Lynx 5900 -86 dör på låga varv

SIGURDQVINTUS

Medlem
29 nov 2015
24
0
1
Tjena!

Har nyligen köpt en lynx 5900 GLX syncro från 1986 med Rotax 503:a som strular lite. Tomgången är obefintligt och så fort den kommer ner på lägre varv <2000 så dör den. Håller man gas >3000 så går den hur bra som helst och det är inga konstigheter att köra med den! Bara växlingen som blir lite problematisk ;)

kontrollerat:
*Tjuvlyft, sprutat startgas på insugsgummi, bakom variator och lite här och där.
*Komp, 8 bar på båda cylindrar
*Olika varv på tomgångsskruv och lågfartsskruv

Bytt:
*Soppa
*Bränslefilter
*bränsleslangar
*Stift

Rengjort med diesel och tryckluft
*förgasare
*Vakumpump

[video]https://www.youtube.com/watch?v=cLKSdfxq3vo[/video]

Så vad ska jag göra nu X)

Tacksam för alla tips och idéer :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
För att utesluta slitna kolvringar. Kolla komp på bägge cylindrar:

Full gas utan stift i någon cylle.

Häll sen ner en tesked 2-takts olja. Stiger kompen markant så får du riva.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Men den går att starta i alla fall?

En sak jag kommer att tänka på är att tändsystemet, liksom de flesta CDI-system, har två "generatorspolar" på tändplattan. Vid högre varvtal används bara den ena men vid lägre varvtal används båda. "Lågfartsspolen" är lindad med många varv av extremt tunn tråd, och därför blir det lätt avbrott i den. Du kan prova att ohmmäta spolarna och jämföra resistanserna med uppgifter i verkstadshandboken.
 

SIGURDQVINTUS

Medlem
29 nov 2015
24
0
1
För att utesluta slitna kolvringar. Kolla komp på bägge cylindrar:

Full gas utan stift i någon cylle.

Häll sen ner en tesked 2-takts olja. Stiger kompen markant så får du riva.
OK har jag förstått det rätt att jag ska först dra några gånger med full gas utan stift för att sedan mäta på först den ena sen den andra cylindern med en tesked olja i varje tändstiftshål(medans jag drar igen)?
 

SIGURDQVINTUS

Medlem
29 nov 2015
24
0
1
Men den går att starta i alla fall?

En sak jag kommer att tänka på är att tändsystemet, liksom de flesta CDI-system, har två "generatorspolar" på tändplattan. Vid högre varvtal används bara den ena men vid lägre varvtal används båda. "Lågfartsspolen" är lindad med många varv av extremt tunn tråd, och därför blir det lätt avbrott i den. Du kan prova att ohmmäta spolarna och jämföra resistanserna med uppgifter i verkstadshandboken.
Intressant, låter rimligt! Måste bara läsa på lite hur man tar sig in på bästa sätt till tändplattan. Eller kan man mäta på nån kontakt "utanför"?
 

SIGURDQVINTUS

Medlem
29 nov 2015
24
0
1


Nummer 19 benämns som laddningsspolsats och nr 22 som ljusspole 160 w.

Ingen lampa lyser på skotern så om det är ljusspolen som är "lågfartsspole" så kan ju det var felet?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Nej, ljusspolen är så att säga helt och hållet för sig och oberoende av spolarna för tändsystemet.

Man kommer åt att mäta på alla spolar som har med tändningen att göra i kontakten till CDI-modulen.
Ofta går avbrott i de där spolarna att reparera, det är inte alls ovanligt att tråden går av just där den är skarvad till de grövre kablarna som går ut från tändplattan. Eller att det är dålig kontakt i skarven - t ex en misslyckad lödning eller en klämskarv som har börjat ärga.
Säkert tecken på att det är dålig kontakt i en skarv är om man får olika resistansvärde beroende på hur man polvänder multimetern. Om allting är friskt ska mätvärdet bli samma oavsett polaritet.
 

SIGURDQVINTUS

Medlem
29 nov 2015
24
0
1
Ok, så de två spolarna ingår båda i "nr 19" på sprängskissen då?

Tänker jag rätt i då att jag kopplar lös kontakten som går från tändplattan och mäter runt på stiften tills jag hittar två som har resistens i mellan, polvänder och jämför. Därefter letar runt bland resten och gör samma sak. borde rimligtvis vara 6 stift, tre spolar och då tre olika resistanser?

Tack för hjälpen! Himla intressant!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Just det.
Jag har hittat en del uppgifter från mätningar jag gjorde på en tändplatta till en Rotax 503 för över 15 år sedan. Vet dock inte alls var det var för årsmodell på den motorn, om den hörde hemma i en Ski-Doo eller Lynx, och om det finns några skillnader mellan olika tändsystem.
Den hade i alla fall båda spolarna till tändsystemet seriekopplade.
Ena spolen ansluten mellan svart ledning med rundstift (jord) och svart/röd med rundstiftshylsa. Resistans 178 ohm, induktans 2,7 H.
Andra spolen mellan den nämnda svart/röda kabeln och svart/vit med rundstiftshylsa.
Resistans 3,5 ohm, induktans 19,5 mH.
Svart/vit var dessutom hopkopplad med en svart/gul som gick till tändningslåset.

Ljusspolen hade ena änden ansluten till en gul/svart med flatstiftshylsa och andra änden till två gula med flatstiftshylsor.
Resistans 0,255 ohm, induktans 2,0 mH.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Ok, så de två spolarna ingår båda i "nr 19" på sprängskissen då?

Tänker jag rätt i då att jag kopplar lös kontakten som går från tändplattan och mäter runt på stiften tills jag hittar två som har resistens i mellan, polvänder och jämför. Därefter letar runt bland resten och gör samma sak. borde rimligtvis vara 6 stift, tre spolar och då tre olika resistanser?

Tack för hjälpen! Himla intressant!
Köp bägge spolarna nya (19) för även om du lyckas mäta rätt värde så kan de va väck ändå. De är nästan gratis på typ Rinab kan har dem och alla återförsäljare av Duells, kolla duells hemsida så kan du nog hitta bägge de spolarna var för sig eller ihopsatt . Och du kan då best av www.locknersbilcohmc.se

De duger om du enbart köper lågfartsspolen i detta fall "om du nu har elfel"?

Är du helt 100a på att lågfartsmunstyckena i förgasare är rena? Man bör/måste rensa ur dem med veckad koppartråd alt ståltråd för att vara säker på att de är fullt öppen. Urblåsning med tryckluft duger inte då de bygger på sig hårt kalkliknade guschlan invändigt.
 

SIGURDQVINTUS

Medlem
29 nov 2015
24
0
1
Provade att rensa lågfartshålet med ståltråd från en kabel men de gjorde tyvärr ingen skillnad.. men om "guschlan" är problemet så borde väl motorn går bättre om man skruvar ut lågfartsmunstycket mer än normalt?

Vill helst fastställa om det är laddspolen som gått innan jag köper då rinab ska 625 kr för den.

Gjorde ett snabbt försök att mäta på kablarna men hittade inte riktigt rätt, får lista ut det imorgon i garaget!

Vad jag har att jobba med:


 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag får intrycket att i stort sett alla elinstallationer på bilderna har med lyset att göra. Jag ser ingen CDI-modul någonstans, elektronikenheten till vänster på den undre bilden är med all sannolikhet spänningsregulatorn.
Undrar vad tanken är med de gul/gröna ledningarna som går till vardera fästskruven för tändspolen? :)
 

SIGURDQVINTUS

Medlem
29 nov 2015
24
0
1
Tjena!
Blir nog till att plocka ner magnapullen och ta en kik på laddspolen :)

Lite otydliga bilder men CDI:n sitter på blocket och skymtas på första bilden!
Ja det är lite rörigt med kablarna och inte helt perfekt när man försöker lista ut vad som går vart :p De gul/gröna ledningarna verkar båda gå till jord fast på olika sidor om tändspolen? :S
 

SIGURDQVINTUS

Medlem
29 nov 2015
24
0
1
Hittade kontakten till Laddspolarna: 143 ohm på ena 146 ohm på den andra fick jag det till!

Rumstemperatur
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är inte så att du lyckades mäta båda i serie, så du i själva verket har 143 ohm och ca 3 ohm ?
Kolla att resistansen inte ändrar sig nämnvärt om du polvänder instrumentet, ruskar om motorn eller drar i kablarna vid genomföringen in till tändplattan.
 

SIGURDQVINTUS

Medlem
29 nov 2015
24
0
1
Var ute och mätte igen:

Är tre stycken stift varav en tror jag är jord. Mäter jag mellan de andra stiften och jordstiftet(var för sig) får jag idag 144 och 147. Mellan de andra två stiften får jag 3. Har provat polvända, rucka om motorn och kablaget utan att värdena ändras. Men vi tror fortfarande att den kan va trasig?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Ja biltema avdragaren är lyxig och kan vara bra att ha till annat också så köp helst den om du är rik. Annat pilsnersätt är att ta en tjock (10mm) stålplatta och borra 3 hål i för bultarna och dra lös svänghjulet med endast bultarna.

Obs dra inte in bultarna för lång in i svänghjulet för då kan statorn skadas!