite boondockers också.
Hoppas de fått på någon rubustare bromsbehållare på army edition bara.
Vore intressant vilka detaljer (om det nu finns några) som skiljer från "vanliga" BoonDockern. Lastbågen baktill är ju från Rangern 49.
Vad är det för svart pryl som sitter framtill i underkan av vindrutan..Lampa?
Det som jag också tycker är coolt är att den helt saknar dekaler..
 
Reactions: Fillys

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Skulle gissa på att det är någon lampa för de tillfällen då dem inte vill synas lika mycket i mörkret.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Att man väljer 69 Ranger som är en bra och stark dragare för transporter av t.ex. materiel är logiskt, dock är ju Boondockern en rätt så extrem maskin som man förmoda är tänkt till snabb förflyttning vid spaning och andra specialuppdrag i förhållanden med mycket snö. Hur de sedan klarar ett isigt och hårt vårföre är en annan fråga.
Troligen har även försök av olika modeller även genomförts för att hitta de mest lämpade. Tror inte att försvarssamarbetet med Finland har haft någon avgörande betydelse, möjligen för att reservdelar finns nära.
Jag antar den har extrakylaren med fläkt.

Nu är väl bilden datarenderad och inget "riktigt foto" men jag hoppas dom tänkt skruva dit fler boggihjul än så där!
Annars så lär det stå vita Lynxar lite här och där framåt våren med fastbrända slides. =)
Vad är det förresten för röd grej på sidan av batterilocket?