Lynx 2024

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Fick upp reklam på Instagram om att Lynx ska släppa sina modeller för 2024 på måndag 20 februari, så då är det helt klart dags för en sådan här tråd.

Så, vad tror ni kommer nu till 2024? Några speciella önskemål?

Radien2-chassiet i fler modeller är väl självklart i alla fall, bl.a. Shredder 600R med Radien2 bör väl komma. Samma med 850 Turbo i fler modeller. Men utöver det? Tror ni det kommer några överraskningar, som man inte alls väntade sig?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Frågan är om Lynx går Doos väg och skippar 600 i lössnösegmentet. Man man kan ju hoppas att så inte sker. (och även hoppas att en G5 Summit 600R kommer)
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Frågan är om Lynx går Doos väg och skippar 600 i lössnösegmentet. Man man kan ju hoppas att så inte sker. (och även hoppas att en G5 Summit 600R kommer)
Det vore ju jäkligt trist om både Ski-doo och Lynx skulle skippa 600 i lössnömaskinerna (eller i alla fall med senaste chassiet). Jag upplever ju att de är väldigt populära, i alla fall här i Skandinavien, både bland tjejer och annars lite lättare personer men även hos dem som kommit underfund med att det inte behövs en 850 för just deras körning. Men om det är så att försäljningen globalt sett är väldigt låg gällande 600 lössnömaskiner så kan det säkert finnas ekonomiska skäl till att inte göra sådana modeller.

Något som jag kom på att jag skulle vilja se är ju Ranger 59 600 EFI med växellåda, till ett ändå konkurenskraftigt pris. En sådan hade varit riktigt intressant. Nog för att nuvarande modell utan växellåda tydligen ska vara rätt lågt drevad och klara av att dra bra ändå, men tror att en riktig lågväxel ändå skulle göra en jäkla skillnad. För den delen så hade det varit fint med växellåda på Lynx Xterrain Brutal också, då hade det blivit en otroligt intressant skoter för mig. Sedan när jag växt upp och ska börja köra bredbandare...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
I fjol och i år kör jag Summit 600R och måste säga att den klarar sig otroligt bra. Nog är det väl möjligt det blir en storkubikare igen i framtiden men sist det vart byte kunde jag inte motivera 30k extra.

Farsan köpte en 59 600 EFI i fjol och ja, lågväxel på den hade inte skadat. Hade väl kunnat vara ett tillval för 5k om inte annat.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Ja en 600 tar en defenitivt lika långt, men skidorna är kanske inte lika högt i luften under tiden :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Ja en 600 tar en defenitivt lika långt, men skidorna är kanske inte lika högt i luften under tiden :)
Inte lika långt som en lika lång. Däremot kan jag nog i princip jämföra min 154" 600R med polarens 146" 850, där är det tämligen jämnt.
Men skidornas lyfthöjd är precis som du säger helt olika.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Såg att de kom en 600r shredder för de som önskade det, men 200900kr för en 600 shredder re var saftigt, turbon gick även upp 7000kr mot butikspriserna nu. Sen finns det en "snikmodell" av shredder 600r med enkla dämpare och utan shot för 174900.

Men skönt att det inte var några stora nyheter och mest prisökningar :)
 
Last edited:
Reactions: Sneeuwscooter

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Radien2 i fler modeller (bland annat i Xterrain och Rave), en Commander RE (som verkar vara liknande som specialmodellen Commander GLX5900 som fanns 2023, med 900 ACE Turbo R), 49 Ranger Pro i Radien2 samt med både 600- och 850-motor. 49 Ranger Pro verkar även ha någon ny slags framlykta med fyra LED-insatser, som tydligen ska ge riktigt bra ljus.

Kanske mest intressant (eller nytt åtminstone) är en helt elektrisk skoter, anpassad för skidanläggningar och turistverksamhet, Lynx Adventure Electric.

En annan nyhet verkar vara att man kan välja mellan färdigkonfigurerade tillbehörspaket också, typ tre olika per snöskotermodell. Kan ju vara smidigt, om de är bra konfigurerade.

Verkar vara prishöjningar på de flesta modellerna också, det som tidigare varit svindyrt har blivit ögonvattnande dyrt. Jag lyckas inte bygga ihop en Shredder RE 3900 850 (ej turbo) med nödvändig utrustning för under 240k kr. Min lön har inte alls ökat i samma omfattning som priserna på skotrar ökat de senaste åren... Skit också.
 
Last edited:

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Måste ju erkänna att 49 Ranger Pro i Radien2 med 850-motor inte ser helt olockande ut för mig som ibland behöver släpa pulka med familjen i och även dra hem lite vedlass till stugan ibland. Samtidigt som man har en skoter som är bra i lössnö och om man ska bestiga något berg eller så. Det är tidvis lite besvärligt med min nuvarande Freeride att dra tunga lass och köra långsamt samtidigt eftersom den då går varm hyfsat lätt. Speciellt senare på våren. Enda smolket i bägaren är väl att 49 Ranger Pro har ganska snikiga stötdämpare, KYB36 (inget pro) runtom. Gissar att de är ungefär likvärdiga med HPG+ som Ski-doo kör med på sina billigare modeller. Verkar inte vara justerbara i alla fall.
 
Last edited:

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Tittar på en Rave utrustad som min 22:a så landar priset på 250 papp ! Sjukt och jag är då färdig med detta. I övrigt tycker jag att det ser ut som förväntat med tanke på vad man sett hos skidoo.
Ja, det är så snuskigt jävla dyrt nu... Jag kan inte på något sätt motivera att byta ut min Freeride mot något nyare, utan jag får nog fortsätta modifiera och fixa med den istället. Försöka reparera och hålla igång den så länge det går och sen nån gång i framtiden köpa något bättre begagnat. Om inte jag får riktiga sjujäkla löneförhöjningar de kommande åren, men det är inget jag väntar mig...
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
En annan sak som jag noterar är att Rave 2024 inte går att få med dubbad 38 ice ripper. Det pga att den mattan har skapat problem främst i Nordamerika med att mattan tar i slitskydden å pajar, det gör punka i kylsystemet. Over there kör dom väldigt mycket på salsgolvs liknande leder. Det ger höga farter och mattan blir som en ballong och därav mer problem. Jag spänner mattan mer än instruktion och kör mer efter gropiga leder och har klarat mig. Jag skulle inte beställa en Rave med 32 kammar å dubb. Men ska man ha elstart så är det den mattan man får. Åker jag på byte så blir det en 41 mm utan dubb och komplettering med extra kylare. Hopplös modell politik tycker jag
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Känns som att nya ranger 49 pro modellen är väldigt mycket lössnö maskin tom flipp boggien är ju borta är nog inte mycket som skiljer mot shredder 600 nu.
 

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Känns som att nya ranger 49 pro modellen är väldigt mycket lössnö maskin tom flipp boggien är ju borta är nog inte mycket som skiljer mot shredder 600 nu.
Den är exakt som fjolårets Xterrain pro 850 förutom två stora skillnader; Radien2 och 35000 kr dyrare (iaf mot vad jag betalade med motsvarande tillbehör). Gissar att en sportig lössnömaskin är lättara att motivera för vissa om den hittas under rubriken Arbetsmaskiner :)
 
Reactions: D1MMAN

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Rave 2024 😎💸
Hade varit ruskigt fin att ha när det börjar bli mer vårföre och puderåkningen börjar ta slut. En lång, smal lössnömaskin med höga kammar på mattan är ju inte det roligaste att sitta på då. Men så satans dyrt om man ska ha två hyfsat nya maskiner...
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag hade funderat på att ta en gen 5 av något slag och kan väl klösa lös en sådan. Men d är ju hjärndött när jag för ett år sedan tog ut en rave 850. Jag vill inte ha en lång smal m höga kammar över huvudtaget för mitt bruk
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Är grymt sugen på en Ranger 49 pro 600r åker Boondocker 3900DS 850 i dag men blir en del ledåkning och hoppas på att ranger 49 är lite trevligare där med lägre kammar och inte förlorar allt för mycket i lös snön sen att det blir lite lägre effekt det tror jag i alla fall att jag klarar mig bra utan. vad tror ni är Rangern nått att ha ni som åkt xterrain borde väl ha lite koll ?