Lynx Adventure 550

Crippe

Medlem
8 apr 2010
12
0
1
Jag är nybörjare här och tänkte få lite hjälp med att välja skoter. Jag är ute efter en touringmaskin som är stark nog att dra med två vuxna på och två barn i en pulka. Vi kommer till största delen köra på led men vill kunna lämna leden för att hitta en fin sluttning att grilla vid. Vill ju inte campa på leden. Att köra i lössnö är inget vi kommer göra med hela familjen men det vore bra om det funkar när man kör ensam. Det jag funderar på är Adventure 550, 600 sdi eller V-800. Är 550 stark nog? Är det någon av dessa jag ska undvika? Förslag på annan skoter?
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Om jag får komma med ett förslag så kan du ju titta på en Bearcat 660, fyrtaktare, går billigt och har bred matta så förhoppningsvis så kör du inte fast i snön, och den är tillräckligt stark för att dra pulka och fullpackad skoter! :)

Bara ett förslag från min sida, men det är ingen dålig skoter! Dock så kanske någon mer erfaren har ett bättre förslag! :bigsmile:
 

lumberjack

Medlem
24 feb 2011
18
0
1
Bogserade en bearcat 660 med en x-trimm 600 sdi i utförsbacke då den inte tog sig fram för egen maskin. så jag tycker inte att bredband är någon garanti för goda lössnöegenskaper.
Adventure är i princip samma maskin som x-trim och är bra skotrar. Det som skiljer är väl kamhöjd, dämpare?, dubbeldyna och backspeglar. 550 klarar utan problem att dra hela familjen dit ni ska. 600 eller mer behövs endast för lek och att öka busfaktorn. De är roligare helt enkelt. De går även något tystare. 600sdi går dessutom billigare än 550.
lynxarna är ok i lösnö men de har inte det det perfekta flytet. Jämför x-trim 600 -07med summit 550 -06 och då vinner summiten enkelt. Det kan hända att 550 har bättre flyt än 600 men det vet jag inte (tror dock inte det då boggin är densamma).
Lynxboggin vinner istället klart på led. imponerar på mig att man utan att justera och utan större problem kan ta en passagerare och köra på en normal led. något enstaka genomslag men helt ok. justerar man så går det ju bra med alla skotrar men lynxen sticker ut här tycker jag.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Bogserade en bearcat 660 med en x-trimm 600 sdi i utförsbacke då den inte tog sig fram för egen maskin. så jag tycker inte att bredband är någon garanti för goda lössnöegenskaper.
Adventure är i princip samma maskin som x-trim och är bra skotrar. Det som skiljer är väl kamhöjd, dämpare?, dubbeldyna och backspeglar. 550 klarar utan problem att dra hela familjen dit ni ska. 600 eller mer behövs endast för lek och att öka busfaktorn. De är roligare helt enkelt. De går även något tystare. 600sdi går dessutom billigare än 550.
lynxarna är ok i lösnö men de har inte det det perfekta flytet. Jämför x-trim 600 -07med summit 550 -06 och då vinner summiten enkelt. Det kan hända att 550 har bättre flyt än 600 men det vet jag inte (tror dock inte det då boggin är densamma).
Lynxboggin vinner istället klart på led. imponerar på mig att man utan att justera och utan större problem kan ta en passagerare och köra på en normal led. något enstaka genomslag men helt ok. justerar man så går det ju bra med alla skotrar men lynxen sticker ut här tycker jag.
Bra sammanfattat!
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Hade en lynx X-trim 550 med drag. Den är ju snarlika adventuren. Men Adventuren har ju lite mjukare (bättre komfort) dämpare samt mer touring. Vi åkte ofta 2-3 pers på skotern samt pulka 2 pers och hund. Skulle inte tveka på att skaffa en advenure
 

Crippe

Medlem
8 apr 2010
12
0
1
Tack för alla svar. Med de inputs ni skrivit verkar det bli bra med en Adventure 550.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Köpte en dylik som familje/andraskoter. Förvånad hur lättkörd den är. Känns lätt i framvagnen (jag har extrabreda skidbelag) och styr bra både på led och utanför. Mycket bra komfort som sägs ovan i tråden. Ingen raket naturligtvis men upp till 100 knyck går den riktigt bra. Mjukt och fint tillslag i variatorerna...går hur bra som helst att smygköra med och likaså att dra pulka med :) Billig att köpa och försäkra också (dryga 900 kr helförs helår Dina Försäkringar). Helt klart mkt prisvärda skotrar. Köp dock helst inte en som gått i uthyrningsverksamhet om de inte är bra servade. Det finns fina privatkörda 'lågmilare' i flertal ute på Blocket. De är sällan tynade av gasglada ungdomar (brasklapp om det funnits någon sådan i familjen som ägde den tidigare ;) )

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Lynx adventure 550 är en bra touringskoter. Bra på pulkdragning, och duger även att botanisera med, speciellt om passagerarsätet lyfts bort. Köp inga breda skidbelag, den flyter nog så bra med framvagnen ändå.
600 sdi har ju mera motor och bättre stötdämpare.
v-800 går ju snålt o har en härlig mjuk motorgång.
Ju större destå tyngre, det e ju för- o nackdelar med allt.